اخبار سلامت

کاهش کمبودهای دارویی/ کمبودها مربوط به داروهای حیاتی نیست

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، سید حیدر محمدی امروز در نشست خبری دستاوردهای حوزه سلامت در آستانه دهه فجر با اشاره به سابقه کاری حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اظهار داشت: نشان می دهد که هر ساله در حوزه سلامت به ویژه تولید کالاهای سلامت محور افتخارات زیادی کسب کرده است و هر ساله در مناسبت های ویژه ای مانند دهه فجر این دستاورد را اعلام می کنیم.

وی درباره وضعیت مواد مخدر گفت: در گذشته حوزه تولید دارو با مشکلات عدیده ای مواجه بود. در حال حاضر توانسته ایم مشکلات مربوط به پزشکی بیماران سرطانی را برطرف کنیم. همچنین توانسته ایم کمبود دارو در حوزه بیهوشی را برطرف کنیم، برخی شرکت های دانش بنیان اقدام به تولید داروهای بیهوشی کرده اند که به محض تجاری سازی اعلام و رونمایی می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: با تلاش شرکت های دانش بنیان مشکلات دارویی در زمینه برخی داروهای سرطان و بیهوشی برطرف شده است، به عنوان مثال داروی تزریقی «اتوپوساید» تولید و وارد بازار شد. و داروی ضد سرطان «سیتارابین» نیز تولید شد. و قرار است وارد بازار شود. داروی «سیکلوفسفامید» تا پایان سال تولید و وارد بازار دارویی کشور می شود. این داروها سال هاست که در لیست کمبود دارو قرار دارند و کشورهای خارجی به دلیل تحریم ها برای تحویل این داروها به ما مشکل داشتند.

وی تصریح کرد: با حمایت تامین کنندگان میزان کمبود دارو کاهش یافته است، کمبودها بیشتر بحرانی است و داروهای ضروری نیست، به عنوان مثال وارفارین و متیمازول از جمله کمبودهایی بود که برطرف شد، بقیه اقلام عمدتا جایگزین می شود. توسط داروهای تولید داخل دارد.

وی افزود: داروهای جدیدی به لیست داروهای کشور اضافه شده است که با تکنولوژی بالا و یا مکانیسم اثر جدید تولید شده اند و به محض تولید اطلاع رسانی خواهد شد.

محمدی ادامه داد: اخیرا نمایشگاه سلامت بانیان برگزار شد و با توجه به انبوه برنامه ها در دهه فجر دو سال است که از رونمایی محصولات جدید در این نمایشگاه خبر می دهیم. به این ترتیب امسال نسبت به سال گذشته تعداد زیادی اقلام دارویی به سبد دارویی کشور اضافه شد.

وی ادامه داد: اگر نیازی به استفاده از داروی خارجی نباشد طبق قانون موظفیم از تولیدکننده داخلی حمایت کنیم مگر اینکه داروی داخلی برای برخی بیماران که به صورت محدود وارد می کنیم کارساز نباشد.

محمدی گفت: بیماران CF (فیبروز کیستیک) از داروهای مختلفی استفاده می کنند که برخی از آن ها توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می شود. داروی پانکراتین که بحث ماست دو تولید کننده داخلی دارد، برخی بیماران می گویند نوع داخلی آن با ما سازگار نیست و ما هم موظف به تهیه آن بودیم و به صورت محدود تهیه کردیم. اما به طور کلی تامین داروی برند این بیماران یک مشکل جهانی است و باید به همان تعداد دارویی که تولیدکنندگان خارجی تحویل می دهند، به بیماران ارائه کنیم.

توزیع 600 بسته داروی برند برای بیماران CF از فردا

وی تصریح کرد: برخی خانواده ها فقط خواستار برند فلان کشور هستند و از کشورهای دیگر دارو نمی پذیرند. در مجموع از کشورهای تولید کننده این دارو سفارش دادیم و طبق آخرین گزارش فردا ۶۰۰ بسته از داروی برند در داروخانه های دولتی توزیع می شود. روز شنبه حدود 800 بسته وارداتی داریم که توزیع می شود و حدود 400 هزار بسته تا دو هفته دیگر و بین 500 تا 600 هزار بسته در اسفند می رسد. به طور کلی واردات طبق روال معمول انجام می شود.

محمدی گفت: داروی برند این بیماران در دنیا کم است و همین دلیل محدودیت عرضه است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دستاوردهای نمایشگاه سلامت بانیان تنها به ارائه داروهای جدید خلاصه نمی شود، گفت: همچنین تجهیزات و مواد مصرفی پزشکی، فرآورده های طب سنتی، گیاهان دارویی و محصولات غذایی جدید مبتنی بر دانش در سبد محصولات غذایی و دارویی کشور قرار دارند. اضافه شدند

وی بیان کرد: در سال گذشته 17 داروی جدید، 33 تجهیزات و ملزومات پزشکی و 8 فرآورده طب سنتی تولید و به سبد دارویی ما اضافه شد.

وی بیان کرد: تفاوت محصولات جدید در این است که این محصولات با تکنولوژی بالا و فناورانه بوده و عمدتا توسط شرکت های دانش بنیان و هسته های فناوری تولید و عرضه می شود که بی ارتباط با حمایت های خوب دولت سیزدهم از شرکت های دانش بنیان نیست. .

محمدی بر حمایت همه جانبه دولت از شرکت های دانش بنیان و هسته های فناوری تاکید کرد و افزود: حمایت از شرکت های دانش بنیان در دولت سیزدهم مطلوب بوده است اما تولید کار ساده ای نیست و فرآیند پیچیده ای است که نیازمند افزایش است. حمایت کردن.”

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دستاوردها در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: دو شرکت دانش بنیان تولید دستگاه سی تی اسکن 16 اسلایس را آغاز کردند. همچنین تعداد شرکت های تولید کننده دستگاه های دیالیز نیز افزایش یافته است به طوری که دو شرکت برای تولید این دستگاه اقدام کرده اند.

وی گفت: در دوران شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه بودیم. شرایط به گونه ای بود که شرکت های تولید کننده ونتیلاتور از ارائه این دستگاه به ما خودداری کردند اما برخی شرکت های دانش بنیان اقدام به تولید ونتیلاتور و بیهوشی کردند. هواکش های تولیدی این شرکت های دانش بنیان ثابت و متحرک هستند.

محمدی خاطرنشان کرد: شتاب دهنده خطی، تلسکوپ جراحی، احیاگر ریوی و دستگاه اندازه گیری هموگلوبین از دیگر محصولات تولیدی است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یک شرکت دانش بنیان برای تولید سمعک اقدام کرده است، افزود: این محصول تولید شده و مراحل تجاری سازی را طی می کند.

وی در خصوص تولید واکسن ادامه داد: پنج واکسن، واکسن تب زرد، روتاویروس و پنوموکوک از جمله واکسن هایی است که به زودی در کشور تولید می شود و در برنامه ملی واکسیناسیون قرار می گیرد.

وی رونمایی از داشبوردهای مانیتورینگ و پایش زنجیره سلامت را یکی از اقدامات مهم در حوزه غذا و دارو عنوان کرد و گفت: یکی از ارکان ایجاد امنیت در همه کشورها در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد است. از ذخایر استراتژیک که در بسیاری از این محصولات وجود دارد. ذخایر ایجاد شده است.

کلیه محصولات مرتبط با سلامت از وزارت بهداشت گواهی می گیرند

محمدی با بیان اینکه تمامی محصولات کشاورزی، آرایشی و بهداشتی وارداتی باید از وزارت بهداشت گواهی سلامت دریافت کنند، گفت: در راستای برنامه جوانان جمعیت، نظارت بیشتری بر توزیع و تجویز داروهای سقط جنین و تولید داروهای ناباروری صورت می گیرد. نیز روز به روز در حال افزایش است. .

افتتاح دومین پالایشگاه خون در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین از افتتاح دومین پالایشگاه خون در کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: این پالایشگاه با ظرفیت 200 تا 300 هزار لیتر توانایی تولید فاکتورهای خونی بسیار ارزشمند را فراهم می کند. برای کشور

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا