سلامت خانواده

انتصاب معاونان وزارت بهداشت/ چالش برانگیزترین انتخاب ظفرقندی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، شاید در بین تمامی پست های معاونت وزارت بهداشت، انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو را باید مهمترین تصمیم وزیر بهداشت دانست. زیرا، این سازمان را می توان پاشنه آشیل حوزه سلامت دانست.

دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک

سه نوع محصول سلامت محور که شامل دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک می شود. می تواند سایر اقدامات و برنامه های حوزه سلامت را تحت الشعاع قرار دهد. زیرا دارو باید به عنوان حیاتی ترین نیاز بیماران در کنار تجهیزات و مواد مصرفی مورد توجه قرار گیرد که هرگونه اختلال در روند تامین آنها می تواند نظام سلامت را دچار بحران کند. همچنین دسترسی به شیرخشک برای خانواده های دارای نوزاد از دیگر دغدغه های وزارت بهداشت محسوب می شود و سازمان غذا و دارو باید پاسخگوی مشکلات و کمبودها باشد.

بر این اساس انتصابات وزیر بهداشت در حوزه بهداشت، درمان، تحقیقات و فناوری، آموزش و غیره در یک سر ترازوی انتخابی وزیر بهداشت و رئیس سازمان قرار می گیرد. سازمان غذا و دارو در سمت دیگر انتخاب ظفرکندی قرار دارد.

اجتناب از گزینه های ناموفق

شاید انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو با توجه به مسائل مالی و اقتصادی که در داخل دارد باعث شده تا او با شایعات و حدیث ها همراه شود. به گونه ای که همیشه بحث مافیای دارو مطرح می شود، واردات تجهیزات پزشکی مشابه تولید داخل مطرح می شود و در کل اگر سازمان غذا و دارو را از وزارت بهداشت جدا کنیم، تنها جایی که می تواند مسائل مالی را به همراه داشته باشد. ; نهاد هیأت امنا صرفه جویی ارزی در درمان بیماران است.

از این رو انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو حساسیت های خاص خود را دارد و از این رو کارگران و فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی; آنها اصرار دارند که وزیر بهداشت در انتخاب سکاندار رشته دارو و تجهیزات پزشکی سراغ گزینه های رد شده نرود. چرا که در روزهای اخیر دست به دست شدن نام ها در سایت های سلامت می شود که انتخاب مجدد آنها می تواند برای وزیر بهداشت چالش برانگیز باشد.

این در حالی است که با انتخاب گزینه واجد شرایط برای مدیریت سازمان غذا و دارو می توان انتظار داشت نیمی از امور وزارت بهداشت در مسیر اصلی خود قرار گیرد و از این حیث وزیر سلامتی می تواند فارغ از استرس های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی باشد تا دیگر به امور بهداشتی مشغول باشید.

انتخاب معاون بهداشتی رئیس جمهور برای اجرای مهمترین برنامه در حوزه سلامت که برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع است. انتخاب معاون درمان از دیگر معاونت های مهم وزارت بهداشت است تا با دسترسی همگان به امکانات درمانی در نقاط مختلف کشور، موانع و چالش های عدالت در حوزه سلامت برطرف شود.

همچنین معاونت پژوهش و فناوری اطلاعات، معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی و دانشجویی، معاون حقوقی و امور مجلس و … از دیگر گزینه های انتصاب در وزارت بهداشت هستند.

این در حالی است که سایر مشاغل و رشته های حوزه سلامت از وزیر بهداشت انتظاراتی دارند و آن انتخاب معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه از همه گروه های حوزه سلامت است. به طوری که شورای هماهنگی رشته های پیراپزشکی از ظفر قندی در انتصاب معاونین و مدیران کل وزارت بهداشت، رؤسا و معاونان دانشگاه های علوم پزشکی و موسسات تابعه وزارت بهداشت نه تنها به اساتید بالینی، بلکه برای انتصاب مدیران کل وزارت بهداشت درخواست کرده است. به توانایی همه گروه ها در حوزه سلامت به ویژه جامعه پیراپزشکی. و در کل باید از نمایندگان سایر انجمن های علوم پزشکی نیز استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا