سلامت خانواده

اولین آزمایش ظفرکندی در وزارت بهداشت/پرستاران منتظرند! – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو، محمدرضا رأی اعتماد گرفت ظفر خاندی از سوی شورای اسلامی برای تصدی وزارت بهداشت با اعتراضات جامعه پرستاری همزمان شد و به همین دلیل انتظار می رفت که اگر ظفر خاندی با تکیه بر اختیارات وزارت بهداشت اولویت او توجه به حل مشکلات پرستاری است و اینطور هم شد.

جامعه پرستاری همواره در خط مقدم رسیدگی به بیماران در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و درمانی و… قرار دارند، اما در عین حال هنوز نتوانسته اند به خواسته های بحق خود پاسخ دهند. همان نارضایتی از نادیده گرفته شدن در نظام سلامت و تبعیض هایی که همیشه برای حرفه پرستاری رخ می دهد. شرایطی را فراهم کرده است که پرستاران بدون نگرانی به خدمت خود ادامه دهند و این موضوع می تواند زنگ خطر و زنگ خطری برای نظام سلامت باشد که باید به جایگاه پرستاری توجه بیشتری شود.

قانون تعرفه خدمات پرستاری که در تابستان 1385 به تصویب شورای اسلامی شهر رسید مصداق بارز تبعیض علیه جامعه پرستاری است. زیرا بیش از 14 سال طول کشید تا این قانون اجرایی شود. اما نکته قابل تامل اجرای ناقص قانون بود که صدای اعتراض پرستاران را درآورد.

از سوی دیگر اضافه کاری اجباری با دستمزد تحقیرآمیز برای هر ساعت اضافه کاری یکی دیگر از دلخوری های جامعه پرستاری است که می پرسند چرا باید برای یک ساعت اضافه کاری 20 هزار تومانی دریافت کنند؟ البته این عدد حداکثر پرداختی برای یک ساعت اضافه کاری است و گفته می شود این عدد بین 12 تا 20 هزار تومان متغیر است.

کمبود نیروی پرستاری در بخش بستری مهمترین چالش در حوزه پرستاری است که باعث ایجاد شرایط خدمت در بیمارستان های دولتی شده است. بسیار سخت و طاقت فرسا می شود. زیرا یک پرستار باید از چندین بیمار مراقبت کند و این موضوع می تواند درصد خطا در مراقبت های پرستاری را افزایش دهد.

آنچه مسلم است همه این مشکلات و معضلات دست به دست هم داده اند تا تقاضا برای مهاجرت پرستاران افزایش یابد. در سال های اخیر کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی و کانادا به مقصد پرستاران ایرانی تبدیل شده اند که با کوله باری از تجربه به این کشورها سفر می کنند.

احمد نجاتیان رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: کمبود شدید نیروی پرستاری بسیار پیچیده است و جذب های جدید هیچ کمکی به رفع کمبود نیروی پرستاری نکرده است.

وی افزود: در حال حاضر پرستاران ما با نیمی از نیروی پرستاری استاندارد در حال خدمت رسانی به مردم و بیماران هستند که باعث اضافه کاری اجباری می شود.

نجاتیان با تاکید بر اینکه نمی توانیم از خدمت رسانی به بیماران دست برداریم، تصریح کرد: متأسفانه پرستاران مجبور به اضافه کاری تا 100 ساعت در ماه هستند.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: کمبود کادر پرستاری گاهی باعث می شود که یک پرستار از 8 بیمار مراقبت کند که این امر با آسیب هایی برای بیمار و پرستار همراه است.

اکنون و در شرایطی که کابینه دولت چهاردهم به تازگی دست به کار شده است، محمدرضا ظفر خاندی وزیر بهداشت قول داده است تا دو هفته آینده مشکلات پرستاران حل شود.

بنابراین حل مشکلات پرستاری باید اولین معیار باشد ظفر خاندی وی به عنوان وزیر بهداشت معتقد است که در صورت موفقیت آمیز بودن آن؛ در واقع قدم اول را محکم برداشته است و می توان گفت که از پس سایر مشکلات و چالش های حوزه سلامت بر خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا