سلامت خانواده

علائم یبوست را در حالات مختلف بشناسید/ اقدامات تغذیه ای موثر برای رفع یبوست

فاخره بهبهانی: دکتر الهام پارسا پزشک متخصص طب سنتی و از اعضای هیات علمی دانشگاه در گفت و گو با خبرآنلاین می گوید: از دیدگاه طب سنتی رعایت سبک زندگی مانند آهسته جویدن، پرهیز از پرخوری. و پرخوری، مصرف منظم صبحانه و مایعات به مقدار کافی و دفع به موقع مدفوع در درمان یبوست موثر بوده است. خاکشیر، تخم شربت و تخم مرغ بالنگو از جمله تخم مرغ های لعاب دار هستند که با جذب آب و رطوبت به حرکت بهتر روده کمک می کنند.

وی می گوید: استفاده بیشتر از سبوس در نان و غذاهای روزانه یا افزودن آن به آبگوشت، مصرف بیشتر سوپ، لوبیا، روغن زیتون، جوانه غلات مانند گندم، ماش و سبزیجاتی مانند اسفناج، شوید، ریحان، کاهو، پوره هویج، آلو، انجیر و شیر گرم می توانند به حرکات روده کمک کنند. از مصرف غذاهای دیر هضم و غلیظ مانند ماکارونی، لازانیا، غذاهای خشک و مصرف کمتر شیرینی جات، برنج، گوشت و میوه ها یا طعم ترش و گس، سنجد، سماق، نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه و نوشابه سیاه خودداری شود. جالب است بدانید پیاده روی و ورزش برای درمان یبوست مزمن و مقاوم بسیار موثر است.

چه خلقی، چه علائمی، چه غذایی؟

به گفته این پزشک، افراد دارای مزاج گرم به ویژه روده های گرم و خشک اغلب مدفوع خشک همراه با درد و سوزش در ناحیه مقعد و تلخی و خشکی در دهان و حالت تهوع دارند، اما در انتهای مدفوع احساس سنگینی نمی کنند. روده این افراد باید از 2 تا 3 قاشق غذاخوری زعفران خیسانده در ماءالشعیر و ترجیحاً با روغن بادام شیرین استفاده کنند. مصرف شربت تمبرهندی یا 10 سانتی متر از میوه آن هر 8 ساعت برای این گونه افراد توصیه می شود. ترکیب ملین دیگری که از مخلوط کردن گل رز با عسل یا شکر تهیه می شود به نام گل شکر می تواند محلول باشد.

افراد مبتلا به بدخلقی یا اختلال مزاج روده ای سرد و خشک معمولاً مدفوع خشک و تیره، نفخ بیش از حد، سنگینی روده، کم اشتهایی و کاذب، ترش و خشکی دهان و تشنگی کم دارند. 2-3 قاشق غذاخوری خاکشیر خیسانده در آب جوش با معده خالی توصیه می شود. توجه داشته باشید که خیساندن خشیر در آب سرد می تواند اثر معکوس داشته باشد و باعث سفت شدن مدفوع شود. خیساندن ترنجبین در آب جوش با شکر قهوه ای اثرات ملین خوبی دارد.

دسته دیگر اختلال مزاج روده ای سرد و مرطوب همراه با ترشحات بلغمی یا کف آلود، تخلیه ناقص، نفخ، تشنگی کم، سنگینی روده زیاد و رطوبت دهان زیاد است که باید صبح یا در حین با یک قاشق غذاخوری عسل در آب جوش ترکیب شود. روز استفاده گل قند نیز برای این گروه مفید است.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا