سلامت خانواده

نیاز به تامین کالاهای مورد نیاز برای آمادگی برای شرایط اضطراری شیوع آبله میمون

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین فرشیدی امروز – چهارشنبه 10 مرداد – در حاشیه مراسم ترخیص و تحویل کالاهای سلامت محور اهدایی سازمان های بین المللی. بین المللی وی به وزارت بهداشت اظهار داشت: در برخی موارد اقلام و کالاهای اهدایی سازمان های بین المللی است بین المللی به کشور ما بر اساس تعداد اتباع خارجی به دلایل مختلف در گذشته مدت ماندگاری این کالاها در گمرک کمی طولانی بود اما با دخالت رئیس جمهور و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گمرک و وزارتخانه سکوتفرآیندهای اضافی در موضوع ترخیص ثابت شده است، لیست توزیع تمامی این کالاها با توجه به نیاز استان ها تهیه شده و ظرف دو سه هفته آینده این کالاها در سراسر کشور توزیع می شود.

وی افزود: در بین این کالاها و اقلام، داروی درمان سل به ویژه سل مقاوم به درمان وجود دارد که تعداد قابل توجهی کیت تشخیصی از این اقلام به کشورمان اهدا شده است، زیرا جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است. قصد ریشه کن کردن سل از سال گذشته هپاتیت C دارد و بیش از یک میلیون کیت تشخیص هپاتیت و یک میلیون کیت تشخیص تب دنگی به کشورمان وارد شد.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: کیت های تشخیصی اهدایی تاریخ انقضا مناسبی دارد و تا سه تا چهار ماه آینده در کشور مصرف می شود. برنامه‌های وزارت بهداشت در کنترل بیماری‌های واگیر در سال‌های اخیر روشن است و بر اساس نیازسنجی، محصولات مورد نیاز در اختیار مراکز بهداشتی درمانی قرار می‌گیرد. و درمان با اولویت های تعیین شده منتقل می شود.

فرشیدی ادامه داد: از مدیران وزارت کشور، سومات، گمرک و سازمان پناهندگان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران که برای تسریع و ترخیص این کالاها تلاش ویژه ای کردند و رصد میدانی این مدیران از انبارها تشکر می کنیم. وزارت بهداشت، جایی که کالاها بر اساس نیازسنجی تهیه می شود، می تواند کمک شایانی به ارتقای تعاملات بین المللی کند.

وی با اشاره به اعلام اورژانس آبله میمون از سوی سازمان جهانی بهداشت گفت: در حال حاضر و از سال 2022 که بحث این بیماری مطرح شد، بر اساس نیاز کشور و پیش بینی برای آن برنامه ریزی داریم. در سال های آتی با سازمان های بین المللی برای تامین کالاهای مورد نیاز هماهنگ خواهیم کرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ارتباط نزدیک با سازمان های بین المللی برای دوری از تحریم و نقش مخرب آن در حوزه سلامت را مفید دانست و تصریح کرد: ارتباطات و تعاملات بسیار نزدیکی بین وزارت بهداشت و درمان وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی و آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد که منجر به تهیه تجهیزات، دارو و واکسن در کشور می شود.

فرشیدی افزود: کالاها و اقلام بهداشتی اهدایی با اولویت در مناطقی که بیماری های عفونی از جمله سل، مالاریا و تب دنگی شیوع بیشتری دارد، توزیع می شود. برخی از این اقلام اهدایی اضطراری هستند و در مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله مورد استفاده قرار می گیرند. ارزش کالاهای اهدایی سازمان های بین المللی به کشورمان که اخیراً ترخیص شده است، حدود 27 میلیون دلار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا