سلامت خانواده

این غذاها را برای صبحانه به کودکان بدهید

به گزارش خبرآنلاین، صبحانه مهمترین وعده غذایی است که برای افراد در هر سنی اهمیت زیادی دارد.

ایسنا در خبری نوشت: کودکان معمولا به دلایل مختلف از خوردن آن خودداری می کنند. شاید شما یکی از والدینی باشید که فرزندشان در برابر خوردن صبحانه مقاومت می کند. برای خوردن صبحانه به هر ترفندی متوسل می شوید، حتی اگر بتوانید لقمه ای در دهانشان بگذارید. مشکلی که اکثر والدین با آن روبرو هستند.

خانم سمیرا ابراهیم اف، متخصص تغذیه درباره اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان می گوید: صبحانه مهمترین وعده غذایی است. صبحانه ای که اول صبح خورده می شود در واقع غذایی است که کودک را از 10 تا 12 ساعت ناشتا بودن خارج می کند. اگر کودک شب دیر غذا خورده و خوابیده باشد. در این دوره از خواب، ذخایر و غذاهای روز قبل تقریباً مصرف می شود و بدن برای شروع روز جدید نیاز به یک سری مواد غذایی جدید مانند ویتامین ها و مواد معدنی دارد تا تازه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه صبحانه اولین وعده غذایی است که وارد بدن می شود، درباره اهمیت کیفیت آن گفت: صبحانه باید کربوهیدرات داشته باشد تا بدن بتواند مقداری گلوکز و انرژی رایگان برای مغز تامین کند. این فرآیند باعث می شود کودک بتواند بازی کند، یا درس هایش را بیاموزد. باید پروتئین داشته باشد. زیرا کودک در طول روز فعال است. برای رشد خود به پروتئین نیاز دارد. همچنین باید حاوی ویتامین ها و مواد معدنی باشد تا حداقل انرژی مورد نیاز روزانه تا زمان میان وعده یا ناهار تامین شود.
متاسفانه الان بچه ها دیر می خوابند و شب ها غذای سنگین می خورند. وقتی صبح از خواب بیدار می شوند به دلیل خواب آلودگی یا هضم ضعیف غذای دیشب، اشتهای چندان خوبی ندارند و صبحانه خوبی نمی خورند.

بسیاری از کودکان تمایلی به خوردن صبحانه حتی یک فنجان چای در صبح ندارند. شما به عنوان یک متخصص چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

اولین راه حل این است که کودک زودتر از خواب بیدار شود. بین زمانی که از خواب بیدار می شود و زمانی که غذا می خورد باید فاصله باشد. مدتی باید بگذرد تا زمانی که سیستم بدن کودک توانایی پذیرش این غذا را داشته باشد.
ما در خوردن صبحانه یک سری سنت داریم مثل خوردن چای شیرین یا خوردن نان و پنیر. برخی از کودکان به دلیل گرمای موجود در بدنشان واقعا نمی توانند این غذاها را تحمل کنند یا دوست ندارند این غذاها را بخورند. برای حل این مشکل می توانیم با یک صبحانه خنک تر شروع کنیم، مثلا چند تکه میوه به نان و پنیر آنها اضافه کنیم. تا کودکان احساس بهتری داشته باشند. البته مقدار آن نباید زیاد باشد. تا معده آنها را ناراحت کند. برخی از کودکان شیر دوست ندارند، اما والدین آنها را مجبور می کنند تا صبح شیر بخورند. می توانید آن شیر را به وعده غذایی دیگری منتقل کنید و از غذاهایی استفاده کنید که کودک صبح ها آن را می پذیرد.
به عنوان مثال، اگر کودک پنیر دوست ندارد، از کره استفاده کنید. کره زیاد دوست ندارد نان و گردو بخورد. باید به ذائقه کودک توجه کنید. به طور کلی برای صبحانه کودک باید از نان و غلات استفاده شود. گاهی می توانید از غلات آماده به عنوان غذای متنوع استفاده کنید. اگر در صبحانه از لبنیات مانند پنیر یا شیر استفاده شود بسیار خوب است. در برخی فرهنگ ها از ماست ساده استفاده می شود که می تواند در کنار مقداری میوه انتخاب خوبی باشد. این میوه می تواند به شکل خرما، کشمش یا مویز یا به شکل میوه های تازه تری مانند انگور یا تکه های کوچک هندوانه باشد. برای اینکه به صبحانه بچه ها تنوع بدهید می توانید از چند تکه میوه در فصل تابستان در کنار صبحانه بچه ها استفاده کنید. یا در فصول سرد می توانید از آش یا حلیم استفاده کنید.
که هر روز که کودک از خواب بیدار می شود. باید یک تکه نان لواش یخ زده با پنیر شور بخورد، واکنش نشان می دهد و نمی خورد. برخی از کودکان می پذیرند و غذا می خورند، اما برخی از کودکان نمی پذیرند. بنابراین، اگر کودک زودتر از خواب بیدار شود و صبحانه متنوعی بخورد، احتمالا بهتر غذا می خورد.

برخی از کودکان ذائقه غذاهای شیرین مانند شکلات، انواع خامه ها و … را دارند. آیا غذاهای شیرین برای صبحانه کودکان توصیه می شود؟

این غذاها را نمی توان حذف کرد. به طور کلی خوردن یک صبحانه خیلی شیرین کار خوبی نیست زیرا وقتی صبحانه شیرین است قند خون به شدت بالا می رود و از طرفی انسولین ترشح می شود و قند آنها به سرعت پایین می آید. ممکن است در یکی دو ساعت اول گرسنه باشند. در این صورت باید یک میان وعده بخورند. اگر بچه‌ها صبحانه شیرین می‌خورند، باید بعد از آن یک میان وعده بخورند.

به طور کلی خوردن غذاهای شیرین برای هیچکس خوب نیست. این تغییر ذائقه ای که برای کودک ایجاد شده است را باید به تدریج با جایگزینی مواد دیگر جبران کنیم. شیرینی آن غذا را کم کنید. به عنوان مثال، اگر کودکی عادت به چای شیرین داشته باشد، می توان به تدریج از مقدار چای و قند آن کم کرد. اگر کم کم این شیرینی ها را از صبحانه شان حذف کنیم و منابع پروتئینی مانند مغز را برایشان بگذاریم، منابع بسیار خوبی برای صبحانه و سلامت کودکان هستند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا