سلامت خانواده

اولین عامل مرگ و میر در کشور/ گرما چه بلایی سرمان می آورد؟

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مسعود قاسمی روز سه شنبه در آستانه برگزاری «بیست و چهارمین کنگره اخبار قلب و عروق» در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: گرما خطر سکته قلبی را افزایش می دهد و باعث افزایش انعقاد خون می شود. همچنین اشعه ماوراء بنفش، سیگار کشیدن و آلودگی هوا باعث افزایش بروز سرطان های مختلف می شود.

وی بیان کرد: فشار خون بالا باعث افزایش لخته شدن خون در قلب و آریتمی قلبی می شود و گرما آن را تشدید می کند به همین دلیل توصیه می شود افراد به ویژه میانسالان و سالمندان در هوای گرم کمتر به خارج از منزل رفت و آمد کنند.

دکتر قاسمی همچنین بیماری های قلبی و عروقی را اولین عامل مرگ و میر در جهان دانست و گفت: اگرچه امید به زندگی در حوزه بیماری های قلبی عروقی در کشور 77 سال است، اما میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در ایران تا حدودی بیشتر از این است. انتظار می رود که دلیل آن می تواند افزایش موارد تشخیصی باشد.

وی با تاکید بر پیشرفت شگرف کشور در زمینه درمان بیماری های قلبی از جمله بیماری های دریچه ای قلب، با کشورهای پیشرفته دنیا همگام هستیم، تصریح کرد: در زمینه ترمیم دریچه قلب حدود 30 سال پیش در زمانی که این عمل بدون باز کردن قفسه سینه یک رویا بود، این ما کار را در کشور انجام دادیم. اکنون با کمک تکنولوژی بدون باز کردن قفسه سینه و بدون بخیه روی پوست از طریق عروق پا، دست و بازو وارد قلب شده و دریچه را در جای خود قرار می دهیم. این عمل به صورت روزانه در مراکز درمانی کشور انجام می شود. این تکنیک به ویژه برای بیماران مسن که باز کردن قفسه سینه برای آنها خطر بالایی دارد مفید است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیست و چهارمین کنگره قلب و عروق از 27 تا 30 شهریور ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود، گفت: شعار کنگره امسال تپش قلب همراه با عشق و سلامتی است و کنگره در چهار دوره برگزار می شود. روز حدود 5 هزار شرکت کننده خواهیم داشت و 266 استاد، محقق، متخصص و … به عنوان سخنران حضور خواهند داشت. البته تعداد سخنرانی ها 592 سخنرانی است همچنین 72 پنل داریم که برای شرکت کنندگان در کنگره در نظر گرفته شده است. همچنین بیش از 100 مقاله برای کنگره پذیرفته شده است که در قالب سخنرانی و پوستر ارائه خواهد شد. همچنین 20 امتیاز بازآموزی برای پزشکان و 15 امتیاز برای پرستاران در نظر گرفته شده است.

در ادامه این نشست خبری دکتر مسعود اسلامی دبیر انجمن آترواسکلروز و دبیر علمی کنگره و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در این کنگره سخنرانانی از کشورهای ترکیه، آلمان و آمریکا حضور خواهند داشت. .

اسلامی درباره هوش مصنوعی و نقش آن در درمان آریتمی های قلبی گفت: به دنبال داشتن GPS قلبی هستیم. یعنی اطلاعات را می دهیم و هوش مصنوعی محل دقیق بی نظمی را اعلام می کند. بنابراین ما در این مسیر حرکت می کنیم تا با هوش مصنوعی محل بی نظمی را به طور دقیق تشخیص دهیم. به این ترتیب بیماری ها خیلی سریعتر تشخیص داده و درمان می شوند. بنابراین پیش بینی می شود در 40 سال آینده با استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی، عمر افراد 10 سال افزایش یابد. به خصوص با توجه به اینکه بیماری های قلبی شایع ترین علت مرگ و میر در جهان است.

مژده مزشی دبیر اجرایی کنگره نیز گفت: بیست و چهارمین کنگره جدید قلب و عروق از 27 تا 30 شهریور 1403 در هتل المپیک تهران برگزار می شود. آخرین یافته های تشخیصی، پیشگیری و درمانی در زمینه بیماری های قلبی عروقی و همچنین نقش هوش مصنوعی در درمان بیماری های قلبی در کنگره جدید قلب و عروق ارائه می شود.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا