سلامت خانواده

این افراد باید نوروبیون مصرف کنند

به گزارش خبرآنلاین، امروزه مکمل های نوروبیون و به خصوص آمپول های این مکمل برای بسیاری از افراد از جمله ورزشکاران نامی آشناست.

به گزارش فرارو، نوروبیون نوعی مکمل ویتامینی است که حاوی ویتامین های گروه B است که ادعا می شود در متابولیسم کربوهیدرات ها نقش دارند و به این ترتیب با حفظ قند خون در حد نرمال، رشد طبیعی را حفظ کرده، تولید می کنند. آنتی بادی ها و هموگلوبین ها این اثرات برای بسیاری از افراد با اهداف مختلف کافی است تا از نوروبیون به صورت قرص و بیشتر به صورت آمپول استفاده کنند.

نوروبیون چیست و چه اثرات مثبتی بر بدن دارد؟ آیا همه می توانند از نوروبیون استفاده کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد نوروبیون ها در اختیار شما قرار دهیم.

نوروبیون چیست؟

یکی از مکمل های ویتامینی رایج که ورزشکاران با هدف افزایش عملکرد ورزشی و جلوگیری از آسیب سلول های عضلانی و برخی افراد با اهداف درمانی و تقویتی استفاده می کنند، مکمل ویتامین ترکیبی نوروبیون است که ترکیبی از سه ویتامین گروه B یعنی B1 است. B6 و B12. است

ویتامین های B همگی محلول در آب هستند که به طور طبیعی در طیف وسیعی از غذاها وجود دارند. محلول بودن در آب به این معنی است که وقتی آن را مصرف می کنید، بدن آنچه را که نیاز دارد جذب کرده و بقیه را از طریق ادرار دفع می کند.

هر یک از ویتامین های B موجود در نوروبیون تأثیر خاص خود را بر بدن دارد. ویتامین B1 یا «تیامین» برای رشد و نمو طبیعی سلول‌ها و حفظ عملکرد طبیعی قلب، اعصاب و دستگاه گوارش مهم است و در عضلات نسبتاً متراکم‌تر است. ویتامین B6 یا “پیریدوکسین” در متابولیسم انرژی، سنتز و حفظ و توسعه سیستم ایمنی بدن غیر ضروری است. ویتامین B12 یا “کوبالامین” از تخریب پوشش میلین سلول های عصبی جلوگیری می کند.

در واقع نوروبیون با داشتن چنین گروهی از ویتامین های B می تواند نقش بسزایی در حفظ سلامت بدن داشته باشد. نوروبیون به صورت قرص و آمپول تزریقی نیز موجود است.

عوارض کمبود ویتامین B

مزیت اصلی مصرف نوروبیون یا هر دارو و مکمل دیگری که حاوی ویتامین B باشد، درمان یا پیشگیری از اختلالاتی است که به دلیل کمبود این ویتامین ها ایجاد می شود. ویتامین های گروه B در حفظ سلامت و بهبود عملکرد قسمت های مختلف بدن موثر هستند.

به عنوان مثال به حفظ سلامت سیستم عصبی، افزایش تولید گلبول های قرمز خون و متابولیسم مواد مغذی در بدن و استفاده از آنها کمک می کنند. اگر بدن ما به دلایلی قادر به جذب ویتامین B نباشد یا در طول روز مواد غذایی حاوی این ویتامین را به اندازه کافی مصرف نکنیم، با اختلالات ناشی از کمبود آن مقابله خواهیم کرد. از جمله علائم اختلالات ناشی از کمبود این ویتامین عبارتند از:

خستگی مفرط
ضعف
کم خونی
کاهش وزن یا مشکل در افزایش وزن
علائم مربوط به آسیب عصبی، مانند بی حسی یا به خواب رفتن در دست ها و پاها
عملکرد ضعیف در سیستم ایمنی بدن
افسردگی
– اختلالات مختلف در اندام های مختلف بدن مانند کبد، کلیه یا پوست.

بدیهی است که با استفاده از مکمل های حاوی ویتامین های گروه B از جمله نوروبیون می توان خطر بروز این علائم را به حداقل رساند. استفاده مداوم و منظم از قرص نوروبیون علاوه بر تامین ویتامین های مورد نیاز B، به بهبود سلامت عمومی بدن نیز کمک می کند.

البته در صورت مواجهه با علائم ذکر شده و مشکوک به کمبود ویتامین B از اقدام خودسرانه خودداری کنید و با پزشک متخصص مشورت کنید. او با انجام آزمایش خون و بررسی های دیگر به علت اصلی علائم پی خواهد برد. ممکن است عارضه دیگری باعث بروز آنها شده باشد و نیاز به روش درمانی دیگری باشد.

نوروبیون حاوی چه ویتامین هایی است؟

به طور کلی ما 8 ویتامین B داریم که هر کدام نقش اساسی در ساختار و عملکرد سلول های بدن از جمله سلول های عصبی، سلول های پوست و سلول های مغز دارند. ذکر شد که نوروبیون یک مکمل دارویی حاوی ترکیبات سه ویتامین گروه B شامل ویتامین B1 یا تیامین، ویتامین B6 یا پیریدوکسین و ویتامین B12 است و به دو صورت قرص و آمپول در بازار دارویی ایران موجود است. . ترکیبات ویتامین های گروه B در قرص و آمپول نوروبیون با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

1. مواد تشکیل دهنده قرص نوروبیون: قرص خوراکی نوروبیون حاوی: 100 میلی گرم ویتامین B1، 200 میلی گرم ویتامین B6 و 200 میکروگرم ویتامین B12 است.
2. مواد تشکیل دهنده آمپول نوروبیون: آمپول نوروبیون حاوی 100 میلی گرم ویتامین B1 یا تیامین، 100 میلی گرم ویتامین B6 و 1000 میکروگرم سیانوکوبالامین یا ویتامین B12 است.

فواید نوروبیون برای بدن چیست؟

مهمترین مزیت استفاده از مکمل نوروبیون پیشگیری از کمبود ویتامین B است که می تواند اثرات منفی زیادی بر بدن داشته باشد. مهمترین اثرات مثبتی که نوروبیون می تواند در بدن انسان ایجاد کند عبارتند از:

1. جبران کننده کمبود ویتامین B: این آمپول ترکیبی از ویتامین های گروه B است، بنابراین برای افرادی که از کمبود ویتامین B رنج می برند و همچنین برای افراد مسن بسیار مفید است. اگر کم خون هستید یا تحت عمل جراحی خاصی قرار گرفته اید، این مکمل طبیعی را فراموش نکنید.

2. بهبود سلامت سیستم عصبی: ویتامین های گروه B نقش مهمی در ترمیم و بازسازی سیستم عصبی بدن دارند. با توجه به نقش مهم این ویتامین ها در بدن، آمپول نوروبیون در تسکین درد به خصوص کمردرد، افزایش سرعت انتقال اعصاب و بازسازی اعصاب آسیب دیده بسیار موثر است.

3. کمک به هضم غذا و بهبود متابولیسم بدن: ویتامین B1 موجود در این مکمل که به نام تیامین نیز شناخته می شود، برای فعال شدن غده فوق کلیوی و سیستم عصبی مرکزی مورد نیاز است. این ویتامین به عنوان یک کوآنزیم اشتها و هضم را کنترل می کند. همچنین به جذب غذا کمک می کند و نقش مهمی در تبدیل قند به انرژی به عنوان سوخت دارد. البته برای فعالیت سلول های بدن نیز بسیار ضروری است. این ویتامین ها همچنین باعث افزایش تولید گلبول های قرمز و افزایش متابولیسم بدن می شود.

4. کمک به ورزشکاران: مکمل طبیعی حاوی ویتامین B انرژی مورد نیاز ورزشکاران را تامین می کند، بنابراین ورزشکاران و بدنسازان هفته ای یک بار از این آمپول برای تقویت بدن خود استفاده می کنند. در واقع وقتی بدنسازان از ویتامین B استفاده می کنند، ماهیچه ها از طریق اعصاب تحریک می شوند و این برای انقباض، هماهنگی و رشد عضلات بسیار ضروری است.

5. درمان ریزش مو: ویتامین های گروه B ریزش موی شما را درمان می کنند، آمپول ها و قرص های نوروبیون نیز از این قاعده مستثنی نیستند. روی و ویتامین های B می توانند تولید دی هیدروتستوسترون (DHT) را مهار کنند. DHT عامل اصلی ریزش مو وابسته به آندروژن است. در واقع، دی هیدروتستوسترون باعث کاهش سریع سلول های فولیکول مو می شود. در نتیجه، مکمل فوری ویتامین B برای معکوس کردن روند ریزش مو ضروری است.

6. حفظ سلامت و زیبایی پوست: یکی از مزایای قرص نوروبیون یا حتی آمپول های آن با ویتامین های غنی که دارند، درمان جوش و لک های پوستی و زیبایی مو است، در واقع ویتامین B می تواند این زیبایی و سلامتی را تضمین کند. برای پوست و موی شما

7. تقویت سیستم ایمنی بدن: ویتامین 6 B موجود در نوروبیون می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد. در یک مطالعه، مکمل ویتامین 6 B باعث افزایش پاسخ ایمنی در بیماران مبتلا به اختلالات بسیار جدی شد. شواهد معتبر همچنین نشان می دهد که تعاملات مختلفی بین سیستم عصبی و سیستم ایمنی وجود دارد. ویتامین B همچنین به سلامت مغز کمک می کند.

به این ترتیب این ویتامین ها ممکن است سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کنند. مطالعه دیگری نشان می دهد که کمبود ویتامین B6 ممکن است بر ایمنی یک ارگانیسم تأثیر بگذارد و مصرف مکمل این ویتامین می تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن آن ارگانیسم کمک کند.

عوارض جانبی نوروبیون

قبل از هر چیز باید دانست که مکمل نوروبیون باید با تجویز پزشک مصرف شود. زیرا پزشک با بررسی وضعیت جسمانی فرد، ضرورت استفاده از این مکمل ها و میزان مورد نیاز را مشخص می کند. اگر نوربیون را طبق دستور پزشک مصرف کنید، احتمالاً هیچ عارضه جانبی را تجربه نخواهید کرد.

در برخی موارد استفاده از نوروبیون می تواند منجر به تغییر رنگ ادرار و تبدیل آن به رنگ زرد روشن شود. این تغییر رنگ موقتی و بی ضرر است. همچنین مصرف بیش از دوز توصیه شده باعث عوارض زیر می شود:

تکرر ادرار
– تهوع و استفراغ
اسهال
آسیب عصبی
در موارد نادر، واکنش های آلرژیک به مکمل های ویتامین B نیز ممکن است دیده شود. تمام افرادی که علائم حساسیت به ویتامین های گروه B دارند باید سریعا به مراکز درمانی و بیمارستان مراجعه کنند. برخی از علائم آلرژی که باید جدی گرفته شوند عبارتند از: کهیر یا بثورات پوستی، مشکل در تنفس و تورم صورت و زبان.

چه کسی به نوروبیون نیاز دارد؟

ذکر شد که مهمترین مزیت نوروبیون پیشگیری از کمبود ویتامین B است. اکثر افراد روزانه مقادیر کافی ویتامین B را از رژیم غذایی خود دریافت می کنند. با این حال، برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد کمبود ویتامین هستند، این افراد عبارتند از:

زنان باردار
افراد بالای 50 سال
افرادی که رژیم غذایی خاصی دارند و از محصولات حیوانی کمتری استفاده می کنند، مانند گیاهخواران
افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند که میزان ویتامین B12 را در بدن کاهش می دهد، مانند متفورمین و آنتی اسیدها.
کسانی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند. در مورد این افراد استفاده از نوروبیون برای جلوگیری از کمبود ویتامین B توصیه می شود.
در برخی موارد افراد از نوروبیون برای پیشگیری از سایر علائم و بیماری ها مانند بیماری های عصبی استفاده می کنند.

نحوه مصرف نوروبیون

قبل از مصرف نوروبیون، با پزشک خود در مورد سایر داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه مانند ویتامین ها و داروهای گیاهی، آلرژی ها، سابقه پزشکی، شرایط پزشکی فعلی مانند بارداری یا برنامه ریزی برای انجام جراحی صحبت کنید. برخی شرایط پزشکی ممکن است شما را در برابر عوارض جانبی دارو آسیب پذیرتر کند.

دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید و دستورالعمل های روی بسته دارو را به دقت مطالعه کنید. مقدار و روش مصرف دارو ممکن است بسته به شرایط پزشکی شما متفاوت باشد. اگر علائم بیماری پس از مصرف دارو ادامه یافت یا بدتر شد، با پزشک مشورت کنید. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

کمبود اسید فولیک
کمبود آهن
بیماری کلیوی
بیماری کبد
– بارداری، برنامه ریزی برای باردار شدن و شیر دادن به نوزاد

آمپول نوروبیون یا مکمل های ب کمپلکس؟

امروزه به دلیل تولید و عرضه انبوه و متنوع انواع مکمل های غذایی به صورت خوراکی، به ندرت نیاز به تزریق آمپول ویتامین از جمله آمپول نوروبیون می باشد. مگر در موارد خاص که فرد دچار اختلال در جذب ویتامین ها از طریق دستگاه گوارش می شود. ویتامین های B در دوزهای مختلف در آزمایشگاه های مختلف به صورت قرص های منفرد یا به صورت ترکیبی به نام کمپلکس B تولید می شوند.

آمپول ها حاوی مواد نگهدارنده و فلزات سمی مانند آلومینیوم و جیوه هستند که برای بدن مضر هستند. تزریق محدود آمپول نوروبیون و با تجویز پزشک مشکلی ایجاد نمی کند. اما نباید به طور مداوم و به عنوان یک برنامه دائمی استفاده شوند. در هر صورت مصرف ویتامین های B به صورت مکمل های غذایی بهتر از تزریقی آن است.

آیا آمپول نوروبیون چاق کننده است؟

در بیشتر موارد مصرف ویتامین B باعث افزایش وزن و چاقی نمی شود. با این حال، افرادی که کمبود ویتامین B12 دارند ممکن است پس از شروع مصرف مکمل احساس کنند که وزن خود را افزایش داده اند. جالب است بدانید کم اشتهایی از علائم کمبود ویتامین B12 است. وقتی سطح این ویتامین به حالت عادی برگردد، اشتها افزایش می یابد و البته ممکن است کمی اضافه وزن پیدا کنید.

منابع غذایی حاوی نوروبیون

ویتامین های B در بیشتر غذاهایی که می خوریم یافت می شود. برخی از منابع عالی این گروه از ویتامین ها عبارتند از:

ماهی سالمون
سبزیجات
تخم مرغ
کبد
گوشت گاو
شیر
لوبیا
صدف
مرغ و بوقلمون
ماست
غلات
تخمه آفتابگردان

مصرف هر یک از این غذاها به طور منظم باید نیاز بدن شما به ویتامین B را تامین کند. بنابراین مصرف مکمل های نوروبیون در کنار دریافت این گروه از ویتامین ها تاثیری در سرعت بهبود علائم بیماری نخواهد داشت. ممکن است باعث مسمومیت و عوارض جانبی جدی شود.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا