سلامت خانواده

آیا نوشیدن چای و قهوه باعث کم خونی می شود؟

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آهن یک ماده معدنی مهم است که به تشکیل هموگلوبین کمک می کند، هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز وجود دارد و اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند. کمبود آهن یکی از مشکلات شایع به ویژه در بین زنان و کودکان است. با گذشت زمان، کمبود آهن در بدن باعث مشکلات جدی سلامتی مانند کم خونی می شود. در ادامه به اشتباهاتی که باعث کمبود آهن در بدن می شود می پردازیم:

از صبحانه صرف نظر کنید

صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است که مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند، بسیاری از غذاهای غنی از آهن مانند غلات غنی شده، تخم مرغ، گوشت بدون چربی و سبزیجات در وعده صبحانه مصرف می شوند که حذف مداوم این وعده غذایی می تواند منجر به کاهش مصرف کلی آهن و زمینه سازی برای کم خونی، نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم صبحانه نمی خورند بیشتر در معرض خطر کمبود مواد مغذی از جمله آهن هستند.

نوشیدن قهوه یا چای بلافاصله بعد از غذا خوردن

چای و قهوه به عنوان نوشیدنی های محبوب در سراسر جهان شناخته می شوند، اما مصرف آن ها بلافاصله بعد از غذا می تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند، چای و قهوه حاوی ترکیباتی به نام تانن و پلی فنول است که به آهن متصل می شود و جذب آن در روده ها مهار می شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف چای یا قهوه تا یک ساعت بعد از غذا می تواند جذب آهن را تا 60 درصد کاهش دهد.

مصرف زیاد غذاهای غنی از کلسیم

کلسیم برای بهبود سلامت استخوان ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن، به ویژه با غذاهای غنی از آهن، می تواند مانع جذب آهن شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از 300 میلی گرم کلسیم در یک زمان می تواند جذب آهن را مهار کند. به میزان قابل توجهی کاهش دهید، بنابراین سعی کنید از غذاهای غنی از کلسیم همراه با غذاهای حاوی آهن استفاده نکنید.

پیروی از رژیم گیاهخواری بدون برنامه ریزی مناسب

در حالی که رژیم های گیاهخواری فواید زیادی برای سلامتی دارند، اگر به درستی برنامه ریزی نشده باشند، می توانند خطر کمبود آهن را افزایش دهند. آهن حاصل از منابع گیاهی نسبت به آهن محصولات حیوانی کمتر جذب می شود. بنابراین، نتایج مطالعات نشان می دهد که گیاهخواران بیش از سایرین در معرض خطر کمبود آهن هستند.

مصرف نکردن غذاهای حاوی آهن به اندازه کافی

مصرف نکردن غذاهای غنی از آهن به اندازه کافی خطر کم خونی را افزایش می دهد. غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، عدس، لوبیا و اسفناج. از کم خونی رنج می برند.

نادیده گرفتن مسائل مربوط به سلامت روده

روده نقش مهمی در جذب مواد مغذی از جمله آهن دارد. شرایطی مانند بیماری سلیاک، بیماری کرون یا حتی التهاب مزمن می تواند توانایی روده را برای جذب موثر مواد مغذی مختل کند و منجر به کمبود شود، حتی اگر فرد مقادیر کافی آهن مصرف کند. سلامت ضعیف روده می تواند از جذب آن در بدن جلوگیری کند. نتایج مطالعات بر رابطه بین سلامت دستگاه گوارش و جذب مواد مغذی تاکید دارد. افرادی که درگیر مشکلات روده ای هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به کم خونی یا فقر آهن هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا