سلامت خانواده

سلامت تیروئید را با این 5 ماده غذایی تضمین کنید

برای اکثر افراد، صرف یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی برای حفظ عملکرد مناسب تیروئید کافی است. با این حال، دیگران ممکن است به مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها برای پیشگیری و حتی کنترل بیماری‌های تیروئید نیاز داشته باشند. این گروه بیشتر شامل زنان باردار و شیرده، افرادی با رژیم های غذایی محدود و کسانی که بیماری تیروئید یا سایر مشکلات سلامتی دارند را شامل می شود. مصرف دارو، اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به کاهش آسیب تیروئید و بهبود علائم و کیفیت کلی زندگی در افراد مبتلا به بیماری های تیروئید کمک کند.

تغذیه مهمترین نقش را در سلامت تیروئید دارد. ید، تیروزین، سلنیوم، روی و اسیدهای چرب امگا 3 از جمله مهمترین مواد مغذی هستند که برای حفظ سلامت تیروئید باید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ید

ید یک ماده مغذی مهم مورد نیاز برای سنتز هورمون تیروئید است. بدن قادر به تولید این ماده معدنی ضروری نیست و در نتیجه باید از طریق رژیم غذایی و مکمل ها به دست آید.

منابع غذایی حاوی ید عبارتند از: غذاهای دریایی مانند ماهی و صدف، جلبک دریایی و تخم مرغ.

تیروزین

تیروزین یک اسید آمینه غیر ضروری است، به این معنی که بدن می تواند آن را از تبدیل فنیل آلانین در کبد و کلیه ها تولید کند. برای تولید تیروزین خود، بدن به مقادیر بهینه آهن، رژیم غذایی غنی از فنیل آلانین و روده سالم نیاز دارد. تیروزین همچنین نقش مهمی در خلق و خو و کیفیت خواب از طریق تبدیل آن در مغز به سروتونین و ملاتونین دارد.

منابع غذایی تیروزین شامل گوشت های حیوانی مانند مرغ، بوقلمون و ماهی، همراه با آووکادو، موز، دانه کنجد و دانه کدو تنبل است.

سلنیوم

غلظت سلنیوم در تیروئید بیش از سایر اندام های بدن است و سلنیوم مانند ید نقش مهمی در سنتز و متابولیسم هورمون های تیروئید دارد. با توجه به ماهیت آنتی اکسیدانی سلنیوم، این ماده مغذی با از بین بردن رادیکال های آزاد تولید شده در طول تولید هورمون تیروئید به حفظ عملکرد تیروئید کمک می کند.

منابع غذایی حاوی سلنیوم عبارتند از: آجیل، گوشت و برخی سبزیجات.

زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است مسموم شوید.

روی

روی یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای سلامت تیروئید است و بدن برای تولید هورمون تیروئید به آن نیاز دارد. طبق مطالعه ای در سال 2013، کمبود روی و کم کاری تیروئید رابطه مستقیمی با هم دارند. اگر کم کاری تیروئید دارید، ممکن است کمبود روی نیز داشته باشید، زیرا هورمون های تیروئید به جذب این ماده معدنی کمک می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است عوارض جانبی مانند آلوپسی شدید را نیز تجربه کنید. آلوپسی یک بیماری خود ایمنی است که به فولیکول های مو حمله کرده و باعث ریزش آنها می شود. روی همچنین برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری است.

منابع غذایی حاوی روی عبارتند از: آجیل و دانه ها، حبوبات و گوشت.

اسیدهای چرب امگا 3

کم کاری تیروئید در صورت عدم کنترل، میزان کلسترول بد خون را افزایش می دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. با این حال، غذاهای حاوی امگا 3 باعث کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر بیماری قلبی می شود.

منابع غذایی حاوی امگا 3 عبارتند از: ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین، روغن بذر کتان، آجیل و دانه ها.

منابع: Healthline، edenhealthretreat

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا