سلامت خانواده

در چه سنی پیر محسوب می شویم؟

به گزارش خبرآنلاین، بارها این سوال در ذهن ما ایجاد می شود که چه زمانی «پیر» می شویم؟ اما با توجه به اینکه ما بیشتر کار می کنیم و سالم تر هستیم، سن چه اهمیتی دارد؟ این یک ساختار بی معنی است که ما آن را با بازنشستگی، یا به عبارت صحیح تر، سن بازنشستگی مرتبط می کنیم.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: پیری از چه زمانی آغاز می شود؟ این سوالی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است، حتی یک اصطلاح در بین ما ایرانیان رایج است که سن یک عدد نیست و آنچه در شناسنامه آمده لزوما نشان دهنده سن واقعی (سن بیولوژیکی) افراد نیست.

آیا بازنشستگی همان پیری است؟

در تعدادی از فرهنگ‌ها، بالا رفتن سن به معنای بازنشستگی است، زمانی برای انجام تمام کارهایی که نمی‌توانستید در حین بزرگ کردن کودکان انجام دهید، ماجراجویی‌های جدید و فعالیت‌های ورزشی و تفریحی جدید.

در زمان های قدیم، زمانی که سرگرمی های زیادی برای پرکردن اوقات فراغت وجود نداشت، مردم تا زمانی کار می کردند که یا مریض می شدند، مجروح می شدند و در جنگ کشته می شدند یا صرفاً در حین کار می مردند.

اما امروزه به دلیل پیشرفت در زمینه پزشکی، عمر ما طولانی تر شده و ما سالم تر هستیم. پیری به خودی خود باعث بیماری نمی شود. در دوران مدرن، ما بهترین داروها، سالم‌ترین شیوه‌های زندگی و راه‌های مختلف برای پیشگیری از بیماری‌ها را بیشتر و بهتر از همیشه داریم.

با این حال، هنوز این سوال در ذهن ما ایجاد می شود که چه زمانی «پیر» می شویم؟ اما با توجه به اینکه ما بیشتر کار می کنیم و سالم تر هستیم، سن چه اهمیتی دارد؟ این یک ساختار بی معنی است که ما آن را با بازنشستگی، یا به عبارت صحیح تر، سن بازنشستگی مرتبط می کنیم. بازنشستگی یا پیری به معنای توقف روند کار و زندگی نیست.

بازنشستگی در سن 70 سالگی

بر اساس گزارش سازمان توسعه اقتصادی و همکاری (OECD) که در سال 2020 منتشر شد، میانگین سن بازنشستگی برای زنان 63.4 سال و برای مردان 64.2 سال بود. این گزارش همچنین نشان می دهد که میانگین امید به زندگی افراد پس از بازنشستگی برای مردان 18.7 سال (حداکثر 24 و حداقل 11.5) و برای زنان 22.8 سال (حداکثر 26.4 و حداقل 13.2 سال) است. است

فشار فزاینده ای در سراسر جهان برای افزایش سن واجد شرایط بودن برای صندوق های بازنشستگی وجود دارد. سن بازنشستگی 67 سال غیر معمول نیست، اما برخی به 70 سالگی به عنوان سن بازنشستگی نگاه می کنند.

دیدگاه جالب دیگر این است که سن فرد به سن بیننده بستگی دارد. افراد جوانتر سن و سالخوردگی را کاملاً متفاوت از کسانی که سن بالاتر را تجربه می کنند می بینند: این نشان دهنده داده های ذهنی ضعیفی است که برای اسناد سنی استفاده می شود.

آیا سن انسان مهم است؟ از منظر شغلی، افرادی که مسن‌تر به نظر می‌رسند هنوز هم کار می‌کنند، به موقع هستند، درگیر هستند، ارتباط برقرار می‌کنند و اخلاق کاری با کیفیتی دارند، سن نباید مهم باشد.

روش های توصیف سن

زمانی که: ساده ترین راه این است که روزها، هفته ها، ماه ها و سال های پس از تولد را بشمارید. این یک روش دقیق است زیرا می تواند زمان هایی را نشان دهد که ممکن است بیماری های مزمن ظاهر شوند. جدای از آن، این اندازه گیری یک بعدی است.

بیولوژیکی: در این روش از عوامل متعددی از جمله سبک زندگی، سطح فعالیت و رژیم غذایی برای اندازه گیری سن استفاده می شود. در روش تشخیص سن بیولوژیکی، از طریق مدل‌سازی پیش‌بینی می‌شود که بدن شما چقدر با زندگی کنار آمده است. . جوانانی که زندگی سختی دارند یا به خودشان سخت می گیرند می توانند بدن بیولوژیکی پیری داشته باشند و برعکس.

سن اجتماعی: این معیاری برای عادات و رفتار اجتماعی در طول زمان است. نحوه عمل و واکنش افراد به محرک های اجتماعی را در برابر آنچه ما به عنوان هنجارهای اجتماعی می پذیریم، اندازه گیری می کند.

دیدگاه دیگران به سن، وضعیت سلامت، جغرافیا و سطح تحصیلات آنها بستگی دارد. آنچه در یک کشور قدیمی تلقی می شود ممکن است در کشور دیگر یکسان نباشد، حتی اگر سن تقویمی یکسان باشد. سالمندی را نمی توان به طور کلی تعریف کرد زیرا به شرایط حساس است.

پیری از نظر سازمان بهداشت جهانی

به طور کلی توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) پذیرفته شده است که سن سالمندی حدود 55 تا 60 سال است، اگرچه سایر محققان آن را بین 45 تا 65 سال می دانند.

واقعیت این است که هیچ عدد جادویی وجود ندارد که کسی را مسن‌تر تعریف کند. در گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد مرسر که در سال 2023 برگزار شد، 39 درصد از افراد مورد بررسی گفتند که در سن 70 سالگی شما را مسن می دانند، در حالی که 37 درصد دیگر فکر می کردند که در 80 سالگی وارد دوران سالمندی می شوید. تنها 14 درصد اعلام کردند که 60 سالگی سن شروع سالمندی است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا