سلامت خانواده

چگونه بی حوصلگی می تواند نشانه خطر در بدن باشد؟

به گزارش خبرآنلاین، در آزمایشی از افراد خواسته شد 15 دقیقه در اتاقی ساکت بنشینند و به افکار خود فکر کنند. آنها توانستند یک دکمه را فشار دهند و به خود شوک الکتریکی وارد کنند.

فرارو در این خبر نوشت: شوک بدنی ناخوشایند است، اما بسیاری از افراد آن را به ناراحتی عاطفی ناشی از کسالت و کسالت ترجیح دادند. از 42 شرکت‌کننده، تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان حداقل یک‌بار دکمه را فشار دادند، حتی اگر در اوایل مطالعه شوک را تجربه کرده بودند و گزارش دادند که حاضرند برای جلوگیری از تجربه مجدد آن هزینه بپردازند. یکی از شرکت کنندگان در این آزمایش 190 بار به خود شوک الکتریکی وارد کرد!

بی حوصلگی احساس ناخوشایندی است که همه ما آن را تجربه می کنیم. بی حوصلگی به این معناست که مغز باید درگیر چیزی مهم باشد و درست مانند احساس درد، سیگنال مهمی از مغز به بدن است که به فرد می گوید در خطر است. بی حوصلگی نیز نشانه آن است که اوضاع در زندگی شما خوب پیش نمی رود. محققان می گویند تجربه این احساس فرصتی برای ایجاد تغییر مثبت در زندگی است و نباید به دنبال راهی برای فرار از آن باشید.

ارین وست گیت، روانشناس اجتماعی در دانشگاه فلوریدا که در مورد بی حوصلگی مطالعه می کند و یکی از نویسندگان آزمایش شوک الکتریکی است، می گوید: «خستگی یک ساعت زنگ دار برای بدن است. این احساس نشان می دهد که فرد از زندگی خود راضی نیست و احساس موفقیت نمی کند. باید به این احساس توجه کرد و در راه درست قدم گذاشت.

کسالت و بدخلقی

در مطالعه ای در سال 2021، وست گیت و همکارانش دریافتند که کسالت می تواند افراد را به سمت رفتارهای مضر سوق دهد. شرکت کنندگان باید یک ویدیوی 20 دقیقه ای خسته کننده را تماشا می کردند. در حین تماشای این ویدئو، مردم حاضر به انجام هر کاری برای سرگرمی خود بودند.

از 67 شرکت کننده ای که ویدیوی خسته کننده را تماشا کردند، 12 نفر از آنها (18 درصد) انگل های ارائه شده را در یک آسیاب قهوه انداختند. در مقایسه با گروه دیگری که در حال تماشای یک مستند جالب بودند، تنها یک نفر از 62 شرکت کننده شروع به آسیاب کردن انگل ها کرد.

آزمایش‌های دیگری نیز رابطه بین کسالت و انواع رفتار بد را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که بین این احساس آزاردهنده و رفتار غیراخلاقی مانند آزار کلامی یا خشونت فیزیکی و قلدری رابطه وجود دارد. البته بی حوصلگی لزوماً باعث رفتار بد نمی شود و فقط دعوت به کاری متفاوت است; هم خوب و هم بد

در مجموعه دیگری از آزمایش‌ها که نزدیک به 2000 شرکت‌کننده را شامل می‌شد، وست‌گیت و تیمش از مردم خواستند ویدیوی پنج دقیقه‌ای از یک سنگ یا ویدیوی جالب‌تری را تماشا کنند. همه شرکت کنندگان در مطالعه این گزینه را داشتند که دستمزد سایر شرکت کنندگان در مطالعه را کاهش دهند، بدون اینکه هیچ سودی برای خود نداشته باشند.

شرکت‌کنندگانی که ویدیوی کسل‌کننده‌ای از یک سر روی صخره را تماشا کردند، نسبت به کسانی که ویدیوی جالب‌تری را تماشا کردند، دستمزد دیگران را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. با این حال، هنگامی که به شرکت کنندگان بی حوصله دو گزینه داده شد، یا کاهش یا افزایش حقوق یک غریبه، اکثریت قریب به اتفاق تصمیم گرفتند که حقوق دیگری را افزایش دهند. به نظر می رسد کسالت میل به تجربه جدید را در بیشتر افراد افزایش می دهد و لزوماً منجر به رفتار بد نمی شود.

به طور خلاصه، کیفیت گزینه های موجود برای فرد خسته بسیار مهم است. اگر گزینه بهتری وجود داشته باشد که به موفقیت خود یا دیگران کمک کند، بی حوصلگی منجر به رفتار غیراخلاقی نمی شود.

کسالت در مغز

بی حوصلگی با بیکاری در هنگام استراحت متفاوت است. جیمز دانکرت، عصب‌شناس شناختی در دانشگاه واترلو، و همکارانش 10 بزرگسال را در یک اسکنر مغز قرار دادند و فعالیت مغز آنها را اندازه‌گیری کردند، در حالی که آنها کلیپی از یک مستند طبیعت و همچنین ویدیویی از دو مرد را تماشا می‌کردند که در حال رخت‌شویی بودند.

نشستن آرام در داخل دستگاه یا تماشای یک ویدیوی خسته کننده از درآوردن لباس، هر دو ناحیه مغز مرتبط با تفکر را فعال می کند و بخشی از مغز را که مربوط به ضبط و تجزیه و تحلیل رویدادهای مهم اطراف فرد است خاموش می کند. در این صورت فرد احساس گمشده و در نتیجه خستگی می کند و بدن به دنبال راهی برای فرار از این احساسات می گردد.

چگونه با خستگی بهتر کنار بیاییم

ما بیشتر در محل کار یا مدرسه خسته می شویم، موقعیت هایی که به طور کلی به ما استقلال کمتری داده می شود. مشکل اصلی بی حوصلگی این است: در حالی که به ما می گوید چیزی در زندگی ما اشتباه است، اما هیچ راه حلی به ما ارائه نمی دهد.

وقتی احساس ناراحت کننده کسالت را تجربه می کنیم، طبیعی است که به نزدیک ترین چیزی که ما را سرگرم می کند، یعنی گوشی های هوشمند پناه ببریم. با این حال، دانکرت فاش کرد که چنین واکنشی می تواند یک چرخه معیوب در زندگی فرد ایجاد کند. زمانی که صرف گشت و گذار در فضای مجازی می کنید نیز معنادار و مهم نیست، در نتیجه کسالت شما بیشتر می شود.

به جای واکنش سریع به خستگی و انتخاب ساده ترین راه برای فرار، بهتر است این احساس را فرصتی برای تنظیم مجدد برنامه و اهداف زندگی خود بدانید. چه کارهای معناداری دیگری می توانید انجام دهید؟ اهداف بزرگ و کوچک شما چیست؟ بی حوصلگی و جستجوی راه درست برای رهایی از این احساس تجربه مهمی در زندگی ماست و تنها یک سیگنال مفید و ناخواسته است که به ما کمک می کند تا پیشرفت کنیم و به موفقیت های بیشتری برسیم.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا