سلامت خانواده

سرعت جهش ژن “آله میمون 1b” / تفاوت این بیماری با کرونا

به گزارش خبرآنلاین، مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه ویروس زیرخوشه 1b آبله میمون نسبت به اجداد ویروسی خود از میزان جهش و تغییرات ژنی بالاتری برخوردار است، گفت: اگرچه آبله میمون جدید با آن متفاوت است. ویروس کرونا، این بیماری دست کم گرفته می شود. و نادیده گرفتن قابلیت های جدید این ویروس حرکت هوشمندانه ای نیست.

دکتر فرشید رضایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه واکسیناسیون آبله میمون در آفریقا آغاز شده است، اظهار کرد: پس از ورود اولین محموله 10 هزار واکسن آبله میمون “Mpox” طرح واکسیناسیون آبله میمون ها در قاره آفریقا آغاز شده است. .

وی ادامه داد: اسپانیا 500 هزار دوز واکسن “جینوس” را به آفریقا داده است. نیجریه اولین کشوری است که 10000 دوز از واکسن نسل سوم آبله میمون را برای تزریق به گروه هدف دریافت کرده است. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است این واکسن در 5 استان به افرادی که در تماس نزدیک با بیماران بوده اند تزریق شود. این واکسن علاوه بر نزدیکترین افراد به بیماران، به کادر پزشکی که در خط مقدم مراقبت از بیمار هستند نیز تزریق می شود.

تزریق زیر جلدی واکسن آبله میمون

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره واکسن «ژنوس» توضیح داد: این واکسن به صورت زیر جلدی در دو دوز تزریق می شود. اگر واکسن به مقدار کافی در دسترس نباشد، تزریق داخل جلدی و به مقدار کمتر انجام می شود.

رضایی ادامه داد: اگر واکسن در بازه زمانی 4 تا 14 روزه به فردی که با یک بیمار تایید شده آبله میمون در تماس بوده تزریق شود، می تواند از ابتلای فرد به بیماری و انتقال آن به دیگران جلوگیری کند.

وی با اشاره به بیماری های نوپدید گفت: این سبک از واکسیناسیون یکی از روش های موفق مبارزه با بیماری های جدید و قابل پیشگیری با واکسن است که از حیات وحش وارد جمعیت انسانی شده است.

وضعیت همه گیری آبله میمون در آفریقا

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره بیماری همه گیر آبله گفت: تحقیقات نشان می دهد ویروس زیرخوشه 1b در جمهوری دموکراتیک کنگو، آفریقای جنوبی و چند کشور آفریقایی در حال گسترش است. این زیرخوشه نسبت به اجداد ویروسی خود دارای نرخ جهش و تغییرات ژنی بالاتری است.

رضایی با اشاره به اظهارات «رئیس مرکز کنترل بیماری‌های آفریقا» تصریح کرد: به گفته وی، کسانی که فکر می‌کنند این بیماری فقط محدود به آفریقا است، نه تنها اشتباه می‌کنند، بلکه سیاست درستی در پیش نگرفته‌اند.

افزایش تعداد مبتلایان در آفریقا

وی با اشاره به تعداد مبتلایان به آبله میمونی در آفریقا تاکید کرد: رکورد جدید ابتلا به آبله میمون در هفته گذشته ثبت شد. به گونه ای که 4 هزار مورد ابتلا در این قاره گزارش شده است. پیش از آن رکورد قبلی برابر با 2500 عفونت در هفته بود. رکورد افزایش 1500 نفری حکایت از افزایش چشمگیر این بیماری دارد.

استثناهای ضروری برای سلامت عمومی

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به ضرورت حفظ سلامت جامعه در مقابله با آبله میمون اشاره کرد و خاطرنشان کرد: موضوع بهداشت عمومی در اماکن عمومی مانند خوابگاه، هتل، مهدکودک، پادگان از نظر بهداشتی نظافت ملحفه، لباس و بهداشت عمومی یکی از موضوعات مهم برای همه کشورهاست. در نظر گرفته شده است

آبله میمون با کرونا فرق دارد

رضایی با بیان اینکه دو کشور «سوئد» و «تایلند» اولین موارد ابتلا به آبله میمونی جدید را گزارش کرده اند، افزود: در هفته اول اعلام هشدار بین المللی بهداشتی، دو کشور سوئد و تایلند اولین موارد را گزارش کردند. آبله میمون فرد بیمار به دلیل سفر به کشورهای آلوده مبتلا می شود.

وی با بیان اینکه آبله میمون 1b تفاوت زیادی با کرونا دارد، گفت: اگرچه آبله میمون جدید با کرونا متفاوت است، اما دست کم گرفتن این بیماری و نادیده گرفتن قابلیت های جدید این ویروس حرکت هوشمندانه ای نیست.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا