سلامت خانواده

به این 7 دلیل ما به سرعت بیمار می شویم

به گزارش خبرآنلاین، اگر دائماً بیمار می شوید، ممکن است به دلیل ضعف سیستم ایمنی یا سایر شرایط سلامتی باشد که به این مشکل کمک می کند. شما همیشه نمی توانید از بیماری پیشگیری کنید، اما ممکن است بتوانید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را برای بهبود سلامت و ایمنی خود اصلاح کنید.

1) رژیم غذایی

اگر رژیم غذایی کامل و سالم نداشته باشید، بدن نمی تواند در هیچ زمینه ای عملکرد خوبی داشته باشد. رژیم غذایی فاقد مواد مغذی ضروری و سرشار از قند و غذاهای فرآوری شده بر سلامت روده و سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی می گذارد و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرماخوردگی را افزایش دهد. تغذیه کامل به معنای دریافت مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. برای این منظور کافی است:

  • روزانه از انواع میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.
  • پروتئین های بدون چربی را انتخاب کنید و پروتئین های گیاهی مانند لوبیا و آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 از غذاهای دریایی و ماهی های چرب مانند سالمون یا مکمل استفاده کنید.
  • مصرف روزانه شکر، غلات تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.
  • غلات کامل و غذاهای غنی از فیبر بخورید.
  • از مصرف و استفاده از ویتامین D غافل نشوید. کمبود ویتامین D یکی از علل سرماخوردگی و عفونت های حاد تنفسی مانند آنفولانزا و کووید-19 است.

2) کم آبی بدن

عملکرد اندام های مختلف بدن به آب بستگی دارد. آب وظیفه انتقال مواد مغذی و مواد معدنی به سلول ها را بر عهده دارد، همچنین دهان، بینی و گلو را مرطوب نگه می دارد که در پیشگیری از بیماری ها و ابتلا به ویروس ها موثر است. ما معمولاً روزانه بخشی از آب بدن خود را از طریق ادرار، مدفوع، تعریق و حتی تنفس از دست می دهیم. کم آبی نیز زمانی اتفاق می افتد که ما مایعات از دست رفته را جایگزین نکنیم. کم آبی با علائمی مانند خستگی، سردرد، فشار خون پایین و یبوست همراه است. برای جلوگیری از این اتفاق، در طول روز آب بنوشید. مواد غذایی با محتوای آب بالا، مانند میوه ها و سبزیجات، بدن را هیدراته نگه می دارند و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهند.

3) بی خوابی

افرادی که شب ها به اندازه کافی نمی خوابند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها هستند. کمبود خواب توانایی طبیعی بدن برای مبارزه با عفونت ها و ویروس ها را کاهش می دهد. خواب کمتر از 6 ساعت در شب با مرگ زودرس، عفونت ویروسی و کاهش پاسخ آنتی بادی به واکسیناسیون همراه است. بزرگسالان به حداقل 7 ساعت و کودکان حداقل 10 ساعت در شب نیاز دارند. کمبود خواب مزمن نیز خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

4) عدم رعایت بهداشت

دست های ما در طول روز با میکروب های زیادی در تماس است. هنگامی که سطوح حاوی میکروب را لمس می کنید و سپس دستان خود را روی صورت، لب ها و غذا می مالید، احتمال بیماری خود را افزایش می دهید. شستن دست ها با آب گرم و صابون به مدت 20 ثانیه به شما کمک می کند از میکروب ها در امان بمانید. قبل و بعد از غذا خوردن، قبل و بعد از مراقبت از فرد بیمار، قبل و بعد از درمان زخم، بعد از سرفه یا عطسه و پس از تماس با سطوح آلوده، شستن یا ضدعفونی کردن دست ها ضروری است.

5) نقص ایمنی

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا از اختلالات سیستم ایمنی رنج می برید، احتمال ابتلا به سرماخوردگی بیشتر است. اختلالات سیستم ایمنی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی فرد قادر به مبارزه با باکتری ها، سموم، ویروس ها، قارچ ها و سایر عوامل بیماری زا نباشد. نقص ایمنی معمولاً به دلیل سوء تغذیه یا ژنتیک ایجاد می شود. همچنین استفاده از برخی داروها مانند شیمی درمانی یا بیماری هایی مانند لوسمی یا هپاتیت در تضعیف سیستم ایمنی نقش دارند. با افزایش سن، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود.

6) ژنتیک

تعداد کم گلبول های سفید خون نیز یکی از دلایل سرماخوردگی های مکرر است. این بیماری “لکوپنی” نامیده می شود و می تواند ژنتیکی یا ناشی از بیماری دیگری باشد. تعداد کم گلبول های سفید خطر عفونت را افزایش می دهد. تعداد کافی و بالا نیز ژنتیکی است و می تواند شما را از بیماری محافظت کند. بنابراین، برخی از افراد به طور طبیعی در برابر سرماخوردگی یا آنفولانزا مقاوم‌تر هستند.

7) استرس بیش از حد

استرس بخشی طبیعی از زندگی است، اما استرس مزمن بر بدن تأثیر منفی می گذارد، خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد و پاسخ ایمنی برای مبارزه با عفونت را کاهش می دهد. سیستم ایمنی ضعیف بهبودی را به تاخیر می اندازد و دفعات و شدت عفونت را افزایش می دهد.

اگر مرتب بیمار می شوید، به عادات و محیط اطراف خود توجه کنید. هنگامی که بدانید چه چیزی شما را بیمار می کند، می توانید اقداماتی را برای بهبود سلامت خود انجام دهید، چه از طریق مراجعه به پزشک یا تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی.

منبع: Healthline

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا