بهداشت و درمان

نامه منتقدان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان به رئیس مجلس

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، دویست و ده پزشک و اعضای جامعه پزشکی در نامه ای به محمدباقر قالیباف نسبت به انتخاب ظفر قندی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز نگرانی کردند. .

متن نامه این افراد به شرح زیر است:

به نام تعالی
جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم شورای اسلامی
سلام علیکم

احتراماً نامه ضمیمه ۲۱۰ پزشک و جامعه علوم پزشکی در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین نقد برنامه های ارائه شده توسط جناب آقای دکتر ظفر قندی به شورای اسلامی جهت فراخوان و ارائه تقدیم می گردد. به تک تک نمایندگان محترم مجلس. .

امید است نمایندگان محترم مجلس در این برهه مهم و سرنوشت ساز برای انتصاب سکاندار وزارت بهداشت با دقت و درایت عمل کنند.
گروه پزشکان انقلاب اسلامی

نمایندگان محترم و محترم شورای اسلامی
سلام علیکم
با احترام،

اکنون که با از دست دادن غیرمنتظره رئیس جمهور شهید و پایان زودهنگام دولت، در آستانه تشکیل دولت چهاردهم با پشتوانه مردم سالاری دینی هستیم، به عنوان مجموعه جامعه پزشکی ایران اسلامی، خود را موظف می دانیم. سکاندار مسئولیت خطیر وزارت بهداشت را انتخاب کنید. درمان و آموزش پزشکی.

دکتر ظفر قندی اگرچه شخصیتی علمی و مورد احترام جامعه پزشکی است، اما در تطبیق ویژگی ها و سوابق خود با ویژگی های لازم برای تصدی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، به ویژه با ارائه این ویژگی ها به معیارهایی که مقام معظم رهبری می فرمایند. رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با نمایندگان محترم مجلس با بیان اینکه نگرانی های جدی وجود دارد، گفت:

در بررسی نوع عملکرد و کنشگری ایشان چه در اندک سمت های اجرایی و چه در سمت هیأت علمی دانشگاه، نشانی از نگرش ملی و برتری آن بر نگاه حزبی و سیاسی دیده نمی شود. در واقع آنچه ما به عنوان اعضای جامعه پزشکی در سال های تحصیل و کار حرفه ای شاهد بوده ایم استفاده از سمت های اجرایی به عنوان محلی برای پیگیری دیدگاه های سیاسی شخصی و حزبی بوده است.

آنها نه تنها از سمت های اجرایی، بلکه حتی از جایگاه حرفه ای پزشکی به عنوان ابزاری برای ابراز عقیده و پیگیری اهداف سیاسی خود و گروه های سیاسی نزدیک به خود استفاده کرده اند.

سخنرانی های او در حمایت از فتنه 88 در دانشگاه، درخواست های مکرر او برای رفع بازداشت سران فتنه و دیگر محکومان امنیتی مانند مصطفی تاج زاده و استفاده از موقعیت پزشکی او به عنوان ابزار فشار، نامه معروفش به بشار اسد و … سرزنش وی برای ناآرامی های سوریه در جریان شکل گیری جریان های تکفیری و در جریان نبرد با داعش، بیانیه جامعه اسلامی جامعه پزشکی ایران (حزب تحت ریاست او) در حمایت از جنبش زنان، زندگی و آزادی است. مصادیق بارز این ادعا

نوع نگرش سیاسی و حزب گرایی جناب آقای دکتر ظفر قندی جنبه علمی و تخصصی فعالیت ایشان را تحت الشعاع قرار می دهد. بررسی مواضع متضاد آنها در جریان همه گیری کرونا می تواند مؤید این مطلب باشد: تاکید بر لزوم معرفی واکسن های هندی و روسی و بار دیگر مخالفت با واردات واکسن از روسیه، مخالفت با معرفی واکسن های آمریکایی و انگلیسی از یک سو و پزشکان معترض که نامه ای با همین مضمون نوشتند، از سوی دیگر دوگانه شدن واکسن های داخلی و خارجی و حمله به واکسن برکات و…

با توجه به این سوابق، چه تضمینی وجود دارد که او بتواند منافع ملی را بر اهداف سیاسی شخصی و حزبی در حوزه وزارت بهداشت اولویت دهد؟

تضاد منافع یکی از موضوعاتی است که همواره در انتخاب وزرا مطرح بوده است. وی در حال حاضر علاوه بر عضویت در یکی از مراکز دانشگاهی، در دو بیمارستان غیردولتی و یک مطب خصوصی نیز مشغول به کار است. نویسندگان و امضاکنندگان نامه اگرچه خود متخصصان پزشکی هستند، اما نمی‌توانند نگرش حرفه‌ای و احتمال مضر بودن آن در حوزه وزارت را انکار کنند.

تفاوت فاحش تعرفه های پزشکی بخش خصوصی و دولتی در دوره اول ریاست ایشان بر سازمان نظام پزشکی (دوره ای که تعرفه بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی واگذار شد) اتفاقی بود که دامنگیر پزشکان جوان شاغل شد. در بخش دولتی و عمومی و اثرات آن تا کنون ترمیم نشده است.

دکتر ظفرقندی جراح مجربی هستند اما تصدی پست وزارت بهداشت بیش از نیاز به تخصص در جراحی نیازمند بصیرت به نظام سلامت، دانش و تجربه در این زمینه است که جناب آقای دکتر ظفرقندی فاقد آن هستند. بسیاری از آسیب های وارد شده به نظام سلامت کشور ناشی از همین عدم جامعیت در وظایف این وزارتخانه بوده است. این انتقاد که به برخی از وزرای گذشته وارد شده است، شاید با به کارگیری مشاوران تا حدودی برطرف شود، اما بعید نیست سیاسی شدن رفتار آنها که در کارنامه شان مشهود است، مانع از انتخاب مشاوران شایسته و کارآمد شود. .

در پایان لازم به تاکید است که وزارت بهداشت نه تنها حافظ سلامت جامعه در چهار سال پیش است، بلکه تصمیمات و برنامه های اجرایی آن اثرات بسیار گسترده، بلندمدت و راهبردی بر فرهنگ، اجتماعی دارد. ، وضعیت اقتصادی و حتی امنیت ملی جامعه. وزارت بهداشت در سال های پس از انقلاب همواره با ظاهری فریبنده و چالش برانگیز از جمله محدودیت جمعیت، پیگیری بی باکانه اهداف، محل طمع و نفوذ دشمنان قسم خورده نظام اسلامی بوده است. سند 2030، مافیای مواد مخدر و زیبایی و… از همین موضوع نشات گرفته است.

به نظر می رسد چهره ها و گروه های علوم پزشکی که این روزها از وی برای تصدی پست وزارت حمایت کرده اند، بیش از آنکه مدرکی دال بر کارآمدی و شایستگی وی داشته باشند، به دنبال اهداف سیاسی خود هستند. به عنوان اعضای جامعه پزشکی از نمایندگان محترم تقاضا داریم که تحت تأثیر شعار فریبنده «سلامتی را سیاسی نکنیم» که از زبان مدعیانی است که سیاسی ترین رفتار را در حوزه سلامت داشته اند، قرار نگیرند و انتخاب کنند. یک فرد عاقل ، کارآمد و انقلابی است تا زمینه اعتلای روزافزون میهن اسلامیمان را در عرصه سلامت فراهم کنیم.

با احترام
جمعی از جامعه پزشکی جمهوری اسلامی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا