اخبار سلامت

روایتی از روز پزشک در کربلا / لذت طبابت در گرمای 48 درجه

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، وقتی صحبت از پزشکی و پزشکی به میان می آید، بیشتر تصویر فردی با لباس سفید در مطب در ذهن ما نقش می بندد، اما این روزها گروهی از این پزشکان تصمیم گرفته اند تا لباس بپوشند. لباس خادم امام حسین (ع) و در تب گرم تابستان در شهر مقدس کربلا برای خدمت رسانی به زائران.

مصادف شدن روز پزشک با ایام اربعین بهانه ای شد تا به یکی از موکب های پزشکی مستقر در کربلا رفته و شاهد خدمات گرانبهای این جهادگران سفیدپوش باشیم. در اینجا موکب راه شفا یکی از صدها موکب درمانی است که به زائران اربعین حسینی در عراق خدمات بهداشتی ارائه می کند.

پزشکان، پرستاران، امدادگران و کمک پرستاران از شهرهای مختلف دور هم جمع شده اند تا به زائران خدمات درمانی ارائه دهند، اما آنچه این افراد را دور هم جمع کرده است، نه تخصص و عنوان آنها، عشق به حسین بن علی (ع) است. برای جوان یا پیر فرقی نمی کند، از دکتری که تازه فارغ التحصیل شده و برای اولین ویزیت آمده تا پزشکانی که سال ها در این زمینه موفق بوده اند.

اسکان پزشکان و پرستاران جهادگر دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا در هتل های مجلل و چند ستاره نیست، بلکه در مدرسه بزرگ و در کنار سایر زائران است. پنجاه پله بالاتر از مدرسه، درمانگاهی با استفاده از داربست و چادرهای برزنتی ایجاد شده و پذیرای زائران ایرانی و عراقی است.

دکتر، وزارت بهداشت، اربعین حسینی 1403 دکتر، وزارت بهداشت، اربعین حسینی 1403

خدمت در کربلای معلی در گرمای ۴۸ درجه در زیر خیمه‌های گرم که گرمای آفتاب گرمتر می‌شود، شرایط سختی را به وجود آورده است، اما شوق خدمت به زائران حسینی (ع) می‌تواند مشکلات را کم کند.

او می گوید: این اولین تجربه کار جهادی من است که مصادف با ایام اربعین است، چیزی که من را مشتاق کرد به اینجا بیایم و در این درمانگاه خدمت کنم، فیلم هایی بود که سال گذشته از خدمت پزشکان دیده بودم، در فیلم ها دکتری را دیدم. همسن و سالم که در موکب جلوی باب القبه امام حسین (علیه السلام) مداوا می کردم، در آن لحظه با خود گفتم این چه آرزویی است که بتوانی در مکانی که به بهشت ​​می ماند طبابت کنی.»

از او می پرسم مورد خاصی در بین بیماران وجود داشت که برایش جالب باشد؟ وی می گوید: امروز صبح خانم جوانی به بیمارستان آمد که با توجه به علائمی که داشت به نظر باردار بود، از این موضوع غافل بود و بسیار خوشحال بود، اینکه زائران می آیند و می گویند خدا رحمتت کند و قبول کند. ویزیت شما برای ما کافی است “برای من به عنوان یک پزشک بهترین حس این است که بتوانم حتی تاول پای زائر را درمان کنم تا راحتتر به زیارت برود.”

در این درمانگاه پزشکان و پرستاران زیادی به همراه همسران خود برای خدمت آمده اند. آقای دکتر شهریاری متخصص بیهوشی و خانم دکتر خوشیده متخصص زنان و زایمان یکی از زوج های پزشکی هستند که در کنار یکدیگر با هدف خدمت گامی در این راه برداشته اند.

علی شهریاری، متخصص بیهوشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 62 سال سن دارد و بیش از 10 سابقه کار جهادی در ایام اربعین را دارد. وقتی از او درباره احساسش نسبت به کار جهادی با این شرایط می پرسم، منزجر می شود. وی می گوید: سختی این شرایط اصلا احساس نمی شود زیرا حال و هوا و حال و هوای اربعین خاص است و در میان میلیون ها زائر اربعین که مانند دریا هستند، مردم مانند قطراتی هستند که با دریا همراه می شوند و آن چرا اصلاً به فکر منفعت خودشان نیستند و همه آنها را فدای زیارت می‌کنند: «احساس می‌کنم که درمان بیماران در این شرایط تأثیر مثبتی در زندگی شخصی و خانوادگی من داشته است بارها با تمام وجودم.”

کلینیک راه شفا که با همکاری گروه خدام العباس در حوالی خیابان مشجر «محمد امین» واقع شده است دارای بخش های مختلفی از جمله پذیرش، اتاق پزشک، اتاق احیا، سونوگرافی، دندانپزشکی، پرستاری زنان و مردان و … می باشد. پزشکان به صورت 24 ساعته در حال خدمت رسانی به بازدیدکنندگان هستند. در بین بیمارانی که تاکنون مراجعه کرده اند، بیشتر موارد مربوط به گرمازدگی، مشکلات گوارشی و تاول پا بوده است، اما بیمارانی نیز بوده اند که به فضل امام حسین (ع) و با عنایت حضرت امام حسین (ع) از مرگ نجات یافته اند. کمک پزشکان

یک پزشک عمومی می‌گوید یکی از بیماران با علائم تشنج و دیگری با علائم آپاندیسیت آمده است که هر دو به بیمارستان‌های اطراف اعزام شده‌اند.

وی سلامت مردم در ایام اربعین را با این شرایط آب و هوایی شبیه به معجزه می داند و می افزاید: اینکه افراد زیادی در این شرایط آب و هوایی به زیارت می روند و سالم برمی گردند و در مقایسه با این جمعیت زیاد، تعداد کمی بیمار می شوند. . مثل یک معجزه است.

دکتر مریم خوشیده، متخصص زنان و زایمان روایتی متفاوت و مادرانه تری از پزشکی در ایام اربعین دارد چرا که به دلیل تخصصش در این ایام با مادران و زنان بیشتری مواجه شده است. می گوید: فقط محبت امام حسین (ع) است که ما را به این نقطه رسانده است. من زیارت اربعین را دوست دارم اما همیشه دوست دارم هر سال در کنار زیارت امام حسین (ع) به زائران ایشان خدمت کنم. در بین بیماران چند مورد داشتیم که مشکلات زنانه داشت. مریضی داشتیم که مشکوک به زایمان زودرس بود و برایش داروهایی تجویز کردم که به لطف امام حسین (ع) مفید واقع شد و توانست به سلامت به کشور بازگردد و لذت آن را تجربه کند. مادر شدن

وقتی از او در مورد وضعیت مسکن و گرمای هوای عراق می پرسم، می گوید: به نظر من هرکس در این راه قدم می گذارد باید عاشقی باشد که بتواند این مسائل را هضم و تحمل کند زیرا ممکن است برای برخی افراد قابل قبول نباشد. . در چنین شرایطی باید از درون خود را برای خیلی چیزها آماده کرد تا بتواند شرایط سخت آب و هوا و اسکان را تحمل کند.

فردوس جباری دیگر پزشکی است که سال گذشته طعم خدمت در اربعین را چشید و امسال برای دومین بار آمد تا لذت خدمت در این ایام را تجربه کند. می گوید: دارو همراه با زیارت حس خوبی دارد. در کنار اینها شیرینی فضای معنوی و دوستانه ای که در ایام اربعین در اینجا حاکم است را در جای دیگری نمی توان چشید.

هنوز طعم شیرین اولین کار جهادی اش در اربعین را فراموش نکرده است، می گوید: همیشه با خودم فکر می کردم اگر بخواهم کربلا بروم جای خلوت تری باشد تا بیشتر به زیارت بروم. . به همین دلیل فکر نمی کردم برای اولین بار بتوانم همراه با خدمت در اربعین تشریف بیاورم. یک روز در مسجد محل خود نشسته بودم، با زن کناری صحبت کردم و بحث به زیارت امام حسین رسید. گفتم می خواهم در روزهایی غیر از اربعین به زیارت بروم، خانم گفت اربعین حال و هوای دیگری دارد و همیشه از باب الصدرا به زیارت می رود. در همان حال در دلم به امام حسین گفتم ای کاش از باب السدراء وارد حرم می شدم. سال بعد در ایام اربعین در گروه جهادی ثبت نام کردم. وقتی به کربلا رسیدم اتفاق عجیبی افتاد که برایم بسیار جالب بود. محل اقامتی که پزشکان به ما دادند، درست روبروی باب الصدرای حرام بود.»

مرضیه شیخلو نیز از اهالی قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران و از پزشکان جوانی است که در ایام اربعین به همراه گروه جهادی راهیان شفای دانشگاه علوم پزشکی تهران برای خدمت عازم کربلا شد.

وقتی از او درباره احساسش درباره طبابت در این سرزمین مقدس می پرسم، اشک هایش جاری می شود. او می‌گوید: «فکر می‌کنم هیچ‌کس نمی‌تواند به این سؤال آن‌طور که باید پاسخ دهد، زیرا عشق امام حسین (ع) و زیارتش را با هیچ کلمه‌ای نمی‌توان توصیف کرد، با همه سختی‌ها، امسال می‌آیی و می‌خواهی باشی. در میان پزشکان سال آینده.” جهادگر باش، من از همین الان نگرانم که سال آینده زیارت و خدمت نصیب من شود یا خیر».

دارو در این گرما اگرچه شیرینی های زیادی دارد اما همه پزشکان و پرستاران گروه اعزامی معتقدند اگر مدیریت بهتری وجود داشت می توانستند در شرایط بهتری خدمات ارزنده تری به زائران ارائه کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا