سلامت خانواده

راز صدها سال زندگی؛ چهار عامل موثر برای افزایش طول عمر

به گزارش خبرآنلاین، تعداد افراد صد ساله در سراسر جهان از 151 هزار نفر در سال 2000 به 573 هزار نفر در سال 2021 افزایش یافته است، زندگی مردم در حال افزایش است و می توان انتظار داشت که تعداد افرادی که تا این سن زندگی می کنند در سال های آینده افزایش یابد.

به گزارش زومیت، صدساله ها نمونه ای از پیری موفق هستند، اغلب بیماری های مزمن کمتری را تجربه می کنند و تا دهه دهم زندگی خود استقلال را در زندگی روزمره خود حفظ می کنند. در حالی که ژنتیک در طول عمر نقش دارد، سهم عوامل قابل تغییر در پیری موفق بیش از 60 درصد است.

اما کدام عوامل در زندگی صد ساله نقش بسزایی دارند؟ برای پی بردن به این موضوع، گروهی از محققان سبک زندگی و عادات سلامتی افراد صد ساله و نزدیک به صدساله (افراد 95 تا 99 ساله) را در سراسر جهان بررسی کردند. این بررسی شامل 34 مطالعه مشاهده‌ای بود که از سال 2000 به بعد منتشر شد. محققان دریافتند که چهار عامل کلیدی زیر به طول عمر بیشتر کمک می‌کنند.

1. رژیم غذایی متنوع با مصرف کنترل شده نمک

افراد صد ساله و تقریباً صد ساله معمولاً رژیم غذایی متعادل و متنوعی داشتند. آنها به طور متوسط ​​57 تا 65 درصد انرژی خود را از کربوهیدرات، 12 تا 32 درصد از پروتئین و 27 تا 31 درصد از چربی دریافت می کردند. رژیم غذایی آنها شامل غذاهای اصلی (مانند برنج و گندم)، میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ، ماهی و حبوبات با مصرف متوسط ​​گوشت قرمز بود. این الگوی غذایی، مشابه رژیم غذایی مدیترانه ای، با خطرات کمتر اختلال عملکرد فیزیکی و مرگ همراه است.

اکثر افراد صد ساله نیز رژیم غذایی کم نمک را ترجیح می دهند. البته تنها یک مطالعه در بین مطالعات بررسی شده میانگین مصرف روزانه سدیم را اندازه گیری کرد و رقمی معادل 1.6 گرم یافت که کمتر از دو گرم سدیم در روز (معادل حدود 5 گرم نمک) توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. است

رژیم غذایی سنتی اوکیناوا که به دلیل مصرف آن توسط افراد صد ساله در جزیره اوکیناوا معروف است، حدود 1.1 گرم سدیم دارد.

محققان دریافتند که خطر اختلال عملکرد فیزیکی در افرادی که بیشترین نمک را مصرف می‌کنند (کسانی که غذاهای شور را ترجیح می‌دهند یا به غذای خود نمک اضافه می‌کنند) 3.6 برابر بیشتر از کسانی است که نمک را ترجیح نمی‌دهند.

یافته ها نشان می دهد که ما باید مقادیر زیادی غلات کامل، سبزیجات ریشه دار، حبوبات، میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانیم، مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانیم و مصرف مرغ بدون چربی، ماهی، پروتئین گیاهی و نمک را در غذای خود کنترل کنیم. . انجام دادن

2. داروی کمتر

صد ساله ها از بیماری های مزمن عاری نیستند. اما معمولا دیرتر از افراد عادی به این بیماری ها مبتلا می شوند. بیش از نیمی از افراد مورد بررسی مشکلات رایجی مانند فشار خون بالا، زوال عقل یا اختلالات شناختی را تجربه می کردند.

آزمودنی ها به طور متوسط ​​6/4 دارو مصرف می کردند. رایج ترین داروهای مورد استفاده شامل داروهای فشار خون و داروهای بیماری قلبی بود. نتایج مشابه یافته های یک مطالعه بزرگ در اسپانیا است که نشان داد افراد صد ساله به طور متوسط ​​4.9 دارو مصرف می کنند. در این مطالعه افراد غیر صد ساله به طور متوسط ​​7/6 دارو استفاده کردند.

این واقعیت که به نظر می رسد صد ساله ها داروهای کمتری مصرف می کنند ممکن است نشان دهنده سلامت بهتر یا مشکلات پزشکی کمتر باشد. اگرچه داده‌های مربوط به مصرف دارو اغلب خود گزارش می‌شوند، اما ممکن است خیلی دقیق نباشد، به‌ویژه در افراد مبتلا به اختلال شناختی.

پلی فارماسی اغلب به عنوان استفاده همزمان از پنج دارو یا بیشتر تعریف می شود و در افراد مسن رایج است. استفاده نامناسب از چندین دارو به طور همزمان با افزایش خطر عوارضی مانند افتادن، اختلالات شناختی و بستری شدن در بیمارستان به دلیل تداخلات دارویی مضر همراه است.

در حالی که ممکن است نوع یا تعداد داروهای تجویز شده تحت کنترل بیمار نباشد، مهم است که پزشکان فقط در صورت نیاز دارو تجویز کنند، مزایا و خطرات هر دارو را به طور کامل به بیماران آموزش دهند و به طور منظم برنامه های درمانی بیمار را بررسی کنند.

3. خواب خوب

کیفیت و کمیت خواب بر سیستم ایمنی بدن، هورمون های استرس و عملکردهای قلبی متابولیک مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت تأثیر می گذارد. خواب خوب با سال های طولانی تر سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط است.

در این مطالعه مروری، 68 درصد از افراد صد ساله از کیفیت خواب خود راضی بودند. در یک نظرسنجی از رضایت از خواب در میان بزرگسالان در 13 کشور که در سال 2020 منتشر شد، میزان رضایت از خواب بین 29 تا 67 درصد متغیر بود.

بهترین مدت خواب بین هفت تا هشت ساعت در شب است. برای داشتن خواب بهتر، باید برنامه خواب منظمی داشته باشید، محیطی آرام برای خواب ایجاد کنید، به طور منظم ورزش کنید و استرس خود را مدیریت کنید.

4. محیط زندگی

بیش از 75 درصد افراد صد ساله و تقریباً صد ساله در بررسی مورد بحث در مناطق روستایی زندگی می کردند. رابطه مثبت بین امید به زندگی و زندگی در مناطق روستایی ممکن است تا حدی با رابطه بین طبیعت و سلامت و رفاه مرتبط باشد. برای مثال، قرار گرفتن در معرض فضای سبز باز با کاهش استرس، افسردگی، فشار خون، دیابت نوع 2، بیماری قلبی همراه است و ممکن است امید به زندگی را افزایش دهد.

عوامل مهم دیگری که در افزایش امید به زندگی نقش دارند

محققان در مطالعه خود همه عوامل سبک زندگی مرتبط با طول عمر را در نظر نگرفتند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که اجتناب از سیگار و الکل، فعالیت بدنی منظم و حفظ ارتباطات اجتماعی نیز برای افزایش شانس زندگی تا 100 سالگی مهم است.

هر چه زودتر بتوانید تغییرات مثبت در شیوه زندگی و عادات سالم تری را اتخاذ کنید، موقعیت بهتری برای دستیابی به یک زندگی طولانی و سالم خواهید داشت. صد ساله شدن نتیجه یک تلاش مادام العمر است.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا