سلامت خانواده

بی توجهی 10 ساله به اجرای کامل سیاست های کلی سلامت/اولویت های ظفرخندی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و نهمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی صبح روز پنجشنبه هشتم شهریور ماه 1403 در کتابخانه فرهنگستان علوم پزشکی با حضور رئیس و اعضای وابسته و همچنین رئیس جمهور برگزار شد. میزبانی رئیس جمهور و وزیر بهداشت.

سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ضمن خیر مقدم به رئیس جمهور، وزیر بهداشت و کلیه اعضای فرهنگستان حاضر در این جلسه، سخنان خود را با تاکید بر اینکه سلامت به عنوان شناخته نشده است، آغاز کرد. باید در کشور ما باشد.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جمهور و دولت چهاردهم گفت: توجه بیشتر به مقوله سلامت در کشور مستلزم تلاش همه جانبه دولت و همکاری نهادهای موثر از جمله صدا و سیما و شورای عالی است. انقلاب فرهنگی

مرندی با اشاره به بی توجهی تقریباً 10 ساله به اجرای کامل سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری در کشور به دلیل توجه دولت های مختلف به سایر اولویت ها جدا از این برنامه، افزود: اولویت دادن به سلامت یکی از مهمترین موارد است. ضروریات مهمی که باید روی آنها تمرکز کرد. .

وی توسعه شبکه بهداشت و درمان را یکی از دستاوردهای ارزشمند نظام جمهوری اسلامی دانست که مورد تاکید مقام معظم رهبری برای حفظ و بهره مندی از آن است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بررسی موضوعات مختلف حوزه سلامت در برهه کنونی، اولویت های اصلی پیشنهادی فرهنگستان علوم پزشکی در حوزه سلامت به دولت چهاردهم را به شرح زیر بیان کرد:

– پیشنهاد تشکیل ستاد سلامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به همراه ستاد چهارگانه فعلی.

– تاکید بر لزوم نظارت بر طب سنتی توسط وزارت بهداشت و تقویت نظارت بر این حوزه.

– پیشنهاد افزایش تعداد اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتخاب متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت.

– اقدامات منسجم در راستای کارآمدی بیشتر شورای عالی سلامت و ایمنی غذا به ویژه نظارت بر اجرای سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری.

– پیشنهاد تهیه و تدوین نقشه جامع علمی سلامت کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی.

– اهمیت تدوین پیوست سلامت و نظارت بر اجرای آن در تمامی برنامه های دولت چهاردهم

– تاکید بر استفاده کارگزاران دولت چهاردهم در حوزه سلامت از نظرات کارشناسان مشاور فرهنگستان علوم پزشکی.

علاوه بر محورهای فوق، مارانی در مورد لزوم توجه به سلامت روان و موضوع انگ زدایی از اختلالات روانی، لزوم توجه بیشتر به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت به منظور شناساندن هر چه بیشتر آنها در جامعه، تاکید کرد. بحث در مورد جوانان جمعیت، نیاز به برنامه کوچک برای رشد بهتر نسل آینده از نظر تمامی ابعاد سلامت اعم از سلامت روانی و معنوی، استفاده از کارشناسان خبره برای آموزش سلامت به عموم مردم، لزوم توجه به معیارهای اعتقادی ارتقای جایگاه اساتید دانشگاه، اهمیت احیای طرح ژنریک کاهش هزینه‌های درمان دارویی در کشور، نهادینه‌سازی نگاه سلامت محور به دندانپزشکی به جای نگاه درمانی صرف و لزوم توجه بیشتر به موضوع تغییر اقلیم را مورد تاکید قرار داد. و تاثیر آن بر سلامت به عنوان اولویت هایی است که وزیر بهداشت می تواند در اولویت های این وزارتخانه قرار دهد.

بعد محمدرضا ظفرخندی وزیر بهداشت با اشاره به همدلی در جامعه پزشکی و جایگاه دکتر بزیکیان به عنوان استاد پزشکی در جایگاه ریاست، این فرصت را قدردانی کرد و بر لزوم همکاری بیشتر با فرهنگستان علوم پزشکی برای حل مشکلات مختلف تاکید کرد. مسائل در حوزه سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا