سلامت خانواده

روغن کانولا یا آفتابگردان؟/ چرا می گویند از روغن کانولا استفاده کنید؟/ آیا روغن کانولا اصلاح ژنتیکی شده است؟

فاخره بهبهانی: این روزها روغن های گیاهی مختلفی در کارخانه ها تولید می شود. سویا، آفتابگردان، ذرت، کلزا، هسته انگور، روغن زیتون و غیره، اما بیشترین سوال اکثر خانواده ها این است که کدام یک بهتر است؟

دکتر حمید خسروی کارشناس علوم و صنایع غذایی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: روغن کانولا یکی از روغن های گیاهی است که دارای مقادیر کم اسیدهای چرب اشباع و مقادیر زیاد اسیدهای چرب غیر اشباع است و به دلیل داشتن مناسب آن تعادل امگا 3 و امگا 6 به عنوان یک گزینه سالم شناخته شده است. هر دو اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 برای بدن ضروری هستند و باید در رژیم غذایی روزانه استفاده شوند.

امگا 3 خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک کند، اما اگر اسیدهای چرب امگا 6 با اسیدهای چرب امگا 3 تعادل نداشته باشند، در صورت استفاده بیش از حد از امگا 6، این اسید چرب می تواند منجر به بیماری قلبی شود. آنها به عنوان التهابی شناخته می شوند. تعادل امگا 3 و امگا 6 در روغن کانولا تقریباً 2:1 است که به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. این ویژگی مثبت در روغن کانولا این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم آن را به عنوان جایگزینی دائمی برای سایر روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، سویا و ذرت استفاده کنیم.

روغن کانولا از نظر ژنتیکی اصلاح نشده است

روغن کانولا حاوی مواد ضد تغذیه ای مانند گلوکوزینولات و اسید اروسیک است که می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند کم کاری تیروئید شود. اما با پیشرفت تکنولوژی طی فرآیند اصلاح ژنتیکی و اصلاح نژادی این مواد مضر از روغن کلزا حذف شد و محصول جدیدی به نام روغن کانولا وارد بازار شد. بنابراین، روغن کانولا امروزی به عنوان یک روغن سالم و بدون مواد ضد تغذیه شناخته شده و برای استفاده روزانه بی خطر است. لازم است بدانید که روغن کانولا از طریق فرآیند اصلاح نژاد و انتخاب طبیعی به دست می آید و این روغن در گروه محصولات تراریخته قرار نمی گیرد، اما برای محصولاتی که در دسته تراریخته قرار می گیرند، باز هم دلایل موجهی وجود دارد. تاثیر منفی آنها بر سلامت انسان نبوده است

روغن برای سرخ کردن و پخت و پز

به طور کلی روغن کانولا به دلیل داشتن نقطه دود بالا علاوه بر کاربردهای پخت و پز برای سرخ کردن کم عمق و حتی عمیق نیز مناسب است. اما مهم این است که در کارخانه آزمایشات لازم بر روی پایداری حرارتی و اکسیداسیون این روغن انجام شود و از مناسب بودن این روغن برای سرخ کردن اطمینان حاصل شود. بر این اساس به برچسب و عبارت سرخ کردنی روی بسته بندی محصول دقت کنید.

دکتر خسروی درباره دلیل عدم غنی سازی سایر روغن های گیاهی با امگا 3 می گوید: افزودن امگا 3 به روغن های دارای مقدار زیاد امگا 6 ممکن است به دلیل ناپایداری امگا 3 در برابر حرارت و اکسیداسیون باشد. امگا 3 به راحتی تحت تاثیر گرما و نور اکسید می شود و ممکن است به جای فواید باعث آسیب شود. به همین دلیل، تعادل طبیعی امگا 3 و امگا 6 در روغن کانولا یک مزیت بزرگ است.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا