اخبار سلامت

فاصله 5 ساله ازدواج تا فرزندآوری زوجین ایرانی/ میانگین سنی ازدواج دختران و پسران

صابر جباری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت پرس ، با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت یا نرخ باروری کلی شاخصی برای بررسی وضعیت رشد جمعیت است، اظهار داشت: نرخ رشد جمعیت به عنوان شاخصی برای بررسی وضعیت رشد جمعیت است. وی گفت: خوشبختانه امسال روند نزولی نرخ رشد باروری متوقف شده است و یکی از دلایل آن را می توان اجرای قانون جمعیت جوانان دانست. در حال حاضر نرخ باروری کل حدود 1.65 است که طبق قانون برنامه هفتم باید ظرف 5 سال به 2.5 برسد.

وی افزود: با اجرای قانون جوانی جمعیت می توان به این میزان نزدیک شد زیرا این قانون بسیار عالی است البته به شرط اجرای خوب. مسائل مربوط به ازدواج و باروری نیز باید برای مردم تبیین شود، اما راه حل اصلی تغییر نگرش و الگوی باروری، عوامل فرهنگی و سبک زندگی افراد است، بنابراین باید در فرهنگ عمومی و فرهنگ سلامت تغییری ایجاد شود تا بتوانیم به آن برسیم. نرخ 2.5

فاصله بین ازدواج و فرزندآوری باید کاهش یابد

جباری ادامه داد: آمارها نشان می دهد که فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند در زوج های ایرانی 4 تا 5 سال است و بنابراین یکی از گزاره های فرهنگی که در حال اصلاح آن هستیم این است چرا که بهتر است جوانان در دو سال اول زندگیشون انجام دادن

یک پنجم زوج های ایرانی نابارور هستند

وی تصریح کرد: از هر پنج یا شش زوج در ایران، یک زوج نابارور هستند و در عین حال تنها راه تشخیص قطعی ناباروری زوجین، بچه دار شدن است. اگر زوجین در سنین پایین تر به ناباروری خود پی ببرند می توانند زودتر شروع به درمان کنند و موفقیت درمان بیشتر است اما در صورت استفاده از روش های پیشگیری از بارداری در سنین بالاتر صاحب فرزند می شوند و ناباروری زوج ها دیر تشخیص داده می شود. که فرآیند درمان ناباروری را پیچیده تر می کند و به خدمات تخصصی تری نیاز دارد.

رئیس مرکز جمعیت جوانان، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره میانگین سن ازدواج دختران و پسران ایرانی نیز گفت: در حال حاضر میانگین سن ازدواج دختران 23.5 سال و برای پسران 27 سال است.

وی افزود: محدودیت استاندارد مشخصی برای تعیین سن مناسب ازدواج وجود ندارد اما روند نشان می دهد که سن ازدواج نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است و بنابراین باید کاهش یابد.

سن ازدواج در تهران بالاتر از میانگین کشوری است

جباری خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگی مانند تهران سن ازدواج حدود 30 سال است که سن بالایی است و امیدواریم با اصلاح اظهارات نادرست فرهنگی، رفع مشکلات اقتصادی، تامین مسکن برای جوانان این سن نیز کاهش یابد. و غیره.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا