سلامت خانواده

چرا به ملاتونین نیاز داریم؟/ 5 غذای حاوی ملاتونین

الهه جعفرزاده: محققان بر این باورند که افزودن ملاتونین به رژیم غذایی کیفیت خواب و سلامتی را بهبود می بخشد. مصرف مکمل های ملاتونین یک راه محبوب برای افزایش ذخایر طبیعی ملاتونین بدن شما است. این مکمل ها به طور کلی بی خطر و غیر اعتیادآور هستند.

چرا به ملاتونین نیاز داریم؟

کمبود خواب بر سلامت ما تأثیر منفی می گذارد. مانع یادگیری می شود و مقاومت به انسولین را افزایش می دهد که می تواند منجر به دیابت شود. همچنین کمبود خواب می تواند هورمون های گرسنگی را مختل کرده و باعث پرخوری شود. بنابراین، برای بهبود کارایی خواب، توصیه می شود پس از مشورت با پزشک، مکمل های ملاتونین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ملاتونین دارای طیف گسترده ای از مزایای سلامتی است، از جمله:

بازیابی خواب

شواهدی وجود دارد که ملاتونین در برابر بی خوابی مزمن موثر است. به خصوص اگر از جت لگ رنج می برید، مکمل ملاتونین می تواند به شما کمک کند به الگوی خواب طبیعی خود بازگردید.

بهبود الگوهای خواب در بزرگسالان

افراد مبتلا به اختلال فاز خواب و بیدار شدن با تاخیر اغلب تا صبح بیدار می مانند و از طرف دیگر تا نزدیک ظهر می خوابند. مصرف ملاتونین به آنها کمک می کند تا الگوهای خواب طبیعی خود را حفظ کنند.

چرا به ملاتونین نیاز داریم؟/ 5 غذای حاوی ملاتونین

بهبود الگوهای خواب در کودکان

ملاتونین همچنین برای کودکان مبتلا به اختلالاتی است که خواب را مختل می کند. از جمله: آسم، درماتیت، اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و اختلال طیف اوتیسم (ASD) مفید است. از آنجایی که ملاتونین یک هورمون است، کودکان نباید آن را بدون تایید و تجویز پزشک مصرف کنند.

سلامت مغز در سالمندان

سطح ملاتونین به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. تقویت تولید این هورمون از طریق مصرف مکمل ها می تواند به پیشگیری از اختلالات مغزی در سنین بالا کمک کند. مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده اند که ملاتونین می تواند خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

سلامت بینایی

مکمل ملاتونین برای افرادی که دارای اختلالات بینایی مرتبط با سن هستند، مانند دژنراسیون ماکولا مفید است. محققان معتقدند کاهش سطح ملاتونین در افراد مسن یکی از دلایل مشکلات بینایی است.

چرا به ملاتونین نیاز داریم؟/ 5 غذای حاوی ملاتونین

غذاهای حاوی ملاتونین

این پنج غذا منابع خوب ملاتونین هستند:

گیلاس

محققان دریافته اند که مصرف این میوه باعث افزایش سطح ملاتونین در بدن شده و به داشتن خوابی خوب کمک می کند.

تخم مرغ

در میان محصولات حیوانی، تخم مرغ یکی از بهترین منابع ملاتونین است. تخم مرغ همچنین بسیار مغذی است و پروتئین و آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند.

شیر

نوشیدن شیر گرم یک درمان سنتی برای بی خوابی است، بنابراین جای تعجب نیست که ملاتونین زیاد باشد.

چرا به ملاتونین نیاز داریم؟/ 5 غذای حاوی ملاتونین

ماهی

ماهی نسبت به سایر گوشت ها منبع غنی تری از ملاتونین است. ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیز هستند، بهترین منابع ملاتونین هستند.

چرا به ملاتونین نیاز داریم؟/ 5 غذای حاوی ملاتونین

آجیل

اکثر آجیل ها حاوی مقادیر قابل قبولی ملاتونین هستند. در این میان پسته و بادام بالاترین سطح ملاتونین را دارند. آجیل همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم امگا 3 و مواد معدنی است.

بیشتر بخوانید:

در طول روز چرت بزنیم یا نه؟

کدام غذاها روی کیفیت خواب تاثیر منفی دارند؟ / 6 توصیه غذایی برای بهبود کیفیت خواب

انواع بی خوابی را بشناسید / 4 روش برای درمان

افراد دیابتی چقدر به خواب نیاز دارند؟

منبع: webmd

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا