سلامت خانواده

چگونه از مسمومیت غذایی در اربعین پیشگیری کنیم؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علائم مسمومیت غذایی به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد و ممکن است چند ساعت پس از مصرف غذای آلوده بروز کند، البته گاهی علائم ممکن است بین یک تا 10 روز پس از ورود عامل بیماری شروع شود. در بیشتر موارد، در کمتر از 10 روز برطرف می شود. علائم شایع مسمومیت غذایی در بین کودکان و بزرگسالان شامل تب و دمای بدن، مشکلات گوارشی، اسهال، استفراغ، سردرد، ضعف جسمانی، دل درد، گرفتگی عضلات شکم و حالت تهوع است. گاهی اوقات، فرد مسموم ممکن است علائمی مانند تاری دید، سرگیجه یا احساس سوزن سوزن شدن در پوست را تجربه کند.

پزشکان بر اساس علائم می تواند نوع مسمومیت غذایی را مشخص کند. در موارد شدید، آزمایش خون، آزمایش مدفوع و آزمایشات روی غذاهای مصرفی ممکن است برای تعیین علت مسمومیت غذایی انجام شود. علاوه بر این، پزشکان ممکن است از آزمایش ادرار نیز برای تعیین درجه کم آبی استفاده کنند. فرد در اثر مسمومیت غذایی شناسایی می شود.

اما در ایام اربعین که موکب ها و خادمان حسینی غذاها و نوشیدنی های متنوعی را در اختیار زائران قرار می دهند، استفاده از مواد سالم و تازه ضروری است تا زائران دچار مشکلات گوارشی و مسمومیت های غذایی نشوند و سلامتی خود را حفظ کنند. در خطر نیست. زائران برای حفظ سلامتی خود به ویژه سلامت دستگاه گوارش خود نکاتی را نیز رعایت کنند زیرا انتقال بسیاری از بیماری ها از طریق آب و غذا صورت می گیرد و می تواند افراد زیادی را درگیر کند.

شستن دست ها و عدم استفاده از آب ناسالم و بسته بندی نشده در مسیر پیاده روی برای زائران ضروری است، همچنین مصرف غذای باقی مانده نیز باعث بیماری های گوارشی و مسمومیت های غذایی می شود. و به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شود.

توصیه هایی برای پیشگیری از مسمومیت غذایی در بین زائران اربعین / یکی از نکات مهم شستن مرتب دست هاست.

علی پارسا معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مسمومیت غذایی برخی زائران حسینی در مسیر پیاده روی اربعین اظهار کرد: یکی از دغدغه های بهداشتی جمعیت انبوه در مراسم پیاده روی اربعین بحث مسمومیت غذایی و انتقال بیماری ها از آب و غذا برای مردم است.

وی می افزاید: در این سفر معنوی به زائران حسینی توصیه می کنیم نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از بیماری هایی که از طریق آب و غذا منتقل می شود، پیشگیری کنند. یکی از مهم ترین نکات شستن مرتب دست ها با مواد شوینده مانند آب و صابون است. زائران در شستن مرتب دست ها کوتاهی نکنند و به دلیل ازدحام جمعیت از این موضوع غافل نشوند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان بیان می کند: شستن دست ها با آب و صابون به ویژه بعد از اجابت مزاج و قبل از غذا ضروری است، رعایت نکردن نکات بهداشتی در این دو مورد می تواند عامل انتقال بیماری از آب و غذا به زائران حسینی باشد. مراسم پیاده روی اربعین.

پارسا با تاکید بر اینکه تمامی موکب هایی که در نجف، کربلا و مسیر پیاده راه اندازی شده است، می گوید: در اکثر موکب ها آب سالم و کنترل شده برای استفاده زائران وجود دارد، اما با توجه به ازدحام مردم در موکب ها بله. در برخی از نقاط ممکن است مردم با کمبود مواد شوینده و صابون مواجه شوند.

وی خاطرنشان می کند: اگر به این دلایل زائران از شستن مرتب دست ها غافل شوند سلامت آنها را تهدید می کند و احتمال انتقال بیماری به آنها وجود دارد. زائران حسینی به این نکات توجه داشته باشند و صابون و مواد شوینده به همراه داشته باشند. در صورت نیاز از آن برای بهداشت استفاده کنید.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص پیشگیری از انتقال بیماری به زائران از طریق آب و غذا در مراسم پیاده روی اربعین بیان می کند: در این زمینه زائران علاوه بر شستن مرتب دست ها با مواد شوینده به نکات دیگری از جمله شرب نیز توجه داشته باشند. آب آشامیدنی سالم و بهداشت یکی از این موارد است و به زائران حسینی توصیه می شود در طول مسیر از آب ناسالم و بدون بسته بندی استفاده نکنند و فقط آب بسته بندی شده بهداشتی مصرف کنند تا سلامتی خود را تهدید نکنند.

چگونه از مسمومیت غذایی در اربعین پیشگیری کنیم؟

زائران غذاهای پخته و گرم مصرف کنند/ افرادی که دچار مسمومیت غذایی می شوند از خوددرمانی پرهیز کنند.

پارسا بیان می کند: در بحث مصرف غذا رعایت چند نکته برای زائران حسینی ضروری است. افراد بهتر است غذاهای پخته و گرم مصرف کنند و از خوردن غذاهای سرد و مانده خودداری کنند. در این راستا لازم است حداکثر ماندگاری مواد غذایی پخته شده را دانست. و دو ساعت بیرون یخچال گرم است و اگر بیشتر بماند و زائران مصرف کنند می تواند تهدیدی برای انتقال بیماری از غذا به آنها باشد.

وی درباره نوشیدنی هایی که در طول مسیر برای زائران سرو می شود، تاکید می کند: این نوشیدنی ها باید با یخ بهداشتی تهیه شود که در این زمینه توصیه های بهداشتی به موکب ها داده شده است. نیستند و پیشنهاد می‌کنند که در مراحل آماده‌سازی و آماده‌سازی آن، رعایت شرایط بهداشتی انجام نشده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان بیان می کند: لازم است زائران حسینی حتی الامکان از خوردن سالاد و سبزی هایی که در طول مسیر برای پذیرایی موجود است خودداری کنند. انجام دهید ازچون مردم طرز تهیه و سالم بودن آن را نمی دانند، توجه به همه این موارد می تواند از انتقال بیماری ها از آب و غذا و بروز مسمومیت های غذایی جلوگیری کند.

پارسا به افرادی که در مسیر پیاده روی اربعین دچار مسمومیت غذایی می شوند، توصیه می کند: اگر فردی علائمی مانند اسهال، استفراغ، تب و دل درد دارد، این علائم نشانه مسمومیت و انتقال بیماری از طریق آب و غذا است، بنابراین این افراد باید سریعا به مراکز درمانی و درمانی و موکب ها مراجعه کنند تا اقدامات درمانی مناسب انجام شود و بیماری آنها تشدید نشود، این دسته از زائران سعی کنند از خوددرمانی خودداری کنند، زیرا این احتمال وجود دارد که مصرف خودسرانه برخی داروها باعث تشدید بیماری آنها شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا