بارداری

عارضه‌های کمبود یُد در دوران بارداری/ خطر افزایش سقط و مرده‌زایی

به گزارش سلامت پرس به نقل از مهر، فرشته فزونی ید را یکی از ریزمغذی های ضروری بدن و عنصر ضروری برای تولید هورمون های تیروئیدی دانست که کمبود آن باعث اختلال در غده تیروئید و عوارض زیادی در بزرگسالان و کودکان می شود.

وی بهترین راه تامین ید مورد نیاز بدن را استفاده از نمک یددار تصفیه شده عنوان کرد و گفت: نمک مصرفی روزانه باید از نمک یددار تصفیه شده تهیه شود اما باید توجه داشت که میزان نمک مصرفی کم است.

فازونی نمک های تصفیه نشده مانند نمک دریا را حاوی ناخالصی های مختلف از جمله فلزات سنگین برشمرد که خطر ایجاد سرطان را دارند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: نمک های تصفیه شده فاقد فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک و ناخالصی های محلول مانند گچ هستند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به وجود نمک های صورتی، آبی و بنفش در بازار یادآور شد: وجود برخی عناصر باعث ایجاد رنگ در این نمک ها شده است.

به گفته وی، این نوع نمک ها تصفیه نشده و فاقد ید کافی هستند. مصرف آنها به دلیل وجود املاح و ناخالصی ها باعث آسیب به سلامت کلیه و کبد می شود.

فزونی با اشاره به میزان مجاز مصرف نمک گفت: طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، میزان مجاز مصرف نمک برای افراد بالغ سالم کمتر از پنج گرم در روز و برای افراد مسن و بیمار این میزان کمتر است. از سه گرم

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: این میزان شامل نمک های نهفته در غذا مانند نمک نان و سایر مواد غذایی است.

وی با اشاره به تاثیر مصرف زیاد نمک و غذاهای شور در افزایش فشار خون و بروز بیماری های قلبی عروقی، سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و… به مردم توصیه کرد مصرف نمک را کاهش دهند و از نمک یددار استفاده کنند. و تصفیه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا