سلامت خانواده

حل مشکلات گوارشی تنها با چند روش

به گزارش خبرآنلاین، اگر شما هم معده درد دارید، تنها نیستید. ناراحتی معده دلایل مختلفی دارد. از استرس و رژیم غذایی گرفته تا مسائل جدی تر مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک یا سرطان روده بزرگ. ناراحتی معده و سوء هاضمه علائمی دارد که شایع ترین آنها عبارتند از: سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده، حالت تهوع، نفخ، بوی بد دهان، سکسکه و سرفه.

بسیاری از معده دردها را می توان به راحتی در خانه درمان کرد. در اینجا چند درمان خانگی محبوب برای معده درد و سوء هاضمه وجود دارد که به کاهش ناراحتی معده کمک می کند.

1. آب زیاد بنوشید

بدن برای هضم و جذب موثر مواد مغذی از غذا و نوشیدنی به آب نیاز دارد. کم آبی هضم غذا را دشوارتر می کند و احتمال ناراحتی معده را افزایش می دهد. نوشیدن آب می تواند به هضم غذا کمک کند و سوزش سر دل را کاهش دهد. اگرچه قاعده کلی نوشیدن هشت لیوان آب در روز است، اما نیاز افراد به مایعات ممکن است متفاوت باشد. سطح فعالیت، ویژگی های فردی، دمای بدن و سلامت عمومی همگی می توانند در میزان مایع مورد نیاز تفاوت ایجاد کنند.

برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند، مهم است که هیدراته بمانند. استفراغ و اسهال می تواند به سرعت منجر به کم آبی بدن شود، بنابراین افرادی که این علائم را دارند باید در طول روز آب بیشتری بنوشند.

2. بعد از غذا دراز نکشید

پرهیز از دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن در پیشگیری از سوزش سر دل موثر است. وقتی بدن در حالت افقی قرار می گیرد، اسید معده به سمت بالا حرکت می کند و می تواند باعث سوزش سر دل شود. بنابراین افرادی که ناراحتی معده دارند باید حداقل چند ساعت پس از صرف غذا از دراز کشیدن یا خوابیدن خودداری کنند تا این مشکل برطرف شود.

3. برای تسکین معده درد از زنجبیل استفاده کنید

تحقیقات نشان می دهد که مصرف زنجبیل به کاهش حالت تهوع یا استفراغ کمک می کند. در زنجبیل ماده شیمیایی به نام chogulase ginnerulas وجود دارد که قادر به کنترل انقباضات معده و بهبود درد معده و سوء هاضمه است. افراد مبتلا به ناراحتی معده می توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کنند یا آن را دم کرده و به عنوان چای بنوشند.

4. سیگار و الکل را ترک کنید

سیگار کشیدن و نوشیدن الکل زیاد باعث سوء هاضمه و سایر بیماری های گوارشی مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) می شود. پرهیز از سیگار و نوشیدن الکل ممکن است برای برخی سخت باشد، اما بهتر است بدانید که ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل، ضمن بهبود کیفیت زندگی، خطر ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند سرطان را کاهش می دهد.

5. انجیر بخورید

انجیر یکی از میوه های مفید برای درمان معده درد، رفع یبوست و تنظیم حرکات روده است. انجیر دارای ترکیباتی است که ملین است و سوء هاضمه را بهبود می بخشد.

6. از خوردن غذاهای سخت هضم خودداری کنید

پرهیز از غذاهایی که هضم آنها دشوار است، مانند غذاهای چرب، غذاهای تند و تند، در نهایت به تسکین معده و کاهش درد آن کمک می کند. از طرفی مصرف غذاهای آسان هضم مانند میوه ها و سبزیجات باعث بهبود هضم و جلوگیری از مشکلات معده می شود.

7. ورزش کردن

پیاده روی، دوچرخه سواری، یوگا و حرکات کششی ملایم همراه با تنفس عمیق، همگی می توانند برای مقابله با معده درد مفید باشند. در حین انجام حرکات یوگا و کششی سعی کنید در حالی که روی پاهای خود نشسته اید به آرامی کمر خود را بچرخانید. این به تسکین دردهای معده کمک می کند.

8. از کمپرس گرم استفاده کنید

هنگامی که معده درد دارید، سعی کنید کمپرس گرم یا حوله گرم را روی شکم خود قرار دهید. گرما به شل شدن عضلات معده و تسکین درد و گرفتگی کمک می کند. گرفتن دوش آب گرم نیز موثر است.

منابع: metrodetroitgastro, medicalnewstoday

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا