سلامت خانواده

19 مشکل معیشتی پرستاران/ مخالف وزارت بهداشت نیستیم – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد نجاتیان در برنامه تلویزیونی کشیک سلامت با اشاره به اعتراضات جامعه پرستاری گفت: آنچه اتفاق افتاده این است که مطالبات معوقه پرستاران به دانشگاه های علوم پزشکی تحویل داده شده است.

وی افزود: این منابع مربوط به معوقات بلندمدت است که 8 تا 9 ماه و در برخی موارد 18 ماه تاخیر در پرداخت بوده است. این منابع اکنون تخصیص یافته است علامت گذاری کنید و به پرستاران باید حقوق پرداخت شود تا پرداختی های پرستاران به روز شود و تاخیر در پرداخت به دو تا سه ماه برسد، این دو تا سه ماه نیز به دلیل بررسی مدارک در بیمه ها است.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: وزیر بهداشت تاکید کرد که مشکلات را در حوزه سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: اعتراض برخی پرستاران و مطالبات آنها به حق است و شاید باید فراتر از نظام سلامت به این مطالبات توجه کرد. در چند سال گذشته وضعیت معیشتی کارکنان دولت آسیب دیده است و در حوزه های غیراقتصادی و نیروهای خدمات دهنده به مردم آسیب های معیشتی جدی دیده اند که پرستاران نیز از جمله آنها هستند. این در حالی است که برخی از کارمندان در برخی مناطق دارای درآمد بسیار بالایی هستند و به همین دلیل باید تبعیض بین درآمد کارکنان دولت برطرف شود.

نجاتیان گفت: عوامل متعددی باعث می شود برخی از سیاست های تعیین شده به خوبی اجرا نشود، به عنوان مثال گزارش اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری باید هر 6 ماه یکبار به مجلس گزارش شود، اما به نظر می رسد نظارت بر اجرای قانون کمی مورد غفلت مجلس است. از ابزارهای نظارتی خود به خوبی استفاده نمی کند.

وی افزود: برای حفظ نیروی انسانی سه عامل وجود دارد که شامل معیشت، احترام و ارتقاء است. پرستاران به عنوان یک نیروی مهم و موثر در بیمارستان ها و نظام سلامت مورد بی توجهی قرار می گیرند و برخی تصور می کنند پزشکان تنها مولد درآمد بیمارستان هستند در حالی که اگر پرستار نباشد این مولد خاموش است.

نجاتیان ادامه داد: پرستاران 19 مشکل معیشتی دارند که لیست آنها توسط نظام پرستاری تهیه شده و راهکارهای آن ارائه شده است اما اراده ای در وزارت بهداشت و سازمان های همکار مانند سازمان برنامه و بودجه و اداری وجود ندارد. و سازمان امور استخدامی در حالی که رهبری تاکید داشتند بی توجهی به پرستاری نادیده گرفتن سلامت جامعه است. اگر به این نقطه برسیم که رضایت مردم و بیماران در گرو رضایت پرستاران باشد، این مشکلات حل می شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اینکه من عدم وحدت را قبول ندارم، اما تفاوت در گفتمان است، اما اهداف همه ما یکی است، ادامه داد: سازمان نظام پرستاری یک سازمان قانونی است که تصویب مجلس و انتخابات آن نیز توسط دولت برگزار می شود. ما باید ادبیات حقوقی خود را حفظ کنیم و ضمن دفاع از حقوق مردم، از حقوق صنفی پرستاران نیز دفاع کنیم و در عین حال تعامل با خانه سالمندان و انجمن های علمی پرستاری نیز وجود داشته باشد.

رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، سازمان نظام پرستاری 10 هدف دارد که برخی از آنها شامل استانداردسازی خدمات، نظارت بر خدمات، آموزش پرستاری و حمایت صنفی است و از هیچ یک از این موارد قانونی عدول نکرده ایم. اهداف

وی گفت: در عین حال سازمان نظام پرستاری جزو وزارت بهداشت نیست و از نظر عملکردی مستقل از وزارت بهداشت هستیم اما در این دوره خود را در کنار وزارت بهداشت می دانیم و مخالف وزارت بهداشت نیستند. ما نماینده پرستاران در جایی هستیم که باید باشیم، در مراجع قانونی صدای پرستاران، در برخی تولیدات رسانه ای ممکن است نتوانیم به صورت کاملا شفاف آنها را مطرح کنیم همانطور که در برخی جلسات مطالبات را مطرح می کنیم. یا همانطور که برخی می خواهند ما در رسانه ها به شدت صحبت کنیم، اما ما به شدت از حقوق پرستاران در مراجع قانونی دفاع می کنیم.

نجاتیان افزود: تنها نهادی که بر اساس رای مستقیم پرستاران انتخاب و مدیریت می شود سازمان نظام پرستاری است. 159 هیئت پرستاری داریم که 9 نفر از هر کدام با رای مستقیم پرستاران انتخاب می شوند و بیش از 40 هزار پرستار در این انتخابات شرکت کردند. هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا