اخبار سلامت

دستاورد محققان دانشگاه تهران برای ارتقای شناختی بیماران اوتیسم بدون مداخلات دارویی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، تیم تحقیقاتی پژوهشکده فناوری های همگرا دانشگاه تهران با اجرای طرح پژوهشی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی فن‌آوری‌ها، راه‌های افزایش مهارت‌های اجتماعی و توانایی‌های شناختی افراد مبتلا به اوتیسم را بررسی کردند. آنها پرداخت کردند. نتایج این تحقیق در سیستم های بیوفیدک و مغز ماشین استفاده خواهد شد.

دکتر محمدرضا ابوالقاسمی; یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح تحقیقاتی اعلام کرد: طرح توسعه رابط مغز و ماشین برای افزایش توانایی های شناختی مخاطبان اوتیسم در پژوهشکده فناوری های همگرا اجرا شد. دانشگاه تهران، به طوری که یکی از دستاوردهای این پروژه مهم ارائه راهکارهای شخصی سازی شده برای بهبود شناختی بیماران اوتیسمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که بر تعامل اجتماعی، ارتباطات و رفتار تأثیر می گذارد، گفت: هدف از این طرح ایجاد رابط مغز و ماشین است که با استفاده از نوروفیدبک، توانایی های شناختی را بهبود می بخشد. پاسخگویی به نیازهای ویژه بیماران اوتیسم

وی با اشاره به اینکه نوروفیدبک در درمان طیف وسیعی از اختلالات روانی مورد استفاده قرار گرفته است، افزود: پروژه توسعه رابط های مغز و رایانه برای استفاده در سیستم های نوروفیدبک به عنوان تکنیکی موثر برای بهبود بیماران اوتیسم در آینده نزدیک مورد استفاده قرار می گیرد. در این تکنیک با استفاده از حسگرهای نوار مغزی، فعالیت سیگنال‌های مغزی افراد اندازه‌گیری می‌شود و از آن‌ها برای استخراج معیارهای اندازه‌گیری حالات مغز به صورت آنلاین استفاده می‌شود.

ابوالقاسمی می گوید: این روش به دلیل غیرتهاجمی بودن و عدم نیاز به دارو برای افرادی که ترجیح می دهند برای شرایط بیماری خود به دنبال مداخلات غیردارویی باشند، گزینه جذابی است.

مجری این طرح تحقیقاتی می افزاید: روش پیشنهادی نوروفیدبک با استفاده از بازی های جذاب به بیماران اوتیسمی کمک می کند تا توانایی تشخیص عواطف و مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنند و استفاده از انیمیشن های جذاب و دستورات صوتی آرامش بخش تجربه مفید و مثبتی را برای بیماران ایجاد می کند. افراد اوتیستیک تبدیل می شوند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا