سلامت خانواده

درخواست از ژرکندی; راه حل هایی برای پایان دادن به یک پرونده قدیمی

به گزارش خبرآنلاین، احمد نجاتیان با بیان اینکه کارگروه بررسی فرمول پرداخت خدمات پرستاری در وزارت بهداشت تشکیل شده است، اظهار داشت: کارگروه بررسی فرمول پرداخت تعرفه گذاری تاکنون دو بار تشکیل جلسه داده و مسائلی مطرح شده است. در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.

عدم شفافیت فرمول پرداخت تعرفه

ایسنا در خبری نوشت: وی با بیان اینکه دغدغه پرستاران در ارتباط با قانون تعرفه خدمات پرستاری از دو جنبه قابل بررسی است، گفت: شفاف نبودن فرمول پرداخت و تأخیر در پرداخت از جمله دغدغه های پرستاران است. پرستاران در ارتباط با قانون تعرفه خدمات پرستاری. پرستاران معتقدند که فرمول فعلی پرداخت هزینه پرستاری چندان شفاف نیست. اگرچه وزارت بهداشت فرمولی برای پرداخت تعرفه ها ارائه کرده است، اما میزان تعرفه دریافتی پرستاران در بخش ها و بیمارستان های با کارکرد یکسان متفاوت است. به عنوان مثال، پرستاران یک بیمارستان 3 میلیون تومان حق الزحمه دریافت می کنند، در حالی که پرستاران بیمارستان دیگری با عملکرد مشابه، 8 میلیون تومان به عنوان حق پرستاری دریافت می کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری تفاوت تعرفه دریافتی پرستاران را بی معنا دانست و تاکید کرد: وقتی پرستاران برای بیمارستان ها تعرفه های یکسانی تولید می کنند انتظار دارند همان میزان تعرفه را دریافت کنند.

8 ماه معوقه تعرفه ها

نجاتیان با بیان اینکه حق پرستاری با تاخیر پرداخت می شود، تصریح کرد: حق پرستاری با تاخیر پرداخت می شود و بررسی ها نشان می دهد که به طور متوسط ​​8 ماه معوقه داریم. تعرفه ها به دلیل عملکرد سازمان های بیمه گر با تاخیر پرداخت می شود.

فرمول پیشنهادی برای تعرفه ها

وی با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری فرمول پیشنهادی خود را به وزارت بهداشت ارائه کرده است، گفت: سازمان نظام پرستاری با توجه به دغدغه پرستاران در خصوص نحوه پرداخت تعرفه ها، فرمول پیشنهادی خود را به وزارت بهداشت ارائه کرده است. بر اساس فرمول پیشنهادی، بین تعرفه دریافتی و کارایی ایجاد شده پرستاران رابطه مستقیم وجود دارد. فرمول پیشنهادی سازمان نظام پرستاری واضح و شفاف است تا پرستاران بتوانند میزان تعرفه تولید خود را محاسبه کنند.

پرداخت تعرفه طبق بخش بیمارستان

نجاتیان با اشاره به فرمول پیشنهادی سازمان نظام پرستاری گفت: بر اساس فرمول پیشنهادی سازمان نظام پرستاری، تعرفه دریافتی پرستاران بسته به بخشی که در آن خدمات ارائه می دهند بین 60 تا 80 درصد متغیر است. بر اساس این مدل، پرستاران می دانند که در صورت پوشش بیماران بیشتر، نرخ بالاتری دریافت خواهند کرد. به دلیل کمبود نیروی انسانی، پرستاران مجبور به مراقبت از بیماران بیشتری هستند و با توجه به این شرایط در صورت اجرای فرمول پیشنهادی سازمان نظام پرستاری می توانند تعرفه بیشتری دریافت کنند.

وی با بیان اینکه ارزش تعرفه پرستاری طی سال های گذشته رشد خوبی داشته است، گفت: اگرچه ارزش ریالی تعرفه های پرستاری در یک سال گذشته رشد نسبتا خوبی داشته است، اما بازنگری در تعرفه های پرستاری ضروری است.

خدمات پرستاران اما به نام دیگران

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه پرستاران خدماتی را انجام می دهند که تعرفه آن برای سایر گروه ها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: پرستاران همچنان مشغول انجام خدماتی هستند که تعرفه آن برای گروه های دیگر در نظر گرفته شده است. یعنی پرستاران خدمات ارائه می دهند اما خدمات ارائه شده به نام گروه دیگری ثبت می شود. وقتی پرستاران برای ارائه خدمات اقدام می کنند، انتظار دارند که تعرفه ها برای آنها در نظر گرفته شود نه برای گروه دیگری. سازمان نظام پرستاری به این موضوع ورود کرد و درخواست کرد در بسته پیشنهادی خود این موضوع در کانون توجه قرار گیرد.

بررسی فرمول در وزارت بهداشت

نجاتیان با بیان اینکه کارگروه بررسی فرمول تعرفه های پرستاری تاکنون دو جلسه برگزار کرده است، درباره نتایج این جلسات گفت: فرمول پیشنهادی سازمان نظام پرستاری بر اساس بخش های بیمارستانی تنظیم شده و به همین دلیل ساختار پیچیده ای دارد. یک فرمول مشترک و یکسان را نمی توان برای همه بخش ها در نظر گرفت. مثلا فرمول پرستاری که در اتاق عمل خدمت می کند با فرمول یک پرستار در بخش بالینی متفاوت است. بررسی فرمول ها برای هر پرستار با توجه به بخش بیمارستان کاری دشوار و زمان بر است. قرار بر این است که وزارت بهداشت توصیه ها را بررسی کند و طی یکی دو هفته آینده جلسات بعدی برگزار شود.

وی با بیان اینکه بررسی تعرفه های پرستاری محدود به کارگروه وزارت بهداشت نیست، تصریح کرد: سازمان نظام پرستاری در نظر دارد طی هفته آینده کارگروه اختصاصی خود را در رابطه با تعرفه های پرستاری تشکیل دهد. کارگروه های بررسی فرمول «سازمان نظام پرستاری» و «وزارت بهداشت» هر کدام فرمول را بررسی کرده و نتایج را به اشتراک می گذارند. امیدواریم وزیر بهداشت دولت چهاردهم پس از در دست گرفتن سکان وزارت، بر وضعیت تعرفه های پرستاری تمرکز کند و صدور دستورالعمل تعرفه ها از اولین اقدامات وی باشد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا