سلامت خانواده

موهای بینی خود را پاک نکنید! / هشدار یک پزشک آمریکایی

نادیا زکالوند: چندی پیش دکتر ماکسول بیمار مبتلا به انگل “مغزخوار” را درمان کرد. این بیمار که دختری 12 ساله بود، مبتلا به مننژوانسفالیت آمیب اولیه، نوع بسیار نادری از مننژیت همراه با آمیب مغز خوار تشخیص داده شد. این آمیب اغلب در رودخانه ها و دریاچه ها یافت می شود.

خوشبختانه با تشخیص سریع و درمان به موقع از جمله شناخت درمانی و فیزیوتراپی، این دختر بهبود یافت. اما عامل اصلی این بیماری آمیب مغزخواری بود که از بینی وارد مغز او شد.

رگ های خونی اطراف دهان و بینی بسیار مهم هستند زیرا مستقیماً به مغز می رسند و احتمالاً کوچکترین عفونت در این ناحیه مستقیماً به مغز می رسد.

به گفته دکتر کریگ ماکسول، کندن موهای بینی با موچین نه تنها دردناک است، بلکه باعث ایجاد زخم در داخل بینی می شود و احتمال عفونت آنها را افزایش می دهد.

اگر بینی و اطراف آن عفونی شود، عفونت می تواند به مغز و چشم ها سرایت کند و ممکن است منجر به سردرد، از دست دادن بینایی، فلج دائمی و حتی مرگ شود.

تمیز کردن موهای بینی با حداقل خطر

بهتر است به جای کندن موهای بینی با وسایلی مانند موبر برقی این کار را انجام دهید تا به بینی شما آسیبی وارد نشود و محیط را برای ورود میکروب ها و ایجاد عفونت های خطرناک آماده کنید.

منبع:

خواندنی

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا