سلامت خانواده

فتوایی که جهان مسیحیت را علیه پاپ معطوف می کند

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلایندر روز پنجشنبه 25 ژوئیه 1968 مصادف با 3 اوت 1347، پاپ پل ششم، رهبر مسیحیان جهان (او از سال 1963 تا 1978 پاپ بود) یکی از بحث برانگیزترین احکام چند قرن اخیر را صادر کرد. نظمی که جهان مسیحیت را کاملاً تکان داد. او که حتی ازدواج نکرده بود، فتوا داد که «استفاده از قرص های ضدبارداری و هر نوع وسیله مصنوعی ضد بارداری از نظر دین مسیح حرام است»! آنچه در ادامه می خوانید گزارش مجله زن رز در تاریخ 18 شهریور 1396 به نقل از مجله آلمانی «اشترن» درباره واکنش ها به این فتوا در سراسر جهان است:

فتوای 25 ژوئیه 1968 «پاپ پل ششم» چنان تأثیری در جهان بر جای گذاشت که در همه کشورهای مسیحی، زن و مرد، سیاه و سفید، روحانی و غیر مذهبی، دانشمندان و هنرمندان دست به شورش زدند و زمین را سست کردند. پاپ پاپ و برای اولین بار بدون شرم در مقابل بزرگترین مرجع خود ایستادند.

در ایالات متحده آمریکا 265 اسقف فتوای پاپ را امضا کردند، اما چند ساعتی از صدور فتوا نگذشته بود که 90 استاد الهیات و کاتولیک مذهب آمریکایی علیه پاپ قیام کردند.

در نیویورک، زنان و مردان جوان آمریکایی به خیابان‌ها ریختند و تظاهرات بزرگی را به نفع قرص ضد بارداری آغاز کردند. شعارهایی که توسط این افراد حمل می شد این بود: “پاپ! دوباره فکر کن!” یا “چرا مردان روحانی باید در مورد بدن زنان تصمیم بگیرند؟”

در کالیفرنیا یک خواننده سیاه پوست آهنگی ضد پاپ خواند و این آهنگ مضحک از رادیو پاسادنا پخش شد. این خواننده در آهنگ خود پاپ را «سایه ای بی روح از گذشته که انگشت رنگ پریده خود را از اعماق روزگار تاریک بلند کرده است» به تصویر کشیده است. اولین مرجع رسمی که فتوای پاپ را تکذیب کرد و به دلیل این تکذیب مجبور به استعفا شد «سه آهرناندز» وزیر امور خارجه کلمبیا بود. هوا در شیلی حتی گرمتر شد.

حدود دویست کشیش و روحانی جوان کلیساهای سانتیاگو را اشغال کردند و از اجرای مراسم عبادت در روز یکشنبه جلوگیری کردند!

«توماس رابرتز» اسقف سابق بمبئی به صراحت اعلام کرد: عصر ما دورانی است که حتی کلیسا دیگر نمی تواند قوانین خود را وارد اتاق خواب کند.

و دکتر آدولف هول، روحانی و استاد دانشگاه وین، چنان از فتوای پاپ به وجد آمد که طی یک مصاحبه تلویزیونی، آرزوی خروج این پاپ و آمدن پاپ دیگری را کرد!

در سوئیس، دکتر آنتون مایر، استاد جامعه شناسی در حوزه دینی زلوتورن، در اعتراض به فتوای پاپ از سمت خود استعفا داد. این کاتولیک 38 ساله زوریخ به خبرنگار مجله “نیو پرس” گفت: مفهوم فتوای پاپ با مفهوم اصلی آمیزش جنسی مغایرت دارد و از بحث تولید مثل که بگذریم، تماس جنسی اهمیت بسیار گسترده تری دارد. در ازدواج اگر پاپ معتقد است که آمیزش جنسی باید فقط برای تولید مثل باشد، باید فتوای دیگری مبنی بر منع آمیزش برای زوج های نابارور صادر کند.

دکتر پاتریک فیتزپاتریک 40 ساله ضربه جدی تری به پاپ وارد کرد. او در کلیسای خود واقع در شهر هارتلپول انگلیس، دو بار بر منبر رفت و بر خلاف فتوای پاپ موعظه کرد. همکار او، پل ویر 31 ساله، کشیش کلیسای نورث چام، بر منبر پاپ اصابت کرد. انتقادات اساسی ویر آنقدر شدید بود که واتیکان بلافاصله واکنش نشان داد، یعنی او را اخراج کرد!

پنجاه کاتولیک سوئدی در نامه ای شکایتی که برای «جان تیلور» اسقف استکهلم فرستادند، فتوای پاپ را محکوم و فاصله خود را از کلیسا اعلام کردند.

مهمترین واکنش به این فتوا را یک فقیه ایتالیایی به نام گابریلا پارکا بیان کرد. این بانو که با نوشتن کتابی با عنوان «پاشا» درباره مردان ایتالیایی به شهرت رسید به خبرنگاران گفت:

“کاتولیک های تحصیل کرده و روشنفکری که از قرص ها و سایر داروهای ضد بارداری استفاده می کردند، بدون توجه به فتوای پاپ، به استفاده از این وسایل ادامه خواهند داد. فتوای پاپ احتمالاً تا حدودی بر فقرا و طبقه محروم که تا کنون مانع بسیاری از کودکان نشده بود، خواهد داشت. به هر حال، اما کسانی که به سعادت بشریت اعتقاد دارند و بسیاری از کودکان را مانع تربیت صحیح کودکان می‌دانند، همچنان از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند.»

حتی پروفسور هانس کونگ، استاد کرسی الهیات دانشگاه توبینگن، دست به دست پاپ شد. او گفت:

«اکثریت کاتولیک‌ها و بسیاری از اسقف‌ها و کشیش‌ها نیز عقیده‌ای برخلاف نظر پاپ داشتند و دارند، زیرا تصمیم پاپ در مورد قرص‌های ضد بارداری سال‌ها به تأخیر افتاد و در نتیجه آنها مجبور شدند تصمیم بگیرند. نظر در مورد قرص با رجوع به وجدان خود، یعنی وقتی کشیش ها دیدند که تولد فرزندان زیاد سعادت خانواده را از بین می برد، به مؤمنان اجازه دادند که از قرص های ضدبارداری استفاده کنند.

دکتر «فرانس زایس» رئیس جامعه پزشکان کاتولیک هلند نیز گفت: ما کاتولیک ها نیز مانند مردم چکسلواکی بر این عقیده هستیم که در زندگی به آزادی بیشتری نیاز داریم! اما کرملین زمانی با آزادی عقل انسانی مخالف بود و اکنون متأسفانه واتیکان با این آزادی مخالف است!»

پروفسور دکتر کورنلیوس ترومبوس، استاد کرسی سلامت ملی در دانشگاه ملی هلند، در مصاحبه ای اظهار داشت: به همان اندازه می توانم بگویم که فتوای پاپ غیرانسانی بود!

مراجع دینی برلین این فتوا را «بی ارزش ساختن ازدواج و روابط جنسی خصوصی» دانستند! در فرایبورگ آلمان، گروهی از کاتولیک های برجسته از اسقف های کاتولیک خواستند مخالفت خود را با فتوای پاپ اعلام کنند.

سی کشیش کاتولیک در شهر فرانکفورت اظهار داشتند: «از این پس، هر مؤمنی در کلیسا می‌تواند برای تصمیم‌گیری در مورد بچه دار شدن یا نشدن به وجدان خود رجوع کند، و اگرچه برای نظر پاپ ارزش قائل هستیم، اما آن را عاری از آن نمی‌دانیم. خطا.”

خانم «لوئیز رینزر» نویسنده مشهور آلمانی در نامه ای سرگشاده به کاردینال دافنر، اسقف مونیخ، صراحتاً از او می خواهد که «به دور از جان و دشمن زندگی پاپ، در برابر تصمیم غیرواقعی بایستد! “

خانم “رینزر” در نامه خود می گوید: “پاپ با مخالفت خود با قرص، بی دلیل در کلیسا ایجاد اختلاف کرده است!”

خوانندگان مطبوعات اروپایی و آمریکایی نیز به فتوای پاپ حمله کردند و از آن انتقاد کردند. به عنوان مثال یکی از ساکنان مونیخ در روزنامه «آبندسایتونگ» نوشت: «خروج خود را از کلیسا به عنوان اعتراض به تظاهر دینی جعلی پاپ اعلام می کنم!… به گفته پاپ قرص ممنوع است، اما بمب اتم. اجازه دارند بشریت را نابود کنند!» چرا پاپ بمب اتمی را ممنوع نمی کند؟

در مونستر آلمان فردی ناشناس روی دیوار کلیسای شهر نوشت: مرگ بر پل پیلن! (معنی: مرگ بر لوح!) و همانطور که می دانید «پل» نام پاپ است.

خانم والترادو اشمیتز بونزه که در یک جلسه مهم مذهبی شرکت کرده بود، علناً نظر پاپ را در نظر گرفت که اگر زنی قرصی بخورد وسیله ای برای خاموش کردن شهوت مرد می شود، نوعی مغز خشک است.

فتوای پاپ پل ششم نه تنها جهان مسیحیت را علیه او برانگیخت و او را مردی دور از حقیقت به همه جهان معرفی کرد، بلکه باعث شد مضامینی برای او کوک شود.

بد نیست یکی از این تم های سفارشی شده را برای شما تعریف کنیم:

پاپ در آسمان را زد. هیچ کس در را برای او باز نکرد. دوباره زد، زد و زد!… باز هم نتیجه ای نگرفت. بالاخره چشمش به تابلویی افتاد که کنار در نصب شده بود و این جمله را خواند: به دلیل جمعیت زیاد بسته است!

جالب است که درست زمانی که اسقف های آلمانی با برگزاری کنفرانسی در پایان ماه موافقت کردند تا نظر خود را در مورد فتوای پاپ اعلام کنند، زمانی که رئیس کمیته مرکزی کاتولیک های آلمان در نامه ای سرگشاده پاپ را به «بیافرا» دعوت کرد. زمانی که پاپ برای شرکت در یک کنگره مذهبی جهانی آماده سفر به بوگوتا می شود، در حالی که دولت اسپانیا و انجمن مادران پرتغال از فتوای پاپ ضد قرص استقبال می کنند و اسقف سوئیسی تهدید می کند که قرص خواران را از کلیسا بیرون خواهد انداخت. قرص های ضد بارداری مثل قبل فروخته و مصرف می شود!

روزنامه نگاران مجله آلمانی “اشترن” که برای تهیه آمار با پزشکان و صاحبان داروخانه ها تماس گرفته اند، گزارش می دهند که “هیچ تغییری در وضعیت قرص ایجاد نشده و حتی فتوای پاپ نتوانسته حتی یک ذره از فروش آن بکاهد. !”

رئیس بخش تبلیغات کارخانه‌های داروسازی مونیخ که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قرص است، به خبرنگاران استرن گفت: «تقریباً مسلم است که در نتیجه جنجال‌هایی که پاپ در مورد قرص‌ها به راه انداخت، تعداد مشتریان قرص افزایش خواهد یافت. !” چون کسانی که تا قبل از فتوا حتی اسم قرص را نشنیده بودند، الان شنیده اند و طبیعتا می خواهند آن را بگیرند! در نتیجه درست است که برای پاپ تلگراف تشکر بفرستیم!»

به طور خلاصه می توان گفت که جهان مسیحیت در مقابل فتوای پاپ علیه استفاده از قرص های ضد بارداری به دو قسمت تقسیم شده است. برخی می گویند: همان طور که پاپ گفته است، استفاده از قرص های ضدبارداری برخلاف فطرت انسان و دین مسیح است. و برخی دیگر می گویند: «به هند و آمریکای لاتین و آفریقا و چین و کشورهای عقب مانده نگاه کنید و ببینید چگونه هزاران کودک بی گناه از گرسنگی می میرند، آیا درست است بچه هایی به دنیا بیاوریم که از قبل می دانیم که نداریم. وسیله تغذیه و تربیت آنها آیا به دنیا آوردن یک انسان بدبخت گناه است یا از به دنیا آمدن او برای سیر نگه داشتن فرزندان دیگر گناه است؟ و در این بین اخباری از استعفای احتمالی پاپ به گوش می رسد!

۲۵۹

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا