سلامت خانواده

چه مقدار از پول «دارو» در سال 1403 پرداخت شده است؟

فرشته میرزازاده درباره تخصیص ارزی و اعتباری به این سازمان برای تامین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین شیر خشک پس از حدود شش ماه از سال جاری گفت: تخصیص ارز توسط بانک مرکزی انجام می شود، اما مابه التفاوت در ارز در اجرای طرح دروار توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت می شود. اختصاص می دهد

ایسنا در خبری نوشت: وی با بیان اینکه برای امسال بر اساس تفاهم نامه ای که با بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه امضا کرده ایم، حدود 600 میلیون دلار ارز 4200 تومانی (ارز ترجیحی) داریم که در مجموع حدود 4 میلیارد دلار است. دلار به ارز سازمان غذا و دارو که برای کالاهای سلامت محور اعم از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیرخشک هزینه می شود.

70 درصد ارز کالاهای سلامت محور در نیمه اول سال تخصیص یابد

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه معمولاً درخواست سازمان غذا و دارو اختصاص 70 درصد ارز مربوط به کالاهای سلامت محور در نیمه اول سال است، اظهار داشت: این موضوع در سال 2018 به صورت رسمی اعلام شد. وی افزود: زیرا خریدها باید انجام شود و مراحل اجرایی مربوط به ثبت و سفارش، حواله بانکی و ورود کالا به گمرک و ترخیص آن زمان بر است. لذا مطلوب است در ابتدای سال 70 درصد ارز سازمان غذا و دارو تخصیص داده شود تا با اقدام به موقع برای خرید و انجام فرآیندهای مربوطه، موجودی اقلام مربوطه در دسترس باشد. کشور تا پایان سال جاری خواهد بود و هیچ مشکلی در امور جاری پزشکی و بهداشتی وجود نخواهد داشت.

وضعیت پرداخت ارز یارانه دارو و پول داروساز

وی در پاسخ به روند تخصیص ارز در سال جاری گفت: امسال نیز مانند سال های گذشته بانک مرکزی در حال همکاری است; اگرچه در ابتدای سال تاخیری در تخصیص ارز وجود داشت، اما پس از اردیبهشت و خرداد، تخصیص ارز به صورت منظم انجام می شود و حدود یک میلیارد و 50 میلیون دلار به سازمان غذا و دارو اختصاص یافته است.

دکتر میرزازاده درباره پرداخت های مربوط به مابه التفاوت ارزی طرح دروار نیز به ایسنا گفت: تا پایان تیرماه 15 همت (15 هزار میلیارد تومان) در این زمینه تخصیص داده شده است، اما از آنجایی که منبع این امر است. سازمان هدف و منابع مرتبط با سازمان هدفمند است، تامین منابع دارویی به سختی انجام می شود و مدتی طول می کشد. تاکنون 13.5 مورد از 15 تلاش تخصیص یافته محقق شده است و به همین دلیل برخی از اسناد بدهی شرکت های بیمه به مراکز درمانی یا داروخانه ها هنوز پرداخت نشده است.

«سلامت» نیازمند توجه ویژه دولت است

وی در این خصوص افزود: امیدواریم با مساعدت سازمان برنامه و توجه ویژه رئیس جمهور و وزیر بهداشت به بهداشت و درمان و رفع مشکلات مردم در این زمینه، این موضوع نیز حل شود. به این ترتیب، می‌توان منابع مربوطه را سریع‌تر به سازمان هدف تخصیص داد و سازمان هدف می‌تواند پرداخت‌های خود را به موقع به داروساز انجام دهد. زیرا داروخانه ها و شرکت های دارویی در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستند و پرداخت به موقع به این حوزه بسیار کمک کننده خواهد بود.

کمبود نقدینگی؛ مهمترین چالش شرکت های داروسازی

دکتر میرزازاده کمبود نقدینگی را مهمترین مشکل شرکت های دارویی عنوان کرد و درباره تخصیص ارزی و تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای تامین نقدینگی در حوزه دارو نیز گفت: برای امسال یک میلیارد و 400 ارز تخصیص داده شده است. میلیون دلار ساخته شده است، اما تامین آن 1 میلیارد و 50 میلیون دلار است. یعنی شرکت های دارویی و تجهیزاتی نتوانستند حدود 350 میلیون دلار نقدینگی تامین کنند و بعد ارز بخرند. برای این منظور راهکاری که پیشنهاد دادیم این بود که بانک مرکزی به شرکت ها تسهیلات بدهد تا شرکت ها ثبت سفارش و واردات کالا را انجام دهند و پس از فروش کالا، تسهیلات خود را تسویه کنند.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در این راستا پیشنهادی را به دولت ارسال کرده ایم که در ستاد تنظیم بازار حدود 100 تسهیلات همت در اختیار شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی قرار گیرد. از این میزان 50 درصد مصوب شد و اکنون در حال تعامل با بانک مرکزی در این زمینه هستیم. همچنین لیست شرکت هایی که باید این تسهیلات را دریافت کنند به بانک مرکزی اعلام کرده ایم. بانک مرکزی نیز سهم هر یک از بانک های عامل را مشخص می کند و شرکت ها معرفی می شوند تا بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند. فرآیند در حال اجراست و در صورت اجرایی شدن بخشی از نقدینگی شرکت ها محقق می شود.

ناهماهنگی منابع دارویی با هزینه ها

وی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره منابع طرح دروار گفت: درخواست سازمان برای اجرای طرح دروار در سال جاری 125 تلاش بوده است. بنابراین در صورتی که امسال ارز تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز طبق قانون آزاد شود، در مجموع برای رشته دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین شیر خشک، 125 همات حداقل مبلغ درخواستی و تایید شده توسط سازمان غذا و دارو اما به دلیل محدودیت منابع از جمله محدودیت منابع هدفمند، این حداقل و میزان کارشناسی در قانون بودجه سال جاری به 74.9 همات کاهش یافت. در این راستا راه حل دولت وقت برای جبران بخشی از این کسری، پرداخت بخشی از این نیاز مالی به ارز 4200 بود. اما باز هم منابع اندک و کافی نیستند. تاکنون حدود 300 میلیون دلار برای امسال اختصاص داده اند. اما به هر حال 125 همت حداقل عددی است که برای این رشته نیاز است و امیدواریم این عدد اصلاح شود و محقق شود.

به گفته معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو، تا این لحظه از سال 1403، 15 همات از بودجه مصوب 74.9 همتی درور پرداخت کرده اند که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مردم نبوده است. بازار در این راستا حدود 1 حمت در حوزه شیر خشک و حدود 4 حمت در حوزه دارو اسنادی هستند که در سازمان هدفمندی مانده و برای پرداخت نیاز به تخصیص دارند.

کسری منابع دارویی در سال گذشته

وی در پاسخ درباره پرداخت های پروژه دروار در سال گذشته گفت: در قانون بودجه سال گذشته 69 همت برای دروار تصویب شد. در حالی که حداقل نیاز و درخواست سازمان غذا و دارو 105 تلاش بوده است. از این 69 قطعه مصوب سازمان برنامه تخصیص 40 قطعه را به خود اختصاص داد و در نهایت آنچه محقق شد 33 قطعه بود. یعنی نزدیک به 8 درصد از منابع تخصیصی برنامه و بودجه محقق نشد و پول به صندوق های بیمه سرازیر نشد. به هر حال چون قانون بودجه سالانه است سال قبل با کسری بسته شد و این کسری منابع باید به امسال تزریق می شد که نشد.

دکتر میرزاده درباره چالش های تامین دارو، تجهیزات و شیرخشک به دلیل کمبود بودجه و عدم تحقق کامل و به موقع منابع در این زمینه به ایسنا گفت: هر جا کمبودی وجود داشته باشد به معنای تقاضای داروخانه است. و پول داده نمی شود. به این ترتیب داروخانه به شرکت پخش و شرکت پخش به تامین کننده یا واردکننده داخلی بدهکار است. واضح است که این زنجیره به یکدیگر متصل است و به هر جایی که منابع بیمه ای نرسد، در نهایت واردات و تولید کاهش می یابد و این باعث کمبود در سطح بازار می شود. اما در مجموع با اقدامات سازمان غذا و دارو، با تعامل با شرکت های تولیدکننده و واردکننده و تغییر برای اینکه بتوانیم بیشتر به سمت تولید داخل حرکت کنیم و وابستگی به واردات و ارز را کاهش دهیم، میزان کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در حال کاهش است

درخواست از سازمان برنامه و بانک مرکزی

وی در پاسخ به درخواست های سازمان غذا و دارو از سازمان برنامه و بانک مرکزی گفت: درخواست ما این است که بانک مرکزی در شش ماهه اول سال 70 درصد ارز سازمان غذا و دارو را تخصیص دهد. ارز تخصیصی باید ارز خوبی باشد. زیرا بخشی از واردات مواد اولیه دارویی از هند و با «روپیه» است. بنابراین وقتی بانک مرکزی برای شیرخشک «روپیه» یا «یورو» ندارد، دچار مشکل می شویم. بنابراین بسیار مهم است که تخصیص ارز منظم، بهینه و به موقع باشد. از سوی دیگر تسریع در اجرای تسهیلات ریالی و نقدینگی در حوزه دارو، تجهیزات و شیرخشک است و لازم است شرکت های دارویی و تجهیزاتی بتوانند سریعتر از طریق بانک های عامل تسهیلات دریافت کنند.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو همچنین گفت: از سازمان برنامه بودجه نیز تقاضا داریم با تصویب روسای قوا یا اصلاح بودجه، مبلغ 74.9 همات طرح داروور را اصلاح کند. قانون و تخصیص منابع آن حداقل 5 تا 7 همات در ماه است. به طور منظم انجام شود. به این ترتیب برای حل مشکل نقدینگی در این زمینه و پرداخت مطالبات داروخانه ها و شرکت های دارویی، مشکلات فرآیند تامین دارو، تجهیزات و شیرخشک برطرف و تسهیل می شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا