سلامت خانواده

به این دلایل زردی را جدی بگیرید

به گزارش خبرآنلاین، زردی نوزاد عموماً به دلیل تجمع بیلی روبین و دفع نشدن آن از بدن نوزاد ایجاد می شود و بررسی ها نشان می دهد که حدود 60 درصد نوزادان ترم و 80 درصد نوزادان نارس درصدی از زردی دارند.

ایرنا در خبری نوشت: این تصور غلط درباره زردی نوزادان وجود دارد که زردی کاملا بی خطر است و جای نگرانی نیست. تا حدودی این که یرقان اکثراً بی ضرر و خود درمانی است، اشتباه نیست; اما سهل انگاری و درمان خودسرانه یا دیرهنگام ممکن است باعث عوارض و بیماری های خطرناک و پرخطرتر شود. این عارضه در برخی از مراحل حتی ممکن است باعث آسیب جدی و دائمی به مغز شود.

معمولاً زردی نوزاد به صورت زردی پوست و چشم خود را نشان می دهد. زیرا خون نوزاد حاوی مقدار زیادی بیلی روبین است. بیلی روبین رنگدانه ای از گلبول های قرمز است که در نتیجه تجزیه آنها تولید می شود. سپس توسط کبد به صفرا تبدیل شده و از طریق مدفوع دفع می شود.

زردی یک بیماری شایع است و اغلب در نوزادان نارس متولد شده قبل از هفته سی و هشتم بارداری رخ می دهد. زیرا کبد آنها به اندازه کافی بالغ نیست که بتواند از شر بیلی روبین موجود در جریان خون خلاص شود. در این شرایط اگر از فتوتراپی برای تجزیه بیلی روبین خون استفاده نشود، احتمال آسیب به مغز نوزاد وجود دارد. مطالعات نشان داده است که تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری و شیردهی می تواند کمک زیادی به پیشگیری و از بین بردن زردی نوزاد کند.

معمولا زردی حدود یک هفته تا دو هفته پس از تولد و در پوست صورت، چشم ها و لثه نوزاد ظاهر می شود. سپس به نواحی دیگر مانند پوست شکم، سینه و پاها سرایت می کند. این بیماری نوزاد را خواب آلود و بی حال می کند و میل او به شیر دادن را کاهش می دهد. اگرچه در بیشتر موارد علت زردی نارسایی کبد در نوزادان است. اما در برخی موارد علت زردی ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد است که باعث تخریب گلبول های قرمز نوزاد و افزایش سطح بیلی روبین می شود. اختلالات خونی مانند همولیز و عفونت های مادرزادی نیز موثر هستند.

در 6 ماه اول زندگی نوزاد، شیر مادر تنها غذایی است که باید به کودک داده شود. شیردهی انحصاری با شیر مادر به این معناست که کودک در 6 ماه اول زندگی فقط شیر مادر می نوشد و شیر خشک یا آب نمی خورد. تغذیه منظم با شیر مادر و اطمینان از دریافت شیر ​​کافی به حذف بیلی روبین از خون نوزاد و دفع آن از طریق مدفوع یا ادرار کمک می کند.

ضمناً باید توجه داشت که میزان جذب چربی و ورود آن به بدن نوزاد در بین نوزادان متفاوت است. چربی شیر مادر به خوبی جذب بدن نوزاد می شود، اما انواع دیگر چربی ها مانند چربی کره و روغن حیوانی عمدتاً جذب نمی شوند و با مدفوع نوزاد دفع می شوند. همچنین لازم به ذکر است که مصرف شیرکشت یا هر ترکیب دیگری از این قبیل مانند کاچی، عدس محلی، آب نخود، آب هندوانه، کاسنی، آب کدو، چکاندن چند قطره آب انار در دهان کودک یا تغذیه ماهی زنده کوچک. به نوزاد مبتلا به زردی بهبودی را بهبود می بخشد. زردی او یکی از باورهای غلطی است که در بین مردم رواج یافته است که مصرف آنها ممکن است به کبد رشد نیافته نوزاد آسیب برساند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا