بهداشت و درمان

ارتباط استعمال سیگارهای الکترونیکی و سنتی با تغییرات مشابه در DNA

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مطالعه جدیدی که روی جوانان انجام شد، تغییرات ژنی مرتبط با سرطان را در سیگاری های سنتی و الکترونیکی نشان داد.

استلا توماسی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، گفت: «این یافته‌ها پیامدهای مهم سلامت عمومی با هدف دور نگه داشتن جوانان، یک جمعیت آسیب‌پذیر، از سیگارهای الکترونیکی دارند.»

موضوع فرآیندی به نام متیلاسیون DNA است که در اصل یک کلید روشن/خاموش برای ژن‌ها است که به DNA می‌گوید آیا عمل کند یا خیر.

مطالعه جدید ژنتیک 30 جوان با میانگین سنی 23.5 سال را مورد بررسی قرار داد. برخی از آنها مصرف کنندگان انحصاری سیگارهای الکترونیکی بودند و حداقل سه بار در هفته به مدت حداقل شش ماه این نوع سیگارها را می کشیدند. برخی از آنها فقط سیگارهای سنتی و حداقل سه بار در هفته به مدت حداقل یک سال می کشیدند. و برخی سیگار الکترونیکی یا سیگار سنتی نمی کشیدند.

گروه توماسی از یک تکنیک توالی یابی ژن با فناوری پیشرفته برای بررسی ژنوم سلول های گرفته شده از سواب گونه گونه هر شرکت کننده استفاده کردند.

آنها 831 “منطقه متیله متفاوت” (DMRs) را در ژنوم مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی و 2863 منطقه را در افراد سیگاری پیدا کردند. DMR ها نواحی ژنتیکی هستند که ممکن است در یک فرد در مقابل فرد دیگر کم و بیش متیله شوند (روشن/خاموش شوند).

به گفته محققان، به طور کلی، 46 درصد از نظر گروه های DMR بین سیگاری های سنتی و سیگارهای الکترونیکی همپوشانی وجود دارد.

بر اساس اخبار منتشر شده محققان، «این مناطق متیله در مکان‌های ژنی بودند که مسیرهای سیگنالینگ بیولوژیکی مهمی را تنظیم می‌کنند که منجر به توسعه بیماری می‌شود».

مهمتر از همه، هم سیگاری‌های سنتی و هم کسانی که سیگار الکترونیکی می‌کشیدند، یک DMR مرتبط با یک ناحیه کلیدی در HIC1، یک ژن سرکوب‌کننده تومور، نشان دادند. تغییرات در HIC1 مدت‌هاست که با سرطان ریه مرتبط بوده و نشان می‌دهد که همین فرآیندها ممکن است در بزرگسالان جوانی که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند رخ دهد.

توماسی گفت: یافته های ما نشان می دهد که تغییرات متیلاسیون DNA مشاهده شده در مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی ممکن است در ایجاد بیماری از جمله سرطان نقش داشته باشد. سیگارهای الکترونیکی آنطور که برخی افراد ادعا می کنند بی خطر نیستند، حتی اگر سطوح بیشتر مواد سمی و سرطان زا در مایعات و بخار الکترونیکی به طور کلی بسیار کمتر از دود سیگار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا