سلامت خانواده

خطرات پودرهای موبر مو/ مراقب آرسنیک باشید

فاخره بهبهانی: پودر موبر یا اجباری در طب سنتی به آن نوره می گویند، این محصول پودری سفید رنگ با بوی بسیار تند و نامطبوع است که از قدیم الایام برای رفع موهای زائد استفاده می شده است. این پودر ترکیبی از آهک و آرسنیک است. آرسنیک آرسنیک سمی و کشنده ای است که همراه با آهک خاصیت خورنده و موبر دارد.

بد نیست بدانید آرسنیک موجود در وجیبی باعث شده است که این محصول نوعی ماده آرایشی سمی محسوب شود. البته امروزه در طرح های جدید و کارخانه ای از سولفید یا سولفات باریم به عنوان جایگزین آرسنیک استفاده می شود. اما جالب است بدانید که در فضای مجازی، برخی از داروسازان و افراد مرتبط با طب سنتی، فواید درمانی نورا را ناشی از آرسنیک آن می دانند و حتی با ادعای خواص درمانی و خواص ضد سرطانی آرسنیک (آرسنیک! ) مردم را به استشمام بو و استفاده از آن تشویق می کنند. وجب های حاوی آرسنیک برای پوست دلگرم کننده است.

این چراغ های ناسالم

دکتر نسرین معدنیا کارشناس علوم و صنایع غذایی در گفتگو با خبرآنلاین گفت: مهمترین چیزی که ممکن است بسیاری از افراد از آن بی اطلاع باشند وجود آرسنیک در پودرهای موبر بی نام است که در ایران به نام وجیبی و نوره معروف است. در طب سنتی این پودرها حاوی ترکیبی از آهک و آرسنیک هستند که آرسنیک چیزی نیست جز سولفید آرسنیک که معدنی و خطرناک است. این پودرهای موهای زائد بی نام که بیشتر توسط افراد سودجو در مراکز غیر معتبر عرضه می شود، اغلب به صورت غیر استاندارد و غیرمجاز در ایران، هند و آسیای شرقی تولید می شوند و نه تنها از طریق استنشاق بلکه از طریق تماس پوستی نیز می توانند باعث سرطان ریه و پوست می شود. البته انواع مجاز و داروخانه ای این پودرها فاقد آرسنیک هستند و باید طبق دستورالعمل استفاده شوند. بد نیست بدانید که مرگ موش ها حاوی اکسید آرسنیک خطرناک نیز می باشد و در به دام انداختن باید نهایت دقت را داشت.

خطرات آرسنیک غیر آلی

آرسنیک یک فلز سنگین، سمی و خطرناک است. این ترکیب به دلیل آلودگی به طور طبیعی در آب، هوا، خاک و حتی در گیاهان و جانوران وجود دارد و به طرق مختلف می توان در معرض خطرات این فلز قرار گرفت. اصولاً آرسنیک دو نوع معدنی و غیر معدنی است که نوع معدنی آن بسیار خطرناک و سرطان زا است و در موارد اجباری استفاده می شود اما نوع غیر معدنی آن کمتر از نوع معدنی آن خطرناک است. خطر ناشی از آرسنیک به قدری زیاد و تهدیدکننده است که نقش این فلز سنگین در سرطان ریه، مثانه، پوست، کلیه، کبد و پروستات توسط انجمن سرطان آمریکا به وضوح ذکر شده است. بر این اساس انواع پودرهای موبر را از مراکز و داروخانه های معتبر که حاوی نام محصول، آدرس کارخانه و دارای گواهی از وزارت بهداشت هستند، خریداری کنید.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا