اخبار سلامت

تثبیت داروهای ضدسرطان با نانوساختارهای انتقال هدفمند دارو

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، فاطمه یعقوبی; محقق فوق دکتری شیمی تحلیلی مجری طرح “تحرک سازی داروهای ضد سرطان دوکسوروبیسین و پمتریکس و عامل هدف گیری گلوتامین بر سطح طلا: تهیه، شناسایی فیزیکی و شیمیایی و بررسی برهمکنش نانوساختارهای حاصل با سلول های سرطانی” با راهنمایی رضا کریمی شوردانی و حمایت بنیاد ملی علوم ایران درباره این پروژه توضیح داد: تثبیت مولکول ها و بیومولکول ها بر روی سطح، امکان طراحی و ساخت سیستم های شیمیایی و بیوشیمیایی جدید را فراهم می کند که از جمله کاربردهای تخصصی این تکنیک می توان طراحی و ساخت سیستم های جدید و پیشرفته در فناوری هدفمند دارورسانی به ویژه داروهای ضد سرطان. ، اشاره شده.

وی ادامه داد: استفاده از فناوری نانو راه های جدیدی را برای تهیه، توسعه و انتقال داروهای ضد سرطان کارآمد و موثر باز کرده است که در این راستا تاکنون انواع سیستم های چند عاملی بر پایه پلیمرها، ساختارهای مزوپور، ترکیبات مغناطیسی و طلا، برای تثبیت و انتقال استفاده شده است. داروها در درمان ترکیبی استفاده شده اند، اما مقاومت دارویی یک چالش بزرگ در درمان سرطان است.

این محقق در ادامه بیان کرد: تلاش های زیادی برای غلبه بر مشکلات مقاومت دارویی انجام شده است. دوکسوروبیسین و پمترکس از جمله داروهای ضد سرطانی هستند که در سطح جهانی مورد توجه قرار می گیرند. هدف ما در این تحقیق، ابتدا تثبیت گلوتامین به عنوان عامل هدف گیری بر روی سطح طلا، سپس توصیف و بررسی رفتار فیزیکوشیمیایی نانوساختارهای حاصل بود.

به گفته وی، در ادامه کار از سطح هدف برای تثبیت داروهای ضد سرطان از طریق فعل و انفعالات کووالانسی استفاده شد و نانوساختارهای حاصله حاوی عامل هدف و داروهای ضد سرطان نیز از نظر پایداری و به دست آوردن اطلاعات بنیادی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

یعقوبی درباره نتایج این طرح گفت: نتایج این تحقیق می تواند در تولید دانش فنی برای تهیه نانوساختارهای تشخیصی درمانی ترکیبی هدفمند مفید و کارآمد باشد و در سطح بین المللی افق های روشنی را در سنتز نانوساختارهای هدفمند ایجاد کند. انتقال داروهای ضد سرطان

وی خاطرنشان کرد: امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی بزرگترین مشکل پیش روی این طرح بود و باید دستگاه های مورد نیاز تنظیم می شد تا سلول های آزمایش شده از بین نرود. این مسائل مشکلاتی بود که در اجرای پروژه وجود داشت اما توانستیم این مشکلات را حل کنیم و پروژه را به نتیجه برسانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا