سلامت خانواده

عوارض باورنکردنی رژیم روزه داری که نمی دانید

به گزارش خبرآنلاین، رژیم روزه داری الگوی غذایی مشابه روزه داری است. این رژیم غذایی مربوط به این نیست که چه غذاهایی می خورید، بلکه به این موضوع می پردازد که چه زمانی باید آنها را بخورید.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: این رژیم علاوه بر فواید فراوان، اگر خودسرانه انجام شود، آسیب های زیادی به سلامتی شما وارد می کند. در چنین رژیمی باید بدانید که از چه الگویی پیروی کنید تا به جای کاهش وزن، دچار اضافه وزن نشوید یا به سلامتی شما آسیب وارد شود. اگر نمی دانید رژیم روزه داری می تواند به سلامتی شما آسیب برساند، حتما این گزارش را تا انتها بخوانید.

انواع رژیم روزه داری

رژیم روزه داری انواع مختلفی دارد و هیچ یک از این روش ها برای افراد مختلف توصیه نمی شود. تنها فردی که می تواند تعیین کند کدام نوع رژیم ناشتا برای شما مناسب است، متخصص تغذیه و رژیم درمانی است. انجام خودسرانه هر یک از این رژیم ها می تواند عواقب ناخوشایندی برای سلامت بدن شما داشته باشد. عواقبی که گاهی قابل جبران نیست.

1. رژیم روزه 16:8; این روش شامل روزه گرفتن 16 ساعت در روز و محدود کردن مصرف غذا به یک دوره 8 ساعته است.

2. رژیم روزه 5:2; در این روش 2 روز در هفته چیزی نمی خورید و تمرکز اصلی بر این است که در این 2 روز بیش از 500 کالری دریافت نکنید.

3. رژیم ناشتا یک روز در میان. در این روش یک روز در میان روزه می گیرید. در روزهایی که روزه هستید باید همان 500 کالری معادل 25 درصد کالری دریافتی روزانه خود را دریافت کنید و در روزهایی که روزه ندارید طبق معمول هر چه می خواهید بخورید.

4. رژیم ناشتا 24 ساعته; این روش سخت‌تر و سخت‌تر از سایر روش‌های روزه‌داری است و به این معناست که باید یک روز کامل روزه بگیرید و چیزی نخورید.

5. رژیم ناشتا یک شبه یک روز یا 12:12; در این روش باید 12 ساعت رژیم ناشتا را رعایت کنید و 12 ساعت دیگر را صرف خوردن وعده های غذایی معمول خود کنید. مصرف آب یا هر نوشیدنی بدون کالری در این رژیم رایگان است.

6. رژیم روزه جنگجو یا 4:20; در این روش به مدت 20 ساعت میوه و سبزی یا غذای بسیار کم می خورید و در یک بازه زمانی 4 ساعته مجاز به خوردن یک وعده غذایی حجیم هستید.

7. رژیم ناشتا یک وعده در روز; در این روش به شما اجازه داده می شود 1 ساعت از روز کل کالری دریافتی خود را در روز دریافت کنید و 23 ساعت باقیمانده را به رژیم روزه داری اختصاص دهید.

مضرات رژیم روزه داری

دکتر مریم مظهریون، دکتری. در تغذیه و رژیم غذایی و عضو انجمن علمی تغذیه ایران می گوید: رژیم غذایی باید بر اساس سن، جنسیت، موقعیت شغلی، میزان فعالیت بدنی و موقعیت جغرافیایی و محل زندگی افراد تعیین شود و اینطور نیست. که رژیم روزه برای همه افراد مناسب است.

دکتر مظهریون با بیان این نکته مهم که رژیم روزه داری مانند سایر رژیم های غذایی در صورت مصرف بدون آگاهی و خودسرانه می تواند مضر باشد، تاکید می کند: این رژیم برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا، دیابت نوع 2، صرع است و همچنین برای افراد مبتلا به این رژیم نیست. برای زنان در دوران بارداری و شیردهی، برای افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی و همچنین برای افراد مسن، کودکان و نوجوانان توصیه می شود.

دکتر مظهریون می گوید: تاکنون تحقیقات زیادی در مورد روش های مختلف رژیم روزه داری انجام شده و ثابت شده است که این رژیم هیچ برتری و مزیتی نسبت به سایر رژیم ها ندارد. هیچ کدام از مدل‌های روزه‌داری هیچ مزیتی نسبت به سایر رژیم‌های کالری مشابه در هیچ فاکتور سلامتی ندارند. یعنی اگر دو نفر با قد، وزن و شرایط یکسان کالری دریافت کنند، اما یکی از آنها رژیم ناشتا و دیگری رژیم غذایی معمولی داشته باشد، تفاوتی در میزان کاهش وزن بین این دو نفر وجود ندارد. همچنین ثابت شده است که رژیم روزه داری در مقایسه با رژیم های معمولی هیچ مزیتی برای کاهش وزن، بهبود دیابت و حساسیت به انسولین ندارد.

گرسنگی بیش از حد، افت شدید قند خون و سردرد، مشکلات گوارشی مانند یبوست، تغییر خلق و خو، ریزش مو، خستگی و از دست دادن انرژی، بوی بد دهان، اختلالات خواب، اختلالات تغذیه ای مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی و کم آبی از مهم ترین آنها هستند. عوارض جانبی مضرات این رژیم برای افرادی است که خودسرانه و تنها با یک جستجوی کوتاه در گوگل این رژیم را انتخاب می کنند و با پیروی از یکی از مدل های آن به بدن خود آسیب می رسانند.

روزه رژیم غذایی بدی نیست، اما…

روزه داری اصلاً رژیم بدی نیست و بسیاری از متخصصان تغذیه یکی از مدل های روزه داری را برای کاهش وزن برخی از مراجعان خود توصیه و انجام می دهند، اما دکتر مظهریون می گوید: در هر رژیمی که کمبود کالری صحیحی داشته باشد، می تواند مثبت باشد. اثرات روی وزن، قند، چربی و سایر عوامل دلخواه فواید دارد و اگر کاهش کالری حفظ نشود، کاری از دستش بر نمی آید.

این دکترای تغذیه می گوید: پس اگر کسی به شما بگوید که فقط ظهر بیایید صبحانه بخورید بدون اینکه در انتخاب خود و مقدار کل غذایی که مصرف می کنید تغییری ایجاد کنید، اتفاقات بدی برای سلامتی شما می افتد. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه های معتبر هیچ پشتوانه علمی ندارد و کاملا اشتباه است.

این دکترای تغذیه می گوید: اگر روزه داری متناسب با سبک زندگی شماست، باید سراغ این نوع رژیم بروید. به عنوان مثال، برخی از افراد هستند که صبح ها دیر از خواب بیدار می شوند و ناخواسته صبحانه خود را حذف می کنند. یا فردی که گزنده خواران دارد می تواند با رژیم روزه خواران را متوقف کند. در غیر این صورت برای همه توصیه نمی شود.

عوارض طولانی مدت این رژیم را نادیده نگیرید

مطالعه ای که در ایالات متحده بر روی بیش از 20000 بزرگسال با میانگین سنی 49 سال انجام شد، نشان داد افرادی که از برنامه 8 ساعته محدودیت زمان غذا خوردن پیروی می کردند، 91 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی بودند. .

به گفته کارشناسان، محدود کردن زمان غذا خوردن روزانه به ۸ ساعت در روز در سال‌های اخیر به عنوان راهی برای کاهش وزن و بهبود سلامت قلب رایج شده است. با این حال، اثرات طولانی مدت این روش بر سلامتی، از جمله خطر مرگ به هر علت یا بیماری قلبی عروقی، ناشناخته است.

کارشناسان بین المللی می گویند که محدودیت زمانی خوردن ممکن است فواید کوتاه مدت داشته باشد، اما قطعاً پیامدهای بلندمدتی خواهد داشت.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا