سلامت خانواده

با این روش به کبد چرب غیر الکلی مبتلا نشوید

به گزارش خبرآنلاین، از هر چهار نفر در سراسر جهان یک نفر به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا است. افراد مبتلا اغلب مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و همچنین با افزایش خطر سیروز کبدی و بیماری های قلبی عروقی مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علاوه بر این، بیماری کبد چرب غیر الکلی با افزایش مرگ و میر همراه است. عدم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرف آن به عنوان علت این بیماری مطرح می شود. این وضعیت منجر به رسوب چربی در کبد می شود و به مرور زمان عملکرد میتوکندری را مختل می کند، که هر دو از عوامل پرخطر مقاومت به انسولین کبدی و التهاب کبد هستند.

برای پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب، اصلاح سبک زندگی با افزایش فعالیت بدنی توصیه می شود.

اینکه تا چه اندازه ورزش منظم سازگاری کبد را با افزایش دریافت انرژی تغییر می دهد و نقش ماهیچه های اسکلتی در این فرآیند توسط محققان دانشگاه توبینگن آلمان مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه موش ها با رژیم غذایی پر انرژی تغذیه شدند. برخی از موش ها نیز آموزش منظم تردمیل را دریافت کردند. پس از شش هفته، محققان کبد و عضلات حیوانات را از نظر تغییرات در رونوشت میتوکندری، پروتئوم، ترکیب چربی و عملکرد میتوکندری بررسی کردند.

نتایج نشان داد که ورزش آنزیم های مهم تجزیه گلوکز و فروکتوز در کبد و همچنین متابولیسم پیروات میتوکندری را تنظیم می کند. به این ترتیب می توان سنتز لیپیدها را کاهش داد و در نتیجه چربی کمتری در کبد ذخیره می شود و چربی های خاصی مانند گونه های دی آسیل گلیسرول کاهش می یابد. علاوه بر این، کنترل گلوکز در موش‌های ورزشکار بهبود یافت و افزایش ظرفیت تنفسی عضلات اسکلتی باعث کاهش فشار متابولیک در کبد شد.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا