سلامت خانواده

تولید 90 درصد تجهیزات پزشکی در داخل – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری مهر، سال هاست که بحث درمان و دارو با تجهیزات پزشکی گره خورده است به طوری که امروزه علم و دانش پزشکی در کنار استفاده از ابزار و تجهیزات کارایی خود را نشان می دهد.

تجهیزات پزشکی طیف بسیار وسیعی از تجهیزات را شامل می شود، از گوشی پزشکی که برای گوش دادن به قلب بیمار استفاده می شود تا دستگاه اسکن گسترده و طولانی PET و پروتزهای معمولی که در جراحی ها استفاده می شود.

کشوهای پیشرفته دنیا با حمایت از تولیدکنندگان داخلی ضمن تامین بازار داخلی علاوه بر واردات کالاهای مورد نیاز به شیوه صحیح، سعی در ایفای نقش در بازار بین المللی دارند.

در این سال‌ها نقش شرکت‌های تجهیزات پزشکی در بحران کرونا نشان داد که اگر لوازم و ملزومات داخلی وجود نداشت چه فاجعه‌ای رخ می‌داد. علاوه بر این، تولید این تجهیزات باعث افتخار کشور در عرصه بین المللی شد.

عبدالرضا یعقوب زاده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در گفتگو با خبرنگار سلامت مهر در خصوص نقش هیئت امنای پس انداز ارزی در حمایت از تولید داخلی، گفت: هیئت امنای پس انداز ارزی نشان داده است. طی پنج سال گذشته یکی از حامیان اصلی تولید بوده است. داخلی به خصوص در زمینه تجهیزات پزشکی. این نهاد با پایبندی به قوانین حمایت از تولید داخلی، فرصت های بسیاری را برای شرکت های دانش بنیان جدید فراهم کرده است.

به گفته وی، حدود 90 درصد تجهیزات بیمارستانی خریداری شده توسط هیات امنا، تولید داخل بوده که وابستگی کشور به واردات را کاهش داده و موجب صرفه جویی ارزی قابل توجهی شده است. ضمن اینکه این حمایت ها کمک زیادی به ایجاد اشتغال و توسعه صنایع دانش بنیان داخلی کرده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در پاسخ به برخی انتقادات هیئت امنای ارزی گفت: متأسفانه عده ای که در سال های اخیر به دلیل حمایت های هیأت امنا از داخلی، منافع خود را از دست داده اند. محصولات، سعی در از بین بردن آنها این موسسه را دارند.

یعقوب زاده گفت: این افراد با انتشار تهمت و اخبار کذب سعی در خدشه دار کردن چهره عمومی هیئت امنا دارند. این حملات بیشتر از سوی کسانی است که با استفاده از ارز ارزان به دنبال منافع شخصی خود هستند. در واقع این گروه ها با استفاده از ابزارهای رسانه ای و شبکه ای به مدیران تصمیم گیری فشار می آورند تا مطالبات غیرقانونی خود را دیکته کنند.

وی در خصوص تخصیص ارز ارزان به مقوله تجهیزات پزشکی گفت: ما و همه تولیدکنندگان محترم این کشور موافق افزایش هزینه های درمان نیستیم و همواره تلاش کرده ایم که بار مالی اضافی بر دوش مردم نیفتد. شانه های مردم اما در عین حال نمی توانیم با حراج منابع ارزی کشور برای سودجویی عده ای معدود موافقت کنیم. متأسفانه این افراد اغلب پشت نام افراد پنهان می شوند و به نام حفظ جامعه از ارزهای دولتی برای منافع شخصی خود استفاده می کنند. این منابع ارزشمند باید به طور شفاف و کارآمد برای بهبود درمان و رفاه عمومی هزینه شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: معتقدیم با اصلاح سیاست های تخصیص ارز نه تنها می توان کالاهای پزشکی را با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده نهایی رساند، بلکه می توان از فساد و سوء استفاده هایی که تاکنون رخ داده است جلوگیری کرد. . مثلاً پیشنهاد ما این است که به جای ارز ارزان به گروه های خاص، این منابع به گونه ای مدیریت شود که هم سلامت مردم حفظ شود و هم از سوء استفاده هایی مانند ماجرای معروف «چای دباش» جلوگیری شود.

یعقوب زاده ادامه داد؛ انتظار ما از مسئولان این است که مسئولان نظارتی و امنیتی به این موضوعات توجه بیشتری داشته باشند و ضمن بررسی ریشه این جریانات و دلایل پشت صحنه، منابع ارزی را با شفافیت بیشتری مدیریت کنند. نباید اجازه داد که مافیای قدرت طلب و حامیان ارز ارزان که با تخریب تولید داخلی به منافع خود رسیده اند، فضای بازار را با ابزار رسانه ای بر هم بزنند.

وی ادامه داد: همچنین امیدواریم با بازنگری در قوانین حمایتی از تولید داخلی، زمینه حمایت بهتر از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخلی فراهم شود. در نهایت این اصلاحات به نفع کل کشور خواهد بود و نه فقط یک گروه خاص.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: اتحادیه ما برای اصلاح شرایط فعلی طرحی را ارائه کرده است که می توان با اجرای آن کالاهای مورد نیاز حوزه درمان را با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده نهایی رساند. نسبت به وضعیت فعلی.” این طرح از فسادهای مربوط به واردات و تخصیص ارز نیز جلوگیری می کند. امیدواریم مسئولان با بازنگری در نحوه تخصیص ارز و توجه به تجربیات سایر کشورها، مسیر اصلاحات لازم را در جهت تقویت تولید داخلی و تامین رفاه عمومی در پیش گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا