اخبار سلامت

وقتی خبرنگاران “آتش نشان” شدند/ روایتی از یک روز سختی کار آتش نشان ها + تصاویر و فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، حتی تصور اینکه یکی از عزیزانمان حتی برای دقایقی درگیر آتش سوزی شود، سخت است. بسیاری از ما وقتی اخبار حوادث را در رسانه ها می خوانیم ممکن است برای لحظاتی خود را به جای افرادی بگذاریم که در صحنه حادثه حضور دارند. در آن زمان تنها چیزی که به آن فکر می کنیم نجات جان خود و عزیزانمان و حتی برداشتن وسایل گران قیمت از محل زندگیمان است. آتش نشان ها!

روز گذشته خبرنگاران حوزه اجتماعی میهمان سازمان آتش نشانی در مرکز آموزش آتش نشانی بودند تا علاوه بر آشنایی با اصول ایمنی هنگام تهیه گزارش حوادثی مانند آتش سوزی، سختی کار آتش نشانان را نیز لمس کنند. کار کردن

مرکز آموزش آتش نشانی تهران مرکز بسیار بزرگی است که در محله صالح آباد تهران واقع شده است. جایی که کارآموزان آتش نشان با استفاده از امکاناتی که در اختیارشان قرار می گیرد، مهارت های لازم برای اطفاء حریق و مقابله با حوادث مختلف را فرا می گیرند.

آموزش ارائه شده به خبرنگاران تنها چند دقیقه از تمرینات فشرده و سختی است که به داوطلبان آتش نشان داده می شود تا با انجام تمرینات عملیاتی خود را برای حوادث واقعی آماده کنند.

شهدای آتش نشان، سازمان آتش نشانی تهران، حوادث،

شهدای آتش نشان، سازمان آتش نشانی تهران، حوادث،

در یک منطقه بزرگتر، چندین ساختمان مسکونی و تجاری، از جمله یک ساختمان 17 طبقه که دارای دو طبقه زیرزمین نیز می باشد. شبیه سازی شده است تا کارآموزان آتش نشانی بتوانند در این بخش ها برای اطفای حریق و نجات جان مصدومان تمرین کنند.

شهدای آتش نشان، سازمان آتش نشانی تهران، حوادث،

شهدای آتش نشان، سازمان آتش نشانی تهران، حوادث، شهدای آتش نشان، سازمان آتش نشانی تهران، حوادث،

البته سختی کار آتش نشانی تنها به عملیات اطفای حریق محدود نمی شود و آتش نشانان در طول زندگی کاری خود حوادث طبیعی و غیرطبیعی زیادی از جمله گرفتار شدن افراد در ساختمان و آسانسور، حوادث، گیر افتادن در ارتفاعات و … را تجربه می کنند.

از طرفی حوادث آتش سوزی تک بعدی نیستند و هر حادثه می تواند عواقب وحشتناک تری مانند برق گرفتگی، ریزش آوار، گیر افتادن افراد، دود و خفگی و … داشته باشد و بنابراین یک آتش نشان باید برای تمامی این خطرات آماده باشد. کامل داشته باشند به همین دلیل در این مرکز آموزشی تمامی امکانات لازم برای فراگیری این مهارت ها فراهم شده تا آتش نشانان آماده نجات جان مصدومان حوادث باشند.

شما 7 ثانیه فرصت دارید تا جان یک فرد برق گرفتگی را نجات دهید

یکی از قسمت های این دوره آموزشی، آموزش نجات جان افرادی بود که دچار برق گرفتگی می شوند. در کارگاه برق یک مهندس آموزش های لازم را در مورد برق گرفتگی و آشنایی با تجهیزات الکتریکی ارائه می دهد.

به گفته وی آنچه در برق گرفتگی مهم است; سرعت عمل به حدی است که تنها 7 ثانیه برای نجات فرد برق گرفته از مرگ فرصت وجود دارد.

شهدای آتش نشان، سازمان آتش نشانی تهران، حوادث،

در این آموزش ها از آتش نشان شهید سید احسان جامعی یاد شد. یک آتش نشان فداکار که در حین عملیات اطفای حریق بر اثر تصادف دچار برق گرفتگی شد و به شهادت رسید.

آموزش آتش نشانان برای صعود به ارتفاعات

نگرانی های شغل آتش نشانی به همین جا ختم نمی شود. بخش دیگر این کار پر استرس، نجات جان مجروحان گرفتار در ارتفاعات است. گاهی تیم اطفای حریق مجبور به بالا رفتن از ارتفاعات یا پایین آمدن از ارتفاعاتی مانند برج ها و ساختمان ها می شود. در این قسمت به آتش نشانان مهارت های لازم برای بالا و پایین رفتن از نمای ساختمان، ورود به ساختمان، نجات کوهنوردان، فرود از تراس و … آموزش داده می شود.

شهدای آتش نشان، سازمان آتش نشانی تهران، حوادث،

رعایت سکوت اصل مهم حذف آوار است

نجات مجروحان از زیر آوار یکی دیگر از بخش های استرس زا این کار است. افسر آموزش این اداره می گوید ریزش آوار یکی از خطرناک ترین قسمت های این کار است و نجات جان افراد از زیر آوار مستلزم دقت بیشتر و البته خلاقیت بیشتر است زیرا هر لحظه ممکن است در اثر جابجایی آوار حادثه ثانویه رخ دهد. آوار برای بیرون کشیدن مجروحان

وی می گوید: رعایت سکوت یکی از مهمترین قسمت های آواربرداری است که متأسفانه در برخی از حوادث به دلیل ازدحام و تجمع مردم در محل حادثه گاهی امکان پذیر نیست.

نحوه شناسایی مجروحان گرفتار در زیر آوار

در موارد ریزش آوار معمولاً امدادگر از طریق بلندگو به همه اعلام می کند که یک دقیقه سکوت کنند و همچنین به مصدومان اطلاع می دهند که برای کمک به شما آمده ایم. هرکسی که صدای امدادگران را می شنود کافی است به آوارهای اطراف خود ضربه بزند تا امدادگران بتوانند از نوعی وسیله برای شناسایی مجروحان و نجات آنها استفاده کنند.

.

گاهی اوقات سگ های جستجوگر زنده اشتباه می کنند

مسئول این اداره آموزشی می گوید: سگ های جست وجو نیز می توانند در شناسایی مصدومان کمک زیادی به امدادگران کنند، البته استفاده از این سگ ها در شرح وظایف آتش نشانی نیست و ممکن است هلال احمر از آنها استفاده کند. گاهی اوقات این سگ ها امدادگران را گمراه می کنند. به عنوان مثال، در هنگام تخریب یک ساختمان مسکونی، ممکن است به اشتباه جوجه ها و گوشت های نگهداری شده در یخچال به عنوان انسان شناسایی شوند.

تمرین آتش نشانی با چشمان بسته!

قاسمی استاد این دوره آموزشی می گوید اگر همه این سختی ها را کنار بگذاریم; استرس گرمایی، اضطراب ناشی از کمبود اکسیژن و خستگی یکی از سخت ترین بخش های کار ما است. به همه اینها باید دود در جاده ها را اضافه کرد که دید آتش نشان ها را کاهش می دهد و توانایی انجام عملیات را کاهش می دهد. به گفته وی، زمانی که دید یک آتش نشان از بین می رود، 75 درصد از توانایی او در انجام کارها کاسته می شود و در آتش سوزی های با حجم بالا، به دلیل انتشار دود و کمبود نور، این میزان دید کاهش می یابد. البته در این دوره آموزشی، آتش نشانان نیز برای این شرایط سخت آماده می شوند و به آنها ماسکی به همراه عینکی که دید آنها را می پوشاند داده می شود تا در ساختمان های شبیه سازی شده اطفاء حریق را تمرین کرده و برای شرایط واقعی آماده شوند. در شرایطی که دید آتش نشان ها کاهش می یابد، باید با تکان دادن دست، مکان و موانع اطراف خود را شناسایی کنند.

شهدای آتش نشان، سازمان آتش نشانی تهران، حوادث،

آتش نشانان بیش از 20 کیلوگرم وزن را در عملیات حمل می کنند

وزن لباس آتش نشانان و تجهیزات همراه آنها که مجموع وزن این لباس ها و تجهیزات به بیش از 20 کیلوگرم می رسد یکی از سختی هایی بود که خبرنگاران به صورت مستقیم تجربه کردند.

شهدای آتش نشان، سازمان آتش نشانی تهران، حوادث،

در پایان این دوره آموزشی خبرنگاران برای دقایقی در کنار سیدجلال ملکی لباس آتش نشان به تن کردند. سخنگوی سازمان آتش نشانی و سایر آتش نشانان می توانند احساسات آتش نشانان را لمس کنند – البته در ابعاد بسیار کوچکتر و در شرایط بسیار ایمن تر. برگزاری این دوره های آموزشی باعث می شود خبرنگاران حوزه اجتماعی و به ویژه حوادث، علاوه بر رعایت اصول ایمنی برای حفظ سلامت خود در تهیه گزارش حوادث، احساسات آتش نشانان را در هنگام وقوع این حوادث نیز درک کنند و بتوانند. گزارش بهتر شرایط امدادرسانی به مجروحان و آمادگی برای حوادث احتمالی آینده.

شهدای آتش نشان، سازمان آتش نشانی تهران، حوادث،

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا