بهداشت و درمان

اقدامات لازم برای کاهش خطاهای دارویی/افزایش ثبت گزارش‌های آنلاین

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مرجان کریمی قوانلو گفت: با تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر سامانه گزارش آنلاین خطاها و عوارض دارویی توسعه یافته است.

وی مسئول تدوین اقدامات پیشگیرانه در برابر بروز خطاهای دارویی و انتشار آن به کلیه مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور از طریق ادارات غذا و دارو و سامانه نسخه الکترونیکی است. گزارش شده است و افزود: در بیش از 120 مکاتبه در سه سال گذشته با عنوان راه حل های پیشگیرانه از اتفاق افتادن اشتباهات دارویی گزارش شده است.

کریمی تصریح کرد: این اقدام به منظور اطلاع رسانی علل بروز خطاهای دارویی و به استخدام راهکارهای پیشگیری از تکرار آنها و در نتیجه کاهش بروز خطاهای دارویی با هدف ارتقای ایمنی دارویی بیماران انجام شده است.

وی همچنین به آموزش اقدامات پیشگیرانه از تکرار خطاهای دارویی توسط معاونت های غذا و دارو اشاره کرد و ادامه داد: تعداد گزارش های آنلاین ثبت شده در سامانه با ارتقای سامانه گزارش عوارض و خطاهای دارویی به منظور تسریع بالا بردن و تسهیل گزارش. گزارش خطاها و عوارض دارویی و ارسال 100% گزارش آنلاین از اول تیرماه 1402 عملیاتی شده است.

به گفته کریمی، تعداد گزارش های آنلاین ثبت شده در سامانه از حدود 7 هزار گزارش در سال 1398 به بیش از 15 هزار گزارش در سال 1402 رسیده است.

وی تاکید کرد: همکاران جامعه پزشکی می توانند با ذکر علل بروز خطا و اقدامات پیشگیرانه نسبت به ثبت و ارسال خطاهای دارویی به آدرس adr.ttac.ir اقدام کنند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا