سلامت خانواده

معجزه 3 کیلو کاهش وزن در سال

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مسعود قاسمی، رئیس انجمن تصلب شرایین می گوید: در حوزه قلب دو شاخص مهم مرگ و میر قلبی و عروقی و امید به زندگی وجود دارد. در ایران شاخص امید به زندگی 77 سال است و عدد بسیار خوبی محسوب می شود. این در حالی است که بیماری های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در جهان است و این وضعیت در کشور ما نیز وجود دارد. 30 تا 35 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را داریم.

وی با بیان این موضوع زندگی ماشینی، سبک زندگی و رژیم غذایی در این آمارها نقش دارد، تصریح می کند: البته امکانات تشخیصی در ایران افزایش یافته و بیماران بیشتری نسبت به گذشته شناسایی می شوند. در این راستا اقدام مهم اطلاع رسانی به مردم است، باید بدانند که حتی یک کیلوگرم کاهش وزن نیز می تواند آنها را در وضعیت بهتری قرار دهد. زیرا بین چربی خون و اضافه وزن رابطه مستقیمی وجود دارد. فردی که چاق می شود تری گلیسیرید بدن خود را افزایش می دهد و خطر بروز حوادث قلبی و پانکراس را افزایش می دهد. یکی از مهم ترین توصیه های ما این است که افراد در سال فقط 3 کیلوگرم وزن کم کنند، یعنی با افزایش سن نه تنها اضافه وزن ندارد، بلکه وزنش هم کم شده است.

قاسمی درباره تغییر اقلیم نیز توضیح می دهد: تغییر اقلیم را به دو قسمت گرما و آلودگی هوا تقسیم می کنیم. گرما سه پدیده را در رگ‌های خونی تغییر می‌دهد که به سلامتی آسیب می‌زند و انسان را بیمار می‌کند. افزایش تعداد سکته های قلبی و مغزی و افزایش محسوس فشار خون. یعنی کسانی که فشار خون بالا دارند به جز موضوع نارسایی قلبی باید توجه داشته باشند که در گرمای هوا این عارضه بیشتر می شود. این افراد در گرمای هوا آب بدن خود را تبخیر می کنند و باید آن را با آب و مقداری نمک جبران کنند. مقدار نمک نیز بسیار مهم است زیرا اگر بیشتر باشد وضعیت فشار خون در گروه های حساس را تهدید می کند. در واقع حلقه معیوب محسوب می شود.

تغییرات آب و هوا و گرم شدن هوا می تواند برای بیماران قلبی عروقی بسیار خطرناک باشد. آمارها نشان می دهد که در سال 2022 به دلیل افزایش دمای هوا، 500 هزار مرگ در کل جهان رخ خواهد داد.

کارشناسان تاکید می کنند که به ازای هر یک درجه گرمای هوا، عوارض بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا 10 درصد افزایش می یابد. یعنی بیمار مبتلا به نارسایی قلبی و ضعف عضله قلب در هوای گرم و رطوبت بالای 70 درصد با شرایط خطرناکی مواجه می شود و حتی احتمال مرگ در آنها وجود دارد. زیرا این حالت باعث گشاد شدن عروق پوست و افزایش بار روی قلب می شود.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: این شرایط اقلیمی سیستم عصبی سمپاتیک را نیز فعال می کند که ضربان قلب را افزایش می دهد و عامل تشدید نارسایی قلبی است. بیماران مبتلا به آریتمی قلبی (بی نظمی) در هوای گرم با مشکلات بیشتری مواجه می شوند. بیمارانی که سابقه حمله قلبی دارند در هوای گرم بیشتر احتمال دارد دچار حمله قلبی یا حتی سکته مغزی شوند. در گرمای هوا، آب بدن تبخیر می شود که منجر به افزایش غلظت خون می شود. همین مشکل باعث ایجاد لخته در رگ های قلب می شود.

موج گرما باعث افزایش حملات قلبی و مغزی می شود و نکته جالب این است که در بیماران قلبی که داروهای ضد پلاکت مانند آسپرین، پلاویکس یا داروهای محافظ قلب مصرف می کنند، به دلیل غلیظ شدن خون، عوارض درمان در این افراد به میزان قابل توجهی بیشتر است زیرا آنها باید دارو را مصرف کنند. بیشتر مصرف کنند

این تغییرات آب و هوایی برای سالمندان خطرناکتر است و حتی به سالمندانی که بیماری قلبی ندارند توصیه می شود در هوای گرم از خانه خارج نشوند زیرا به دلیل گشاد شدن رگ های پوستی با افت فشار خون مواجه می شوند.

عوامل افزایش دهنده بیماری های قلبی

این پزشک درباره آلودگی هوا می گوید: میزان ازن که به سطح زمین می رسد نیز در این موضوع مهم است. در این رابطه 2 پدیده بسیار مهم ذکر می شود که اولین پدیده التهاب است که باعث حساس شدن دیواره عروق، افزایش آریتمی قلبی و افزایش انعقاد خون می شود. پدیده دوم مربوط به افزایش رادیکال های آزاد است.

قاسمی درباره پدیده التهاب توضیح می دهد: با افزایش دمای هوا باید رگ های خونی باز شوند تا گرما از بین برود تا تبادل گرما در سطح پوست صورت گیرد. در این شرایط سطح رگ ها در مجموع افزایش می یابد و قلب باید با کار بیشتر این فضا را جبران کند. در این شرایط نارسایی قلبی بدتر می شود و فشار خون افزایش می یابد. هنگامی که بدن آب بیشتری از دست می دهد، احتمال بروز یا افزایش لخته خون در رگ های قلب وجود دارد.

وی درباره رادیکال های آزاد لایه اوزون نیز می گوید: ما در بدن سیستمی داریم که 2 نوع رادیکال آزاد ایجاد می کند. رادیکال های آزاد اکسیژن و نیتروژن. از یک طرف، اینها برای بدن ضروری هستند زیرا به خلاص شدن از شر میکروب های بدن در هنگام عفونت کمک می کنند. اما اگر زیاد شوند برعکس عمل می کنند. همه این تغییرات خطر بروز حوادث قلبی عروقی را تا حد زیادی افزایش می دهد. استعمال دخانیات، آلودگی هوا، اشعه ماوراء بنفش به شدت در این مشکل دخیل هستند و رادیکال های آزاد ایجاد می کنند که باعث ایجاد انواع سرطان ها می شود.

نقش آنتی اکسیدان ها

رئیس انجمن تصلب شرایین به آنتی اکسیدان بودن برخی غذاها اشاره می کند و می گوید: آنتی اکسیدان ها می توانند از عوامل کاهش رادیکال های آزاد در بدن باشند. در این راستا سه گروه آنتی اکسیدان، ویتامین C، E و گلوتاتیون ها داریم و گروه آخر در سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج، سیر و پیاز، گندم و هندوانه یافت می شود. مواد پروتئینی مانند تخم مرغ و ماهی نیز حاوی گلوتاتیون هستند.

قاسمی درباره سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز توضیح می دهد: با کاهش سن ابتلا به این بیماری ها مواجه هستیم اما یکی از دلایل مهم تشخیص زودهنگام است. جامعه آگاه تر شده است، زودتر مراجعه می کنند و تشخیص زودهنگام در مورد آنها اتفاق می افتد.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا