سلامت خانواده

این رژیم از مغز در برابر آلزایمر محافظت می کند

به گزارش خبرآنلاین، آلزایمر نوعی اختلال در عملکرد مغز انسان است که به تدریج توانایی های ذهنی فرد مبتلا را کاهش می دهد. اگرچه افراد معمولاً با افزایش سن تا حدودی فراموشکار می شوند، اما این فراموشی در بیماران آلزایمر به تدریج پیشرفت می کند. گفته می شود که یک هشتم افراد بالای 65 سال این وضعیت را در زندگی خود تجربه خواهند کرد. آلزایمر در مراحل اولیه خود احتمالاً برای اطرافیان فرد مبتلا غیرقابل تشخیص است، اما بدون هشدار نیز نیست.

ایرنا در خبری نوشت: ممکن است بیمار حرف های شما را فراموش کند. صحبت هایش قطع می شود و سوالاتی را که از او پرسیده اید به خودتان برمی گرداند. همچنین در محله خود گم شوید. او که تا دیروز شیک می پوشید و خوش تیپ بود، دیگر به ظاهرش اهمیتی نمی دهد و با لباس های کثیف و موهای نامرتب از خانه بیرون می رود. پس از مدتی نام عزیزان خود را نیز فراموش می کنند.

در این مواقع به جای سرزنش بیمار باید سریع او را نزد متخصص مغز و اعصاب ببرید. سرعت پیشرفت این بیماری در همه افراد یکسان نیست. ممکن است علائم بیمار به سرعت بدتر شود و ظرف چند سال حافظه فرد از بین برود. اما در سایر بیماری ها این روند تا دو دهه طول می کشد.

متاسفانه هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد. اما اگر بیمار زودتر تحت نظر پزشک باشد، می تواند فعالیت های روزانه خود را برای مدت طولانی تری انجام دهد. افراد مبتلا به آلزایمر پیشرفته ممکن است دیگر نتوانند راه بروند یا صحبت کنند. این بیماری ممکن است به جایی برسد که عملکردهای حیاتی مانند بلع غذا مشکل شود.

با توجه به صعب العلاج بودن این بیماری و رشد تعداد مبتلایان به آن، امروزه موضوع پیشگیری از آلزایمر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. ارتباط بین رژیم غذایی و پیشگیری از آلزایمر یا به تعویق انداختن پیشرفت این بیماری یکی از موضوعات مهم پژوهشگران است.

غزاله اسلامیان، عضو هیأت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نمی توان دقیقاً پیش بینی کرد چه کسانی به آلزایمر مبتلا می شوند، اما عوامل متعددی ممکن است این احتمال را افزایش یا کاهش دهد. برخی از این عوامل مانند سن و ژنتیک قابل کنترل نیستند، اما رژیم غذایی از دیگر عوامل مرتبط با بیماری آلزایمر است که در روند ابتلا یا پیشرفت این بیماری تاثیر دارد.

اسلامیان با اشاره به اینکه بر اساس نتایج بررسی ها برخی الگوهای غذایی ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد، گفت: بر این اساس مصرف برخی گروه های غذایی از پیشرفت بیماری در بیماران آلزایمری جلوگیری می کند.

مکانیسم اثر رژیم غذایی بر بیماری آلزایمر

وی با بیان اینکه در مغز افراد مبتلا به آلزایمر قطعات پروتئینی کوچکی به نام بتا آمیلوئید مشاهده شد، افزود: در این پروتئین ها توده هایی تشکیل می شود که ارتباط منظم مغز را مختل می کند. یک رژیم غذایی ضد التهابی مناسب همچنین ممکن است با این مکانیسم ها باعث کاهش آمیلوئید بتا در مغز شود.

اسلامیان گفت: التهاب باعث افزایش سطح بتا آمیلوئید در مغز می شود. در نتیجه الگوهای غذایی ضد التهابی، ممکن است به کاهش سطح بتا آمیلوئید در مغز کمک کند.

وی افزود: رژیم های غذایی ضد التهابی ممکن است با کنترل سایر عوامل مرتبط با بروز آلزایمر مانند دیابت و فشار خون از بروز این بیماری جلوگیری کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن با کمک رژیم غذایی مدیترانه ای

اسلامیان ادامه داد: تحقیقات زیادی انجام شده است تا مشخص شود کدام غذاها و الگوهای غذایی ممکن است برای مبتلایان به آلزایمر مفیدتر باشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، محققان رژیم غذایی مدیترانه ای را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط می دانند، افزود: مطالعات معتبر متعددی ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه ای و پیشرفت کندتر بیماری آلزایمر را تایید کرده است، این رژیم ها سرشار از سلامتی هستند. چربی ها و آنتی اکسیدان ها

اسلامیان با بیان اینکه مصرف غذاهای نشاسته ای و انواع نان های سبوس دار، میوه ها، سبزیجات، لوبیا، آجیل، مصرف کمتر گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، استفاده منظم از انواع ماهی (اغلب گفته می شود که ماهی “غذای مغز” است و شواهد زیادی وجود دارد که خوردن ماهی به دلیل داشتن امگا 3، لبنیات کم چرب، روغن های مایع پخت و پز مانند روغن زیتون، روغن کانولا و … برای سلامت مغز مفید است. عدم استفاده از روغن جامد، محدود کردن مصرف نمک در رژیم غذایی. غذا و کاهش مصرف مواد غذایی شیرین مانند شیرینی، بیسکویت، کیک و شکلات از جمله اقدامات موثر در کاهش یا کند کردن روند بیماری آلزایمر است.

رژیم MIND و رابطه آن با پیشگیری از آلزایمر

این متخصص با بیان اینکه رژیم غذایی MIND در واقع ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی برای کنترل فشار خون بالا است، گفت: مطالعات نشان داده است که این نوع رژیم غذایی می تواند برای سلامت مغز مفید باشد، رژیم غذایی MIND به افراد توصیه می کند غذاهایی از این قبیل مصرف کنند. از جمله انواع توت ها مانند شاه توت، توت فرنگی، شاه توت و تمشک که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، سبزیجات به ویژه سبزیجات برگ سبز، مغزها و دانه ها، غلات کامل، روغن زیتون، گوشت سفید مانند ماهی و مرغ و حبوبات را در سبد غذایی خود بگنجانید. . شامل شود

کدام غذاها را باید در بیماران آلزایمر کاهش داد؟

وی با اشاره به اینکه منابع غذایی حاوی چربی های اشباع، کلسترول بالا و قندهای ساده ممکن است باعث افزایش التهاب در مغز و بدن بیماران آلزایمر شود، توصیه کرد: از مصرف شیرینی، کره، مارگارین، گوشت های چرب و سرخ کردنی ها خودداری شود. مبتلایان یا افراد مستعد به این بیماری کاهش می یابد.

اسلامیان در پاسخ به این سوال که آیا رژیم غذایی می تواند در پیشگیری از آلزایمر نقش داشته باشد، گفت: بیماری آلزایمر یک بیماری پیچیده است که عوامل متعددی در بروز آن نقش دارند، الگوهای غذایی ممکن است تا حدودی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. داشته اند، اما شواهد قوی برای حمایت از رژیم غذایی مدیترانه ای و MIND به عنوان بخشی از استراتژی های پیشگیری از آلزایمر وجود دارد، اگرچه نتایج مطالعات بسته به جمعیت دقیق مورد مطالعه متفاوت است، مطالعات همچنان کاهش 40-54٪ در خطر ابتلا به این بیماری را نشان می دهد. این بیماری آلزایمر را در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند نشان داده است.

وی افزود: همچنین در مطالعه دیگری ثابت شد افرادی که به شدت از الگوی غذایی MIND پیروی می کردند، 53 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر بودند، حتی افرادی که به طور متوسط ​​رژیم MIND را دنبال می کردند، 35 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر بودند. درصد کاهش یافت.

ضرورت یادآوری نوشیدن آب به بیماران آلزایمر

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه برخی از داروهای تجویزی برای بیماران آلزایمر می تواند باعث یبوست شود، ادامه داد: مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی که منابع خوبی از فیبر هستند در کنار افزایش مصرف مایعات و فعالیت بدنی به مهار یبوست کمک می کند. انجام خواهد داد

خشکی دهان یکی دیگر از مشکلات شایع در بیماران آلزایمری است که اسلامیان به آن اشاره کرد و گفت: افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است آب کافی ننوشند، زیرا سیگنال تشنگی بدن آنها مانند گذشته قوی نیست و بیماران را به مصرف کافی ترغیب و یادآوری می کند. آب توسط افراد اطراف ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه اکثر مبتلایان به آلزایمر کمتر احساس گرسنگی یا تشنگی می کنند، افزود: این بیماران معمولا در جویدن یا بلع مشکل دارند که باعث می شود غذای کافی نخورند یا وزن زیادی کم کنند، سوءتغذیه. همچنین می تواند علائم بیماران آلزایمر را تشدید کند.

وعده های غذایی و میان وعده های کوچکتر

اسلامیان گفت: وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌های کم‌چرب، مصرف مواد مغذی‌تر و پرکالری‌تر و غذاهای نرم و راحت‌تر مانند سبزیجات پخته، میوه‌های نرم بدون پوست، گوشت‌های کم‌چرب مانند گوشت چرخ کرده یا سوپ‌ها می‌تواند برای این افراد مفید باشد. بیماران باشد

وی بیان کرد: در سال های اخیر توجه ویژه ای به محور مغز و روده شده است یعنی ارتباط بسیار قوی بین سلامت مغز و آنچه در روده اتفاق می افتد و نقش تغذیه در بهبود آن وجود دارد. عملکرد مغز در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است، بنابراین رعایت سبک زندگی سالم مانند رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی کافی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از پیشرفت علائم بیماری آلزایمر و پیشگیری از بروز این بیماری داشته باشد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا