سلامت خانواده

جایگاه هشداردهنده ایران در جدول جهانی سوءتغذیه/ هشدار امنیت غذایی به این 8 استان

به گزارش خبرآنلاین، سوءتغذیه مشکلی رایج اما کمتر شناخته شده است که به دلیل عدم توجه کافی، در بیشتر مواقع درمان موثری برای آن در نظر گرفته نمی شود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند سوءتغذیه عامل بیماری های مختلف است، در حالی که می تواند پیامد برخی از بیماری ها نیز باشد. بنابراین باید مورد توجه دولت های سراسر جهان قرار گیرد.

سلامت نیوز در خبری نوشت: اهمیت توجه به سوء تغذیه زمانی آشکارتر می شود که بدانیم این وضعیت تا چه اندازه می تواند سلامت جوامع را تهدید کند و بار اجتماعی و اقتصادی بر دوش دولت ها بگذارد. به همین دلیل در آوریل 2016، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که سال های 2016 تا 2025 را به عنوان دهه اقدام سازمان ملل در مورد تغذیه اعلام کرد. هدف این دهه تسریع تعهدات سیاستی است که منجر به اقدامات قابل اندازه گیری برای رسیدگی به همه اشکال سوء تغذیه می شود. هدف این است که اطمینان حاصل شود که همه مردم به رژیم‌های غذایی سالم‌تر و پایدارتر برای ریشه‌کن کردن همه اشکال سوء تغذیه در سراسر جهان دسترسی دارند.

در ایران هر از چند گاهی اخباری از مشکلات بدرفتاری به گوش می رسد. در همین راستا محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی اخیرا اعلام کرده است که 8 استان کیشور از نظر تغذیه نیاز به توجه بیشتری دارد. این استان ها عبارتند از کرمان، کهگیلویه و بویار احمد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، ایلام. که در واقع استان های جنوبی کشور هستند و در مورد امنیت غذایی آنها هشدار داده شده است. استان‌هایی که از نظر اقتصادی از اقبال کمتری برخوردار هستند و شاخص‌های تغذیه‌ای که مستقیماً با درآمد مرتبط هستند، در این استان‌ها وضعیت خوبی ندارند. امنیت غذایی در واقع به معنای دسترسی همه اعضای یک جامعه به غذای کافی و سالم برای یک زندگی سالم و فعال است و درآمد خانوار یکی از عوامل مهم تامین امنیت غذایی در یک نظام اجتماعی است.

البته به نظر می رسد با توجه به اهمیت آن توجه به وضعیت تغذیه استان ها مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گرفته است. فروردین ماه سال جاری بود که رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، امنیت غذایی را مهمترین اولویت این دبیرخانه در سال 1403 عنوان کرد که بر اساس تاکیدات آیت الله ابراهیمی در دستور کار قرار گرفت. رئیسی رئیس دولت سیزدهم. به گزارش موتلفه، جهاد کشاورزی در راستای تولید و عرضه مواد غذایی؛ و وزارت بهداشت برای کنترل و نظارت بر سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره باید به وظایف خود عمل کرده و ظرف مدت 3 ماه گزارش اقدامات خود را به شورای عالی ارائه کند. همچنین وزارت رفاه باید برنامه های خود را برای سال جاری به منظور دسترسی اقشار کم درآمد به سبد غذایی مورد نظر اعلام کند و دبیر شورای عالی نیز موظف است گزارش نظارتی اقدامات را در سبد غذایی گزارش کند. دستگاه های اجرایی اعضای شورای عالی به دفتر رئیس جمهور. در این راستا نمی توان هیچ کوتاهی در حوزه غذا و دارو را نادیده گرفت و باید تاجرانی که برای سودجویی با جان مردم بازی می کنند تحت تعقیب و مجازات قرار گیرد. به گفته وی تامین پروتئین و کالری مورد نیاز اقشار کم درآمد از مهمترین برنامه های اولویت دار است.

390 میلیون نفر در جهان دچار کمبود وزن هستند

وقتی در اخبار درباره سوءتغذیه می شنویم، تصور رایج این است که افراد فقط به این دلیل که غذای کافی مصرف نمی کنند ممکن است دچار سوءتغذیه شوند. برای درک صحیح از سوء تغذیه بهتر است به تعریفی که سازمان بهداشت جهانی از سوءتغذیه ارائه کرده است مراجعه کنید. بر این اساس، سوء تغذیه به کمبود، دریافت بیش از حد یا عدم تعادل در دریافت انرژی یا مواد مغذی توسط فرد اطلاق می شود. اصطلاح سوء تغذیه شامل 2 گروه گسترده از شرایط است. یکی سوء تغذیه که شامل کوتاهی قد، لاغری، کمبود وزن و کمبود یا کمبود ریزمغذی ها است و دیگری اضافه وزن که با چاقی و بیماری های غیرواگیر مرتبط با رژیم غذایی مانند بیماری های قلبی، سکته، دیابت و… و سرطان

بر این اساس، شایع ترین علل سوء تغذیه، ناامنی غذایی یا عدم دسترسی به غذای کافی و مقرون به صرفه است. همچنین ناتوانی در تهیه غذا، مشکلات گوارشی و مشکلات مربوط به جذب مواد مغذی، مصرف زیاد الکل و اختلالات سلامت روان از دیگر علل شایع سوء تغذیه است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، سوءتغذیه بر مردم همه کشورها تأثیر می گذارد. حدود 890 میلیون بزرگسال در سراسر جهان با چاقی زندگی می کنند، در حالی که 390 میلیون نفر دچار کمبود وزن هستند. تخمین زده می شود که 37 میلیون کودک زیر 5 سال اضافه وزن دارند، در حالی که حدود 149 میلیون کودک از رشد کوتاهی برخوردار هستند. همچنین، 571 میلیون یا 30 درصد از زنان در سنین باروری در سراسر جهان به کم خونی مبتلا هستند که تقریبا نیمی از آنها می توانند از مکمل آهن بهره مند شوند.

بر این اساس، بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی مواد مغذی مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، حبوبات، گوشت و شیر دریافت کنند، در حالی که غذاها و نوشیدنی‌های پرچرب، شکر و نمک ارزان‌تر و در دسترس‌تر هستند که منجر به افزایش تعداد کودکان و بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاق در کشورهای فقیر و همچنین کشورهای ثروتمند. این چاقی در واقع طرف دیگر سوءتغذیه است که فرد با غذای ارزان و بی کیفیت وزن اضافه می کند در حالی که مواد مغذی مورد نیاز را دریافت نمی کند.

ایران در راه موفقیت در مبارزه با سوء تغذیه است

در جدیدترین گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد با عنوان «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان» امیدهای تازه ای به تلاش ایران در مبارزه با سوءتغذیه دیده می شود. بر اساس این گزارش، ایران در فاصله سال‌های 2021 تا 2022 موفق به کاهش سوءتغذیه شده است. آمار فائو نشان می‌دهد که در این مدت 6.1 درصد از جمعیت ایران با مشکل سوءتغذیه مواجه بوده‌اند، در حالی که در دوره قبل، در سال‌های 2018 تا 2020، بیش از 7 درصد از جمعیت ایران با مشکل سوء تغذیه مواجه بوده‌اند. جمعیت ایران با مشکل سوء تغذیه مواجه بودند.

فائو در بخشی دیگر از گزارش خود 167 کشور جهان را از نظر سوءتغذیه مقایسه کرد و رتبه ایران در این جدول 90 بود که نشان می دهد 77 کشور بیشتر از ایران دچار سوء تغذیه بوده اند. لازم به ذکر است که ایران در این رنکینگ جهانی 12 پله نسبت به رنکینگ قبلی صعود کرده است زیرا در سال 2018-2020 در رتبه 102 قرار داشت.

بر اساس این طبقه بندی، ماداگاسکار بالاترین میزان سوء تغذیه را در جهان دارد و گفته می شود که 51 درصد از مردم این کشور دچار سوء تغذیه هستند. کمترین میزان سوء تغذیه در کشورهایی مانند امارات متحده عربی، اتریش، چین، فرانسه، آلمان و ایالات متحده گزارش شده است که در سال‌های 2021-2021 کمتر از 2.5 درصد افراد دچار سوء تغذیه بودند.

بخش بزرگی از سوءتغذیه در کشورهای مختلف مربوط به کودکان است و همانطور که گفته شد در سراسر جهان 149 میلیون کودک زیر 5 سال از سوءتغذیه و رشد ناکافی رنج می برند. ایران نیز تلاش کرده است گام های موثری در مبارزه با سوء تغذیه کودکان بردارد. به گفته احمد اسماعیل زاده، دبیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح حمایت از تغذیه کودکان زیر 5 سال در ایران موفقیت چشمگیری داشته است و این برنامه توانسته است بهبود سوء تغذیه حاد و کاهش وزن شدید در 40 درصد موارد به طور کلی. . در این برنامه که از مهر ماه 1402 آغاز شد، برای 5 دهم ماه اول، 1 میلیون تومان و 600 هزار تومان برای ششم و هفتم دهم ماه، اقلام غذایی مورد نیاز کودکان از طریق کالابرگ توزیع می شود و بودجه ماهانه. 122 میلیارد تومان بود. از تعداد 179 هزار و 519 کودک معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر اساس نتایج آزمون گسترده، 133 هزار و 690 کودک مشمول این طرح شدند.

بر این اساس، حمایت تغذیه ای منجر به بهبودی 57 درصد از موارد کوتاه قد شدید، بهبودی کامل در 26 درصد و روند بهبودی در 31 درصد کودکان تحت پوشش مشاهده شد. همچنین حدود 57 درصد از موارد کوتاهی قد بهبود یافتند که از این تعداد 32.5 درصد به طور کامل و 24.4 درصد در مراحل بهبودی بودند. (ایرنا 8 خرداد 1403)

از آنجایی که سلامت افراد جامعه ارتباط مستقیمی با توسعه کشور دارد، مبارزه با سوء تغذیه به عنوان راهکاری برای رسیدن به جامعه ای سالم باید در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد. همانطور که تامین امنیت غذایی مورد توجه و تاکید رئیس فقید دولت سیزدهم بود، امید است رئیس دولت چهاردهم همچنان ایران را در مسیر موفقیت در مبارزه با سوء تغذیه پیش ببرد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا