سلامت خانواده

آیا کنسرو ماهی تن مفید است؟/ مزایا و عوارض استفاده از کنسرو ماهی تن

الهه جعفرزاده: ماهی یکی از سالم ترین مواد غذایی است که پروتئین، چربی های سالم و طیف وسیعی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند. اما آیا کنسرو ماهی تن نیز فواید مشابهی دارد؟ یا خطرات احتمالی آن بیشتر است؟

کنسرو تن ماهی منبع مغذی پروتئین بدون چربی، اسیدهای چرب امگا 3 و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و معمولا در سالاد، ساندویچ، پاستا و سایر غذاها استفاده می شود. با این حال، خوردن ماهی تن در کنسرو خطرات خاص خود را دارد، مانند محتوای بالای سدیم و جیوه.

در ادامه با فواید و عوارض احتمالی این ماده غذایی بیشتر آشنا خواهید شد.

فواید شگفت انگیز کنسرو ماهی تن

1) پروتئین بیشتری دریافت خواهید کرد

وقتی صحبت از منابع پروتئینی به میان می آید، اغلب به تخم مرغ، مرغ، گوشت گاو و غیره فکر می کنیم. اما نباید ماهی را فراموش کنیم. یکی از مزایای اصلی مصرف کنسرو ماهی تن این است که راهی مقرون به صرفه و آسان برای افزایش مصرف پروتئین است. یک قوطی کامل ماهی تن حدود 40 گرم پروتئین دارد. ماهی تن همچنین دارای چربی و کربوهیدرات بسیار کم است و 90 درصد آن از پروتئین تشکیل شده است. این دلیل کافی برای سالم بودن ماهی تن است.

2) حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است

مانند بسیاری از انواع دیگر ماهی و غذاهای دریایی، کنسرو ماهی تن سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که فواید زیادی دارد. مطالعات نشان داده اند که مصرف امگا 3 در رژیم غذایی می تواند به بهبود علائم افسردگی و کاهش زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند. همچنین، امگا 3 می تواند با کاهش کلسترول، کمک به کاهش لخته شدن خون و کاهش التهاب به سلامت قلب و عروق کمک کند. به همین دلیل، انجمن قلب آمریکا دو وعده ماهی در هفته را توصیه می کند.

3) کم کالری است

ماهی تن یک منبع پروتئین عالی برای افرادی است که مراقب کالری دریافتی خود هستند، زیرا نسبت به بسیاری از منابع پروتئین حیوانی دیگر کالری کمتری دارد. به عنوان مثال، یک وعده استیک حدود 230 کالری و یک وعده ران مرغ حدود 200 کالری دارد، در حالی که یک وعده کنسرو تن ماهی کمتر از 100 کالری و بیش از 20 گرم پروتئین دارد.

4) سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است

کنسرو ماهی تن سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید است. به عنوان مثال، می توانید ویتامین های گروه B مانند B3 (نیاسین)، B9 (فولات) و B12 را از این منبع غذایی دریافت کنید. ویتامین های B در تامین انرژی، بهبود متابولیسم پروتئین، تشکیل DNA و ارتقای عملکرد کلی مغز نقش دارند. کنسرو ماهی تن همچنین سرشار از سلنیوم است که به افزایش تولید گلبول های سفید خون، سلامت قلب، سیستم ایمنی و مغز کمک می کند.

آیا کنسرو ماهی تن مفید است؟/ مزایا و عوارض استفاده از کنسرو ماهی تن

عوارض مصرف کنسرو ماهی تن

1) ممکن است مقدار زیادی سدیم وارد بدن خود کنید

وقتی صحبت از سالم بودن یا نبودن ماهی تن می شود، یکی از عوارض جانبی مهمی که باید در نظر گرفت این است که بسیاری از این غذاهای کنسرو شده سرشار از سدیم هستند. مصرف گاه به گاه سدیم معمولاً تأثیر چندانی بر سلامتی ندارد، اما مصرف مداوم و بیش از حد سدیم می تواند منجر به فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی شود.

۲) چربی بالایی دارد

کنسرو ماهی تن روغن زیادی دارد و به طور طبیعی مصرف یک قوطی کامل از آن به عنوان میان وعده چربی زیادی به بدن می افزاید و خطر ابتلا به کلسترول بالا و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

3) احتمال مسمومیت با جیوه را به همراه دارد

یک سوال رایج در مورد کنسرو ماهی تن این است که آیا افراد با مصرف آن در معرض مسمومیت با جیوه قرار می گیرند؟ تحقیقات نشان می دهد که مسمومیت با جیوه ممکن است منجر به اختلالات شناختی و از دست دادن حافظه شود. بله، خطر قرار گرفتن در معرض جیوه با خوردن کنسرو ماهی تن وجود دارد. از علائم این مشکل می توان به خارش یا سوزن سوزن شدن انگشتان دست و ضعف عضلانی، اختلال در گفتار و شنوایی و کاهش دید محیطی اشاره کرد. سطوح بالای جیوه در زنان باردار ممکن است منجر به اختلالات سیستم عصبی مرکزی در نوزادان شود.

4) ممکن است حاوی آلاینده باشدو مواد افزودنی

توجه داشته باشید که هنگام مصرف کنسرو ماهی تن ممکن است آلودگی هایی مانند BPA وارد بدن شما شود. BPA (بیسفنول A) ماده ای است که در ترکیب بسیاری از قوطی ها و بطری های پلاستیکی یافت می شود که از شکستن ظرف جلوگیری می کند. برخی معتقدند که این ماده نسبتا بی خطر است، اما برخی تحقیقات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض BPA ممکن است خطر اختلالات غدد درون ریز را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین و بدترین روش پخت ماهی چیست؟

آیا کمبود ویتامین D دارید؟ این غذاها را بخورید

7 مزیت شگفت انگیز ماهی/غذاهای دریایی را نادیده نگیرید

منبع: eatthis

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا