سلامت خانواده

نوشیدنی های سرد برای روزهای گرم/ دانه هایی که بدن را کم آب نمی کنند

فاخره بهبهانی: در بسیاری از شهرها و استان های سنتی کشورمان مانند کاشان، یزد و شیراز، مصرف عرقیات به صورت خالص یا شربت رایج است. ارواح یکی از پرکاربردترین اشکال استفاده از گیاهان و نوع ضعیف شده اسانس ها هستند. در مقایسه با اسانس ها، آب بیشتری برای تهیه عطر مصرف می شود و رقیق تر و اثر درمانی کمتری دارند. عطرها زمانی بیشترین تاثیر را دارند که به اصطلاح دو آتشه و استاندارد باشند. هر چه میزان آب مصرفی در ارواح بیشتر باشد، اثر آن ضعیف تر و کیفیت پایین تر است.

خلق و خوی خود را خنک کنید

به توصیه حکیمان طب سنتی، در فصل گرم سال که دمای بدن افزایش می یابد و تعریق زیاد می شود، مصرف شربت های گیاهی سرد و معتدل مانند کدو تلخ، کاسنی، شاطره و خواستار را افزایش دهید. عرق توس مقوی قلب و معده است و اثرات سردی میوه های تابستانی را تعدیل می کند و از بروز سردردهای ناشی از آن می کاهد. شربت شاطره و کاسنی نیز به دلیل طبع فوق العاده سردی که دارند دوست جگر هستند و برای صفرا مفید بوده و در رفع تشنگی و گرمازدگی اثر قوی دارند و تصفیه کننده خون خوبی هستند. این شربت برای کسانی که خیلی گرم هستند و به مدت طولانی در فضای باز زیر نور آفتاب کار می کنند بسیار مفید است. البته استفاده از داروهای ضد تعریق با طبع گرم مانند شربت بهارنارنج برای افرادی که مشاغل پر استرس دارند و گرمای هوا آنها را عصبی و بد خلق می کند و یا شربت نعنا برای کسانی که در اثر مصرف میوه های تابستانی زیاد مصرف می کنند. مانند هندوانه، خربزه و خیار. اگر در اثر دوغ زیاد دچار نفخ و درد معده شوند، نافع است.

ملین و دانه های تنظیم کننده دمای بدن

استفاده از دانه های شربتی مانند خاکشیر و تخم مرغ شربتی در کنار سایر عرقیات گیاهی برای مواقعی که مجبوریم مدت طولانی در محیط های گرم باشیم گزینه مناسبی است. روی این دانه ها ترکیباتی به نام موسیلاژ یا لعاب وجود دارد که چندین برابر وزن خود آب جذب می کند و می تواند آب زیادی را برای ساعت ها در بدن نگه دارد. شنبلیله دارای طبع سرد و مرطوب و تخم مرغ شربتی دارای طبع گرم و مرطوب است و مصرف همزمان این دو دانه با هم دمای بدن را تعدیل می کند و به رفع التهاب مجاری ادرار کمک می کند و تقویت کننده قوای جنسی است. اسفرزه به دلیل اثرات قابض همراه با تخم مرغ برای یبوست طولانی و مزمن و مدفوع خشک حتی برای زنان باردار مبتلا به یبوست و بواسیر بسیار موثر است. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از اسهال، سورگوم را باید با تکه های یخ یا به صورت منجمد مصرف کرد.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا