سلامت خانواده

تشخیص زودهنگام اوتیسم در کودکان با روشی جدید

به گزارش خبرآنلاین، این محققان می گویند که هوش مصنوعی بدون نیاز به ارزیابی دقیق یا کارآزمایی بالینی، به دنبال الگوهایی در داده های پزشکی در دسترس کودکان 2 ساله و کمتر است. برنامه موسوم به AutMedAI در آزمایشاتی که با استفاده از داده های 12000 کودک انجام شد، موفق شد حدود 80 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم را شناسایی کند.

ایرنا در خبری نوشت: محققان خاطرنشان کردند: شاخص هایی مانند سن اولین لبخند کودک، اولین جملات کوتاه بیان شده و وجود مشکلات خوردن از جمله داده هایی است که به پیش بینی اوتیسم کمک می کند.

کریستینا تمیمیز، استادیار دانشکده بهداشت زنان و کودکان در مؤسسه کارولینسکا در سوئد و یکی از محققان ارشد این تحقیق، گفت: با رسیدن به دقت 80 درصدی برای کودکان زیر 2 سال، امیدواریم که این (برنامه هوش مصنوعی) ابزار ارزشمندی برای بخش سلامت خواهد بود.”

به گفته محققان، این برنامه هوش مصنوعی در شناسایی کودکانی که در ارتباط اجتماعی، توانایی شناختی و تاخیر رشدی دچار مشکل خواهند شد نیز نتایج خوبی را نشان داده است.

برای این مطالعه، محققان چهار برنامه هوش مصنوعی مختلف را با داده‌های حدود 30000 فرد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم و ​​بدون اختلالات طیف اوتیسم برای شناسایی اوتیسم آموزش دادند. در تست های بعدی مشخص شد که برنامه AutMedAI بهترین عملکرد را در بین چهار برنامه تحلیل شده داشت.

شیام راجاگوپالان، یکی از محققان مؤسسه مذکور و استادیار مؤسسه بیوانفورماتیک هند نیز گفت: نتایج این مطالعه از این جهت حائز اهمیت است که نشان می‌دهد افراد با احتمال ابتلا به اوتیسم را می‌توان با افراد نسبتاً محدودی شناسایی کرد. و اطلاعات موجود

تشخیص زودهنگام اوتیسم از این نظر حائز اهمیت است که هر چه کودکان زودتر درمان شوند، نتایج درمانی بهتری خواهند داشت. محققان اکنون در حال کار برای بهبود بیشتر عملکرد این برنامه هوش مصنوعی هستند، از جمله اینکه می‌خواهند در صورت امکان اطلاعات ژنتیکی را در داده‌های تجزیه و تحلیل شده بگنجانند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا