بهداشت و درمان

واکسن کووید باعث عود بیماری ام اس نمی شود

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، دکتر خاویر موست، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه کلرمون اوورن فرانسه، توضیح داد: افراد مبتلا به ام اس به دلیل سطح ناتوانی حرکتی یا مواجهه برای درمان هایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کند و آنها را سرکوب می کند، با خطر بالای ابتلا به عفونت شدید کووید روبرو هستند.”

وی خاطرنشان کرد: برخی از مطالعات قبلی عودهایی را پس از واکسیناسیون نشان داده اند که باعث شده برخی افراد به دنبال دوزهای تقویت کننده توصیه شده واکسن نباشند. خبر خوب این است که مطالعه ما نشان داد که تقریباً برای همه شرکت‌کنندگان خطر عود پس از واکسیناسیون کووید افزایش نمی‌یابد.

این مطالعه شامل 124545 فرانسوی بود که به طور متوسط ​​14 سال به ام اس مبتلا بودند.

اکثریت (82٪) حداقل یک دوز از واکسن کووید را دریافت کرده بودند، و از آن گروه 95٪ دوز دوم و 59٪ یک دوز تقویت کننده اضافی دریافت کردند.

از آنجایی که هر عود بیماری ام اس مرتبط با واکسن معمولاً در عرض 28 روز پس از واکسیناسیون رخ می دهد، تیم تحقیقاتی نتایج را برای همه شرکت کنندگان ظرف 45 روز پس از دریافت واکسن کووید دنبال کرد.

تیم گزارش داد که هیچ ارتباطی بین دریافت واکسن یا دوز اضافی واکسن کووید و احتمال عود شدید وجود ندارد.

محققان با مقایسه افرادی که عود علائم را تجربه کردند با افرادی که تجربه نکردند، هیچ ارتباطی با واکسیناسیون کووید پیدا نکردند. در واقع، بر اساس این تجزیه و تحلیل، واکسیناسیون با خطر بسیار کم عود ام اس همراه است.

موست در این خبر گفت: یافته‌های ما اطمینان‌بخش است که این واکسن‌ها را می‌توان بدون نگرانی در مورد خطر عود استفاده کرد.

با این حال، یک استثنا وجود داشت: این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به ام اس بسیار فعال که قبل از واکسن کووید تحت درمان قرار نگرفته بودند، پس از دریافت نوبت سوم واکسن، به نظر می رسد که خطر عود بیماری در آنها کم است. موست توصیه کرد که این بیماران ابتدا باید قبل از واکسیناسیون تقویت کننده، درمان اصلاح کننده بیماری را دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا