سلامت خانواده

اعتراض به میزان اضافه کار اجباری پرستاران / چقدر پرداخت می شود؟

به گزارش خبرآنلاین، پرداخت ساعتی 20 هزار تومان اضافه کار اجباری پرستاران و عدم اجرای صحیح قانون از جمله دلایل اعتراض این روزهای پرستاران است.

اقتصاد آنلاین در خبری نوشت: روزها از شروع اعتراضات پرستاران می گذرد. در این میان مسئولان با وعده و وعید سعی کرده اند این قشر خسته از بی قانونی را به آرامش دعوت کنند و برخی دیگر با ارعاب به این اعتراضات پایان دهند. اما موضوع اینجاست که آیا مطالبات پرستاران بیش از آن چیزی است که حق و حقوق آنها تعیین کرده است؟ آیا واقعاً تقاضای استاندارد ساعات کار، حجم کار استاندارد، برخورد صحیح و انسانی از سوی مسئولان و پزشکان بیمارستان و البته سرپرستان، درخواستی نابجاست؟ پرستاران نگران وضعیت بیماران هستند و معتقدند اضافه کاری اجباری با جان بیماران بازی می کند و نه تنها آنها را قادر به کار نمی کند بلکه کیفیت خدماتی را که به بیماران ارائه می دهند کاهش می دهد. چرا یک پرستار باید در یک شیفت مسئولیت 25 تا 30 بیمار را بر عهده بگیرد و توانایی مراقبت درست از همه آنها را نداشته باشد؟

رئیس هیات مدیره انجمن فوریت های پزشکی کشور درباره ادعای اجرای فوق العاده ویژه پرستاران نیز گفت: مبلغی که برای فوق العاده داده اند به قدری ناچیز است که حتی نام آن را تغییر داده و حقوق خود را ترمیم کرده اند. در حال حاضر فوق العاده ویژه قوه قضاییه با ضریب 3 درصد پرداخت می شود اما فوق العاده ویژه کادر پزشکی نیز با ضریب 0.4 درصد به نام ترمیم حقوق اعمال می شود. این افزایش حدود یک میلیون و 400 تومان است که با توجه به تورم و گرانی و حقوق ناچیز کادر درمانی رقم بسیار ناچیزی است.

قره باغی گفت: فشار کار از یک طرف و بی انگیزگی پرستاران از طرف دیگر، هم پرستاران و هم بیماران را دچار مشکل می کند. مشکل پرستاران آیین نامه ناقصی است که برای تعیین تعرفه نوشته اند. ما می خواهیم قیمت گذاری به همان صورتی که برای پزشکان نوشته شده است نوشته شود. ما در مورد یک مقدار صحبت نمی کنیم، اما روش تعرفه باید یکسان باشد.

خواسته دیگری که پرستاران دارند این است که پرداخت اضافه کاری مستقیماً از بیت المال انجام شود نه از درآمدهای دانشگاه های علوم پزشکی چرا که قطعاً از این طریق پرداخت نمی شود.

یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری افزود: مشکل بعدی پرستاران مربوط به افزایش ضریب سختی کار است که در ضوابط انتخاب شغل نیز وجود دارد اما چند سالی است که رو به زوال بوده و وجود داشته است. اصلاً افزایش قابل توجهی وجود ندارد، از جمله حق مسکن، حق پوشاک که باید به آن توجه شود. در حال حاضر کمک هزینه غذا برای کارکنان فوریت های پزشکی 56 هزار تومان برای 24 ساعت و سه وعده غذایی است. با این مبلغ چه می توان کرد؟

قره باغی اعتراض را حق نیروها دانست و در رابطه با وعده های چند روز اخیر مبنی بر حل مشکلات پرستاران گفت: مشکلات پرستاران تنها معوقه نیست. حتی اگر ساعتی 20 تومان اضافه کاری بدهند مشکل اساسی پرستاران حل نمی شود. به این اضافه کاری و مبلغ بسیار کم آن اعتراض دارند. خواسته آنها حذف این اضافه کاری اجباری با جذب افراد کافی است. مشکل باید ریشه ای حل شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا