سلامت خانواده

بررسی جنبه های مختلف سیستم ژنریک / اهمیت کیفیت دارو – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، نازیلا یوسفی در رویداد سیستم ژنریک؛ بایدها و نبایدها با بیان اینکه نظام دارویی کشور نیازمند تبیین شفاف سیستم ژنریک است، گفت: تمرکز در سیستم ژنریک بر این اصل است که دارو باید کیفیتی برابر با داروی اصلی داشته باشد، در صورتی که دارو فاقد کیفیت و استاندارد لازم است، از سازمان ارسال خواهد شد مواد غذایی و دارو اجازه ورود به بازار را نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نظام دارویی کشور مبتنی بر طرح ژنریک است، افزود: کارشناسان مختلف دیدگاه های متفاوتی در خصوص موضوع ژنریک دارند و در این جلسه کارشناسان حوزه دارویی کشور گرد هم آمده اند تا ابعاد مختلف ژنریک را بررسی کنند. برنامه ریزی کنید.

یوسفی گفت: باید یک تصویر مشترک ترسیم شود تا نظام دارویی به سمت توسعه و بهره وری بیشتر سوق داده شود.

وی بیان کرد که رویداد سیستم ژنریک با سه پانل وی به صورت حرفه ای انجام شد، خاطرنشان کرد: پانل ابتدا با موضوع عرضه دارو و دسته بندی ژنریک با حضور سندیکای واردکنندگان و تولیدکنندگان دارو برگزار شد.

به گفته یوسفی در هر پانل در این رویداد طیف موافق و مخالف نظرات کارشناسی و تخصصی خود را به اشتراک گذاشتند.

او در مورد سرفصل ها پانل دومین رویداد سامانه ژنریک افزود: سامانه ژنریک از منظر خدمات و مصرف دارو با حضور اعضای انجمن های داروسازان، بیماران تالاسمی، م اینداروها بیوتکنولوژی متخصصان پزشکی و اقتصاد سلامت برگزار شد.

سامانه ژنریک و سیاست و تنظیم بازار دارویی بخش دیگری از سخنان دبیر شورای بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور را به خود اختصاص داد.

وی تاکید کرد: کارشناسان سیاست گذاری نظام دارویی کشور در این امر پانل حضور دارند

یوسفی با تاکید بر اینکه مسیر اصلاح و توسعه یک مسیر تدریجی است، گفت: این اتفاق سرآغاز گفتمانی با محوریت طرح کلی است، طرحی که به طور شفاف تبیین نشده است و بنابراین این یکی از مزایای این تعامل برای بررسی نیازهای نظام دارویی کشور است.

وی با اشاره به اینکه موضوع ژنریک در فرهنگستان علوم پزشکی به کرات مطرح می شود، خاطرنشان کرد: در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور، شهید بهشتی اولین دانشگاهی است که تلاش می کند موضوع نظام دارویی ژنریک را با این دانشگاه مطرح کند. حضور کارشناسان .

یوسفی درباره کیفیت داروهای تولید داخل توضیح داد: فرض در سیستم ژنریک این است که دارو باید همان کیفیت داروی اصلی را داشته باشد، این موضوع باید با آزمایشاتی که انجام می شود ثابت شود. همچنین اگر دارویی از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نباشد مجوز ورود به بازار دارویی کشور را از سازمان غذا و دارو دریافت نخواهد کرد.

وی افزود: اگر دارویی به هر دلیلی بدون رعایت ضوابط و استانداردها وارد بازار شود، این دارو یک داروی ژنریک نیست.

دبیر شورای بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور در تعریف سیستم ژنریک افزود: سیستم ژنریک یعنی سیستمی که در آن از کیفیت و استاندارد داروهایی که در کشور تولید و عرضه می شود اطمینان داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا