سلامت خانواده

غذاهایی که سن شما را کاهش می دهند

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر مجید حسن قمی، نایب رئیس انجمن تغذیه ایران، درباره اصلی ترین اقدامات تغذیه ای که برای حفظ جوانی باید انجام دهیم، گفت: برای جوان سازی بدن یکی از مواردی است که باید انجام دهیم. انجام این کار خوردن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان است. مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش یا مهار اثرات مواد سرطان زا در بدن ما کمک کنند. البته باید به چند نکته توجه کنیم، یکی خوردن میوه و سبزیجات است، زیرا این غذاها علاوه بر تامین فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها در سم زدایی بدن نیز نقش دارند. بنابراین مصرف میوه ها و سبزیجات می تواند به جوان ماندن پوست و بدن ما کمک کند و سموم بدن را به راحتی دفع کند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه فواید مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان تنها به یک ماده محدود نمی شود، افزود: فیبر سبزیجات و میوه ها به کاهش کلسترول و چربی اطراف قلب که از طریق مصرف غذاها در بدن ما تولید می شود، کمک می کند.

قمی گفت: دومین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که میزان پروتئین بدن ما کافی باشد. پروتئین ها موادی هستند که نقش مهمی در ساخت بدن ما دارند. از طرفی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و ما را در برابر بیماری ها مقاوم می کنند. آنها همچنین بدن ما را در فرآیند ساخت قرار می دهند. با کمبود پروتئین یا سوء تغذیه یا سوء تغذیه پروتئین و کالری، می توان سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرد و این باعث می شود که بدن عضله را از دست بدهد و نتواند ساختارهای مورد نیاز خود را انجام دهد.

وی با تاکید بر تامین آب کافی برای بدن گفت: مصرف آب و مایعات باید کافی باشد زیرا حدود 70 درصد وزن بدن ما آب است. در واقع بدن ما در یک محیط آبی قرار می گیرد. آبرسانی یا تامین آب بدن به سمومی که از طریق کلیه ها دفع می شوند کمک می کند تا کمتر از بدن ما خارج شوند و به کلیه ها و مجاری ادراری آسیبی نرسانند.

قمی تقویت سیستم دفاعی بدن را امری بسیار کلیدی و مهم در حفظ جوانی عنوان کرد و گفت: باید به فرآیندهای بدن خود توجه کنیم به عنوان مثال اگر فردی دچار مشکلاتی مانند کم خونی است باید این مشکل را جبران کند. ، چون گاهی کم خونی داریم. سیستم ایمنی بدن ما ضعیف می شود و عملکرد آن کاهش و کاهش می یابد. ماده ای که می تواند به خون رسانی کمک کند آهن است. ما ایرانی ها دچار کمبود آهن هستیم، این باعث کاهش خون سازی و کاهش خون رسانی در بدن ما می شود. برخی از مواد معدنی مانند روی یا منیزیم در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند. علاوه بر اینکه می‌توانیم از مغزها که منبع خوبی از این مواد معدنی هستند استفاده کنیم، میوه‌ها و سبزیجات منبع دیگری از روی و منیزیم هستند.

وی با بیان اینکه ویتامین ها نقش مهمی در حفظ جوانی دارند، ادامه داد: باید به تامین ویتامین های C، A و D در بدن خود توجه کنیم. در یکی از مقالات علمی به این نکته اشاره شده است که کمبود ویتامین D علاوه بر اینکه باعث چاقی و افزایش اشتها می شود، سیستم دفاعی بدن را نیز ضعیف می کند. ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که نور خورشید برای چند ساعت در روز مستقیماً به پوست ما بتابد تا بدن بتواند به طور خودکار ویتامین D را تامین کند.

این متخصص تغذیه به فواید یک سری میوه های فصل اشاره کرد و گفت: هر زمان که سیستم ایمنی بدن ما ضعیف باشد مشکلات زیادی خواهیم داشت. در این فصل تابستان می توان از آب میوه هایی مانند آب هندوانه استفاده کرد که می تواند ویتامین های C، A و B6 را برای ما تامین کند. این ویتامین ها التهاب را در بدن کاهش می دهند و سیستم ایمنی را تقویت می کنند. موز همچنین منبع خوبی از ویتامین های A، C و ویتامین B است. این ویتامین ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و بر روی پوست و خاصیت ارتجاعی آن تاثیر می گذارند. انبه همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین A و C است که حاوی آنتی اکسیدان است و همچنین حاوی بتاکاروتن و لوتئین است که برای محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش بسیار مفید است. در پاییز و زمستان نیز می توانیم از انار استفاده کنیم که منبع خوبی از ویتامین C و پلی فنول ها است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و رادیکال های آزاد تولید شده در بدن را به حداقل می رساند.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا