اخبار سلامت

علت کمبود دارو از زبان وزیر بهداشت/ لزوم شناسایی گلوگاه فساد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمدرضا ظفرخندی در بیست و یکمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران که در هتل المپیک تهران برگزار شد، با تاکید بر اهمیت توجه به نظام دارویی، ژنریک، گفت: سیستم، قیمت گذاری، نوسازی صنعتی و تعامل بیمه و حوزه. دروزی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل اصلی در حوزه پزشکی کمبود نقدینگی در صنعت به دلیل چرخه مالی نامناسب دولت، بیمه ها و دانشگاه ها است.

وی با بیان اینکه نیازمند نظارت بسیار خوبی بر حوزه دارو در کشور هستیم، گفت: در سازمان غذا و دارو برای جلوگیری از کمبود دارو باید نظارت بسیار خوبی داشته باشیم و به فکر تامین مواد اولیه و نیاز باشیم. صنعت قبل از کمبود

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شاخص های حکمرانی خوب در حوزه بهداشت و درمان شامل وجود چشم انداز راهبردی، شفافیت، عدالت و دسترسی عادلانه، پاسخگویی، مشارکت ذینفعان و صاحبان فرآیندها و نیز کارآمدی است. این شاخص ها به واسطه فعالیت افراد مجرب و علمی در مجموعه دارویی کشور وجود دارد.

ظفرکندی تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه پزشکی همدلی و همگرایی بسیار خوبی در زنجیره دارویی از دانشگاه و صنعت تا داروسازی وجود دارد و وزارت بهداشت نیز مسئول هماهنگی است. باید به یکدیگر کمک کنیم تا در همه ابعاد دارو از تولید و توزیع گرفته تا دسترسی به دارو و قیمت گذاری مشکلی پیش نیاید. اگر قیمت گذاری نتواند نقدینگی صنایع را تامین کند با مشکل مواجه می شویم و به مردم آسیب می رساند.

وی با بیان اینکه حوزه پزشکی گلوگاه هایی دارد که باعث اخلال و فساد می شود و این گلوگاه در همه جای دنیا وجود دارد، تاکید کرد: باید تلاش کنیم این گلوگاه ها را شناسایی و گلوگاه های مفاسد را برطرف کنیم تا عزت مردم و مردم حفظ شود. انجمن داروسازی زنجیره را بردارید و ما چاره ای جز همکاری نداریم.

وزیر بهداشت با اشاره به جلسات متعدد با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور برای حل مشکلات دارویی به ویژه نقدینگی و تامین ارز، یادآور شد: کشور با مشکلاتی مواجه است اما حوزه پزشکی نیازمند توجه ویژه است. در همان زمان مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی برای رفع مشکلات دارویی نیز گرفته شد.

وی داروسازی را یکی از نیازها و ضروریات زندگی مردم دانست و گفت: اگر بتوانیم نیازهای مردم را تامین کنیم فرصت و نعمتی است که برای همه مردم اتفاق نمی افتد. وقتی یک بیمار به انسولین یا وارفارین نیاز دارد که اکنون کمبود دارد و نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند، رنج زیادی می برد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هدف ما در حوزه دارویی فقط تولید علم نیست، گفت: خوشبختانه بر اساس آمار، عملکرد پارک های علم و فناوری و رشد دانش بنیان ها در حوزه علم، محصول پژوهشی و تولید محور، رشته دارویی از نظر کمی و کیفی عملکرد بسیار بالایی دارد و در حوزه علمی و بهداشتی سرآمد است.

وی از زکریای رازی به عنوان یکی از مشهورترین و مبتکران طب، علم و طب در جهان یاد کرد و گفت: این گونه اکتشافات و اختراعاتی که زکریای رازی در آن دوره داشته تنها به دست افراد نابغه بوده و نام و آثار او برای همیشه در جهان خواهد ماند. جهان تاریخ ماندگار است.

در ادامه این مراسم سید حیدر محمدی; رئیس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: لغو الزام داروساز بودن به عنوان موسس داروخانه از سوی هیات عمومی دیوان در دو سال گذشته ابلاغ شده است. در آیین نامه جدید افرادی که مدرک دانشگاهی ندارند نمی توانند مجوز بگیرند و افرادی که تحصیلات غیر مرتبط دارند باید امتیاز لازم را کسب کنند. برای تاسیس داروخانه در تهران نکات زیادی لازم است و شاید حتی داروسازان هم بعد از سال ها بتوانند مجوز تاسیس داروخانه بگیرند چه برسد به غیر داروسازان; ما معتقدیم برای راه اندازی داروخانه باید سیستم تسطیح رعایت شود.

وی افزود: در خصوص اساسنامه سازمان غذا و دارو نیز از ابتدای دولت سیزدهم پیشنهادی را به حوزه وزارتی داده ایم، اما ابلاغ این اساسنامه به هیئت دولت مناسب تلقی نشد.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حق فنی داروخانه ها در بسیاری از کشورها وجود دارد. با پیگیری هایی که در قانون بودجه 1401 انجام شد، در قانون بودجه 1402 به فراموشی سپرده شد و دوباره در سال 1403 گنجانده شد و اگر پیشرفتی در قانون برنامه 5 ساله هفتم دیده نمی شد، با آن مواجه می شدیم. مشکلات اما با تلاش سازمان غذا و دارو، انجمن داروسازان و کمیسیون بهداشت مجلس در این برنامه دیده شد و وارد قانون برنامه 5 ساله هفتم شد و با این قانون تبدیل به یک حکم دائمی شد. .

وی با اشاره به موضوع فروش اینترنتی دارو گفت: در دستگاه قضایی پرونده هایی در خصوص فروش اینترنتی دارو در بسترهای مختلف داریم که تخلف می کنند و فروش اینترنتی انجام می دهند، پیشنهاد دادیم فعالیت آنها به صورت فروش اینترنتی نباشد. و با کمک داروخانه ها و ارسال با کمک پلتفرم ها.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا